Drivpaket R1

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Ska byta drivpaket på hojen nu i vinter, samt lite annat kul ska göras.
och eftersom jag jobbar sent, så har Yamaha center stängt när man väl slutar.
så det naturliga valet är ju att söka på nätet & varför då inte på sporthoj.

Nu har jag ett par frågor gällande drivpaket.
vad är orginal på R1 ? kuggar på drev & storleken på kedjan

någon som har koll på vad yamahacenter tar för en uppsättning orginal ?
finns det billigare ? och är det värt att chansa ?

jag hittade bikeshop via SH & ser att dem säljer 2 olika drivpaket till R1
vad är skillnaden på dessa förrutom priset.

DID 2055:-
-----------
http://www.bikeshop.se/cgi-bin/prod...=mall_tre.html&sida=1&sortfalt=6&sortextra=up

Regina 1405:-
-----------
http://www.bikeshop.se/cgi-bin/prod...=mall_tre.html&sida=1&sortfalt=6&sortextra=up

Inte mycket info där. Saknas info om vilka drev och vilken modell på kedja, inte ens om det handlar om O- eller X-ringar.
Både Regina och DID gör bra grejor.

Tycker det är viktigare med bra kvalle på dreven eftersom det är dessa som äter på kedjan.

majtii skrev:
Inte mycket info där. Saknas info om vilka drev och vilken modell på kedja, inte ens om det handlar om O- eller X-ringar.
Både Regina och DID gör bra grejor.

Tycker det är viktigare med bra kvalle på dreven eftersom det är dessa som äter på kedjan.

vad är x-ringar då ?

och vilken typ av kedja är att föredra ?

köper hellre kvalité än nått skit som måste bytas efter ett par hundra mil

är yamaha orginal bra kvalité ?

wonderwizard skrev:
vad är x-ringar då ?

och vilken typ av kedja är att föredra ?

köper hellre kvalité än nått skit som måste bytas efter ett par hundra mil

är yamaha orginal bra kvalité ?

o-ring får 2 anlägnings ytor mot länken? och tätar därför sämre än en som X-ring för den har fyra anlägnings ytor

x-ring kedjan är bäst

skulle inte tro att org är x-ring

Org är o-ring....x-ring är att föredra. ring till addemoto i lomma så fixar dem ihop ett paket till vettigt pris...kan inte du så kan jag hämta upp det på vägen hem nån dag...

Jag ska med köpa nyy drivpaket och har lärt mig att det är X som gäller. Men när det gäller Kedjor? vad är bra och vad är inte bra?

jamen asså det är kedjan som har x-ringarna.
Menar du drev?
det ska isf vara drev som är pressade med hög vikt.
I allmänhet är billiga drev skitdrev.

Jag minns inte säkert vad det var för bakdrev 40 eller 42 kuggar, men jag fick i alla fall ett 17 kuggars framdrev när jag köpte ett komplett drivpaket från Lelles. Det visade sig dock att det var 16 kuggar original på hojen (en -01). Jag fick kapa lite på plastkåpan för att det inte skulle ta i, men sedan gick det bra. Det var inte DID- eller Regina-kedja, utan något lite mer udda - dock med x-ring och till synes av bra kvalitet att döma av hur det ser ut nu efter lite användning. Den högre drevningen är OK - nu varvar det lite mindre i min normala marschfart :)

Största pysslet var att fixa nitningen av låset. Det verktyg jag har för nitlås (för Regina och DID), passade inte riktigt den typ av nit som används (en hård nit utan centrumhål). Så det blev till att fulmeka lite med andra verktyg.

största problemet med att dreva fel är att hastighetsmätaren visar fel, har man som han ovan en kugg mer fram så visar mätaren för lite och tvärtom om man drevar ner.
Gäller alltså hojar med mätning på framdrevet.

okey.. då är det X jag ska ha när det gäller kedjan iaf.
men dreven då ? är det 17/42 på 99:an ?
och vilken kvalitét är det som finns på marknaden idag ? vill inte köpa skit som sliter ut kedjan.

#57 Thundrace skrev:
ring till addemoto i lomma så fixar dem ihop ett paket till vettigt pris...kan inte du så kan jag hämta upp det på vägen hem nån dag...

kollar upp det så fort jag hinner.. hojtar till om jag behöver hjälp :tummenupp

AFAM klar etta med Renthal som god 2a.
JT Sprockets ett helt okej budget alternativ.

Om du kan hålla efter grejorna så kanske en ett drivpaket med 520-storlek kan vara aktuellt?
Livslängden kan bli något kortare men du tjänar ett par hästar med. Det är ingen risk att kedjan går av om du har något vettigt.

Back