Drog av en M8-skruv(jävel) - hur få bort den och dit en ny

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tjena,

Jag bytte batteri åt tjejen och såklart gick skruvfan av till hållaren för batteriet. Nu är delen som blev kvar helt flush med det gängade hålet. Idéer på hur jag får ur den och dit en ny skruv?

Jag tänkte försöka borra ur den men hur fan ska jag kunna gänga dit en ny? Borra ett mindre hål och försöka gänga det godset? Den var så fastrostad så gänga-mot-gänga sitter nog som satans. Tacksam för tips till imorgon söndag!
 
Borra.
Kommer du åt att sätta dit en mutter på undersidan?
 
Finns även griskukar till detta.
Koniska, felgängade borr.
Biltema har.

Börja med att spruta på krypolja (556, WD40, Penetrol eller liknande).
Ju längre det får verka, ju bättre.

Borra ett hål i bulten av lämplig storlek (behöver inte borra igenom).
Byt till griskuk i Passande dimesion.
Denna gängar sig ner tills den kilar fast och tar med sig bultresterna runt.
Eftersom den är felgängad kryper bulten upp.

För klen kuk går av.
För grov pressar ut bulten mot gängorna så att den nuper fast ännu värre.

Lycka till.
 
gör som "driver in black" ! Jag jobbar på mek.verkstad. ta en torxbits kolla storlekan på den med skjutmått,,borra ett lite mindre hål och slå ner den. FUNKAR ALLTID! Lycka till=)
 
Byta batteri åt tjejen = trött på att borra
Borra ett mindre hål kan va kul..... för en griskuk, som e nämnt

E skruven såå fastrostad att den e ett med naturen, så e det ju bara att borra nytt i den gamla.... Har du tur så råkar den gamla skruvbiyen följa med ut..
 
Last edited:
Borra måste du i alla fall börja med, passa därför på att borra med en vänstergående borr, oftast så brukar det huggi efter en bit och skruven följer med upp!
Funkar inte detta så använd http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=98847
nu har jag själv aldrig provat biltemavarianten däremot originalet som ser likadant ut och funkar mycket bättre än grispittar.

Annars finns latmansvarianten med spännrem över batteriet, vissa bilar har det original så varför inte.
 
Finns även griskukar till detta.
Koniska, felgängade borr.
Biltema har.

Börja med att spruta på krypolja (556, WD40, Penetrol eller liknande).
Ju längre det får verka, ju bättre.

Borra ett hål i bulten av lämplig storlek (behöver inte borra igenom).
Byt till griskuk i Passande dimesion.
Denna gängar sig ner tills den kilar fast och tar med sig bultresterna runt.
Eftersom den är felgängad kryper bulten upp.

För klen kuk går av.
För grov pressar ut bulten mot gängorna så att den nuper fast ännu värre.

Lycka till.


Grispittar är Jävulens påfund, har du inte problem redan så får du garanterat när du antingen dragit av pitten eller förvandlat skruvresten till en expanderbult som sitter nitad i hålet
 
Torx eller "Ridgid-pinne" e det du ska använda. Grispittar skapar mer problem än vad dom gör nytta.
 
Grispittar är Jävulens påfund, har du inte problem redan så får du garanterat när du antingen dragit av pitten eller förvandlat skruvresten till en expanderbult som sitter nitad i hålet

du har ingen vidare tur med kvinnor, märker vi..... :pannkyss
Pitten drar man aldrig av men den förra jävulens 'skruven' kan va kvar....

va heter dom röda lådorna med - cylindriska borr, anpassde pinnar med längsgående räfflor som ska slås i, å till hörande mutter..?



kom på nu RIDGID!!!! Det funkar ofta........
 
E jag ute å cyklar när jag tror mig minnas att batterihyllan är av plast med en ingjuten hylsa med gänga i på Opel?
 
Griskukar måste användas på rätt sätt.
Då funkar de.

Enda gången den kan funka är möjligen om det handlar om ett förband som i och med att skruven brustit blivit spänningslöst, har skruven gått av pgr av rost eller fastdragen i ett botten hål så är du chanslös vilket du är i 99,9% av fallen.:tummenupp
Förresten, berätta hemligheten med grispittar, hur det rätta sättet är menar jag.
 
Tyvärr inte... Helvetes jobbig/dålig lösning om man måste vålda. Tjejen och jag tackar så mycket för hjälpen med avgaset förresten. Nu är jag packad som en örn men ska försöka läsa tipsen imorgon när jag fattar nåt :)

Edit:
Nu ser jag ditt andra jevligt bra svar! Jag kommer åt att sätta dit en mutter på undersidan vilket gör livet mycket enklare.

E jag ute å cyklar när jag tror mig minnas att batterihyllan är av plast med en ingjuten hylsa med gänga i på Opel?
 
Enda gången den kan funka är möjligen om det handlar om ett förband som i och med att skruven brustit blivit spänningslöst, har skruven gått av pgr av rost eller fastdragen i ett botten hål så är du chanslös vilket du är i 99,9% av fallen.:tummenupp
Förresten, berätta hemligheten med grispittar, hur det rätta sättet är menar jag.
Skillnaden mellan att knacka i en torxbit och griskuk är att du med torxbitsen knackar loss skruven först.
Det gör man alltid med skruvar som oxiderat fast.
Körnare och hammarvikt anpassad till skruvstorlek.
Huruvida man skall knacka för eller efter smörjningen råder det delade meningar om.
Jag gör båda.
Fördelen med griskukar är även nackdelen.
De biter fast mer och mer, beroende på motståndet.
Har man ingen känsla för hur mycket den tål så kan man dra tills den brister.
Övriga bultutdragningsmetoder brukar slira innan verktyget går sönder.
 
Skillnaden mellan att knacka i en torxbit och griskuk är att du med torxbitsen knackar loss skruven först.
Det gör man alltid med skruvar som oxiderat fast.
Körnare och hammarvikt anpassad till skruvstorlek.
Huruvida man skall knacka för eller efter smörjningen råder det delade meningar om.
Jag gör båda.
Fördelen med griskukar är även nackdelen.
De biter fast mer och mer, beroende på motståndet.
Har man ingen känsla för hur mycket den tål så kan man dra tills den brister.
Övriga bultutdragningsmetoder brukar slira innan verktyget går sönder.

Hur ska du ha det egentligen, förordar du pittar eller torxbits,bestäm dig nu.
Du skrev följande i början av tråden:
"Börja med att spruta på krypolja (556, WD40, Penetrol eller liknande).
Ju längre det får verka, ju bättre.

Borra ett hål i bulten av lämplig storlek (behöver inte borra igenom).
Byt till griskuk i Passande dimesion.
Denna gängar sig ner tills den kilar fast och tar med sig bultresterna runt.
Eftersom den är felgängad kryper bulten upp."

När omnämns torxbits i ovanstående text?

Det stora felet med pittar är att det är lågkvalitetsprylar härdade till glasets hårdhet o brister därmed mycket fort o utan förvarning
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top