Drivpaketets livslängd?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hur hur länge kedja och drev igentligen? :va Jag har kört 1100 mil hittils, och vet att det inte var bytt av föregående ägare heller under 3 år(nåväl han körde inte så mycket dessa år, sista året ca 15 mil)fKedjan och drevet ser riktigt fint ut, har inte "slappat" så mycket heller eller att det har blivit spetsar på dreven, är noga och torkar rent kedjan och smörjer det ofta, så det är inget "torr-knirk" eller rost på den.

Hur många mil får man ut, har hört ca 3000-4000 mil, kan det stämma? :confused:

Det stämmer nog bra det, 3000 mil om du sköter drivpaketet, rengör och smörjer. Sen beror det en hel del på körstil också. På min husaberg har jag ingen ryckutgämnare till exempel så drivpaketet håller inte särskillt länge tyvär.

Räkna inte för optimistiskt, runt 2- 2500 mil är nog normal livslängd. 3-4000 tror jag hör till undantagen.

sporTlovEr skrev:
Hur många mil får man ut, har hört ca 3000-4000 mil, kan det stämma? :confused:

I somras träffade jag en Norrman som hade kört över 5000 mil med orginaldrivpaketet på sin R1.

Anders R skrev:
Räkna inte för optimistiskt, runt 2- 2500 mil är nog normal livslängd. 3-4000 tror jag hör till undantagen.

Ja då får framtiden utvisa det, 2500 mil kommer jag nog upp i år med (enbart mina mil) med hojen plus det den gått innan, men som sagts i tråden, kanske körstil samt smörjning/rengörning kan göra underverk för många mil.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda