Drog av en M8-skruv(jävel) - hur få bort den och dit en ny

Hur ska du ha det egentligen, förordar du pittar eller torxbits,bestäm dig nu.
Du skrev följande i början av tråden:
"Börja med att spruta på krypolja (556, WD40, Penetrol eller liknande).
Ju längre det får verka, ju bättre.

Borra ett hål i bulten av lämplig storlek (behöver inte borra igenom).
Byt till griskuk i Passande dimesion.
Denna gängar sig ner tills den kilar fast och tar med sig bultresterna runt.
Eftersom den är felgängad kryper bulten upp."

När omnämns torxbits i ovanstående text?

Det stora felet med pittar är att det är lågkvalitetsprylar härdade till glasets hårdhet o brister därmed mycket fort o utan förvarning
Torxbits har föreslagits av andra i tråden.
Därför jag nämnde det.
Griskukar finns i ett otal kvaliteter och därmed härdningsgrader.
Precis som du nämner skall man undvika hårda och därmed sköra verktyg.
Tjöppte svindyra, amerikanska borr en gång.
De brast.
Missnöjd.

Torxbits har föreslagits av andra i tråden.
Därför jag nämnde det.
Griskukar finns i ett otal kvaliteter och därmed härdningsgrader.
Precis som du nämner skall man undvika hårda och därmed sköra verktyg.
Tjöppte svindyra, amerikanska borr en gång.
De brast.
Missnöjd.

Grispittar i kvalitetsstål.....tillåt mig småle,:arsele
Gå till vilken verkstadsmek. som helst o fråga om vad dom tycker om grispittar dom slår sig på knäna av skratt.

När du köpte pittar hur avgjorde du kvaliteten på materialet då?

Vet ju att det även finns vänstergängade borrar att tillgå som kan göra jobbet.

Gå till vilken verkstadsmek. som helst o fråga om vad dom tycker om grispittar dom slår sig på knäna av skratt.

Det du säger stämmer ganska bra in på mekanikerna på företaget där jag jobbar. Grispittar ställer till mer problem än dom löser, så hos oss är det den andra typen som gäller, dom där pinnarna med vassa räfflor som nämns tidigare i tråden.

Grispittar i kvalitetsstål.....tillåt mig småle,:arsele

När du köpte pittar hur avgjorde du kvaliteten på materialet då?
Först köpte jag dyra från teng-tools.
De var kass.
skaffade nya från Wurth, efter rekomendation från kompis.
Fungerar.
Har även använt biltemas.
De fungerar också.
Du har frågat en före detta verkstadsmek.
Användningsområdet för kukar är inte så stort där, emedan man oftast hanterar grövre skruvar.
Har inte stött på tillräckligt stora griskukar för grövre än M10.

Det du säger stämmer ganska bra in på mekanikerna på företaget där jag jobbar. Grispittar ställer till mer problem än dom löser, så hos oss är det den andra typen som gäller, dom där pinnarna med vassa räfflor som nämns tidigare i tråden.

Håller med. Skruvutradare med rillade pinnar (Har en sådan själv) likt de som Biltema nu säljer är det bästa. Grispittar expanderar ofta skruven och sätter den ännu hårdare i hålet.

Enligt min erfarenhet.

/J

Först köpte jag dyra från teng-tools.
De var kass.
skaffade nya från Wurth, efter rekomendation från kompis.
Fungerar.
Har även använt biltemas.
De fungerar också.
Du har frågat en före detta verkstadsmek.
Användningsområdet för kukar är inte så stort där, emedan man oftast hanterar grövre skruvar.
Har inte stött på tillräckligt stora griskukar för grövre än M10.

Vad har jag frågat en före detta verkstadsmek.??:confused:

Grispittar expanderar ofta skruven och sätter den ännu hårdare i hålet.

Enligt min erfarenhet.

/J

Precis, och sen går grispitten av, och då har man skaffat sig stora problem om man nu inte hade det innan. Jag har själv försökt få ur en avdragen skruv med en halv grispitt i. Det går ju inte att borra i centrum längre eftersom grispitten är glashård, utan det slutar med att hålet är jättestort och helt trasigt, om man överhuvudtaget får ur skruv- och grispittresterna.

Det finns många fiffiga hjälpmedel och verktyg till det mesta, som faktiskt fungerar, men grispittar hör inte dit.

Om man får komma med tips i arga-grispitt-tråden,så har jag lyckats få ut avdragna såna genom att värma den orange,och snabbt slå i en torx.

jag brukar loppa på med miggen å sen bränna på en mutter.. kan gå åt nåra försök innan de blitt nog varmt för rosten å ge me sig.. funkar oftast.. annars tycker jag "tox" idén låter vettigast då jag inte har nåra bra erfarenheter av de så kallade grispittarna..

Fixat

Jag kom 5 mm sen snurrade gänginsatsen loss från plasten. Blev ett 10 mm hål så det blev ny bult, brickor och låsmutter. Förbannat störande vad bilarna rostar här nere. Nu saltas det väl litegrann uppe i Luleå men det finns två orsaker att man ser en hel del gamla och fina 240:or där uppe:

1) Folk är snåla
2) Bilarna får inte gravrost efter 3 år pga vägsalt :) Helt seriöst så är det en otrolig skillnad på hur bilarna ser ut undertill.

Last edited:
Efter ca 15 år som verkstadsmekaniker och dessutom ca 45 år som "mekare" så har jag för länge, länge sedan kastat alla grispittar som jag haft. De ställer till med fler problem än de löser, men för sådär 35 år sedan fanns, såvitt jag vet, inga alternativ förutom svets och skaftänden på filar.

Efter ca 15 år som verkstadsmekaniker och dessutom ca 45 år som "mekare" så har jag för länge, länge sedan kastat alla grispittar som jag haft. De ställer till med fler problem än de löser, men för sådär 35 år sedan fanns, såvitt jag vet, inga alternativ förutom svets och skaftänden på filar.

Mmmm....gött o ha likasinnade i forumet:D

De som kan bli osams för en grispick bör inte fundera över varför det finns krig i världen - de är ju själva svaret på den frågan!

(Alldeles nytt ordspråk från Värmland)

De som kan bli osams för en grispick bör inte fundera över varför det finns krig i världen - de är ju själva svaret på den frågan!

(Alldeles nytt ordspråk från Värmland)

Vem är osams? Det är väl snarare så att de som tycker att alla ska tycka likadant är de, som i sin intolerans kommer på tanken att starta krig ...

Innan man öht ger sig på skruvar som man misstänker sitter fast, så använd värme. Den som inte har en svets kan med fördel skaffa sig en liten gasbrännare, jag köpte en på Bauhaus. Storlek som en OH-penna, så man kommer åt nästan överallt (och man kan löda på platser utan eltillgång). Funkar alltid, senast tillfället var då jag skulle lossa bromsrörsanslutningar på en bil som stått avställd utomhus i mer än 15 år.

Innan man öht ger sig på skruvar som man misstänker sitter fast, så använd värme. Den som inte har en svets kan med fördel skaffa sig en liten gasbrännare, jag köpte en på Bauhaus. Storlek som en OH-penna, så man kommer åt nästan överallt (och man kan löda på platser utan eltillgång). Funkar alltid, senast tillfället var då jag skulle lossa bromsrörsanslutningar på en bil som stått avställd utomhus i mer än 15 år.
Värmepang lossar det mesta.
Om man kommer åt.

Det var en fiffig pryl, en sån ska jag köpa. Hade inte gått här dock då gänghylsan var fastgjuten i plastbatterihyllan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT