drivpaketsbyte, dra åt muttrarna med rätt moment?

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
retta -99 och miniretta -04
sitter just nu nere och ska byta drivpaket och tänkte på hur hårt man ska dra muttrarna o så till både framdrevet och bakaxeln. för på bil så finns det ju en bricka som man ska kunna flytta lite på när muttern e rätt åtdragen (gjort ett antal ggr..) för att inte lagret ska bli för hårt ansatt. funderade på om det e nåt liknande på hoj eller e det bara att dra för kung och fosterland? muttern satt väl inte allt för hårt åtdragen när jag kände på den. framdrevets mutter var t.o.m. löst så den bör inte suttit åt allt för bra. ska man dra den med allt vad man pallar? hoppas på svar när jag kommer upp igen från gården efter många verbala hot om våld.. :yoparty

Runt 100nm men det varierar från hoj till hoj mellan 150 - 60 nm för framdrev och 120 - 60 för bakaxel. Framdrevet borde ha en låsbricka som man viker upp mot muttern eller ngt liknande för att låsa muttern så den inte hoppar loss. Alternativt gänglåsning typ loctite röd. Bakaxeln bör inte dras för hårt med tanke på lagren osv osv.

Mmmm det där med framdrev och muttar ja... det fick man smaka på igår när muttern till framdrevet lossnade och drevet hoppade av... trodde att hela vxl. gick åt helvete. Lite tur hade man ändå då polarens garage inte låg långt allt för långt bort, men en 10 min promenad med hojen i handen gör ingen glad... :mad:

det jävliga e ju att jag inte innehar en momentnyckel så man får väl köra på känn då eller? har precis haft ett regält muck med bakdrevet och dess muttrar. :mad:

Om det är kulager vilket jag tror att dom flesta hojar har är det ingen risk att skada nått lager om man drar för hårt (om alla distanser sitter där dom ska), då du inte för-spänner ett vanligt kulager, har en kompiss som ägaren innan glömt distansen inne i fälgen som sitter mellan lagrena o för honnom höll lagrena inte länge, så se till att inte dra för löst så att muttern släpper.

Perkidde skrev:
2314398 det jävliga e ju att jag inte innehar en momentnyckel så man får väl köra på känn då eller? har precis haft ett regält muck med bakdrevet och dess muttrar. :mad:

260:- på Jula för momentnyckel 19- 110 nm duger för de flesta grejer på hojen. Väl investerade pengar för att inte dra för hårt som de flesta gör och dra itu grejerna.

Bara att instämma med FlowerPower: dra drevbultarna o bakaxeln har inget med nån ansättning av lager att göra.
Ska dras lagom för att inte lossna. För vissa vassa stånkor utan ryckdämpare är det nästan omöjligt att få drevbultarna att sitta.
/u

jag drog på känn allt och det känns bra när man e ute och kör. har inte tappat nåt... än... men en momentnyckel ska helt klart införskaffas vid nästa besök på jula eller biltema.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg