Droppar bensin från borttagen bensintank

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
CBR900
Hej,
tog bort min bensintank från min cbr 900 -97 igår. När jag kollar till den idag så droppar det från den pipen som enl Haynes heter breather. Tanken var fulltankad. Är det pga övertryck på något sätt? Slutar när jag öppnar tanklocket. Men vill ju helst inte ha det öppet. Hur gör ni andra som tar bort tankarna?
/J

Jo jag borde ju tömt den så klart, den var full pga vinterförvaringen. Men tog bort tanken och såg att luftfiltret var så pass skitigt så jag beställde ett nytt och tänkte att det kunde vara så ett par dagar bara. Får nog fixa en en bensindunk.

Slanga över till en bil.

Om tanken gått från kallare till varmare expanderar innehållet och någonstans ska det ju ta vägen.
Sedan borde det ju komma ångor och inte vätska ur den slangen men det blir lätt så om tanken inte är exakt rätt i våg jämfört hur den sitter monterad på hojen.

När väl tanken kommit upp i rumstemperatur går det ju att plugga tankavluftningen men se då till att ta bort pluggen innan det är dags för nästa temperaturväxling.

Om tanken gått från kallare till varmare expanderar innehållet och någonstans ska det ju ta vägen.
Sedan borde det ju komma ångor och inte vätska ur den slangen men det blir lätt så om tanken inte är exakt rätt i våg jämfört hur den sitter monterad på hojen.

När väl tanken kommit upp i rumstemperatur går det ju att plugga tankavluftningen men se då till att ta bort pluggen innan det är dags för nästa temperaturväxling.
Precis så det gått till, Tog bort tanken igår när det var lite varmare, sen har den stått i kallgaraget och inte i våg. Och därefter så har det nu på förmiddagen blivit lite varmare och börjat droppa.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing