Drivpaket... original vs det man byter till..

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Jo... har kört hoj sedan "hedenhös", bytt en massa drivpaket, och samma sak varje gång.... :rolleyes:

Finns givetvis ingen kjedjekartong märkt Honda, men Honda-drev finns det, om man väljer originalutväxling... vilket jag inte gjorde, köpte senaste gången pirat-drev/DID-kjedja, för att få den utväxling jag vill ha... och undrar just nu om det är dreven eller kjedjan jag ska :kulspruta

Körde 3.400 mil på originaldrivpaketet, men kom ikväll fram till att "nya" drivpaketet är helt slut, efter bara 1.600 mil Kjedjan är "oval", dvs att i ett läge är det lagom kjedjespänning, men vrider jag runt bakhjulet en bit blir kjedjan spänd som en fiolsträng. Mipplat in ett mellanläge nu, där kjedjan i sitt slakaste läge nästan släpar i avgassystemet, men inte är tokspännt i andra läget.

Vad beror detta på? Har drabbats av samma sak med tidigare hojar. (dvs att original-drivpaket håller superlänge, medans pirat bara håller halva tiden) Är det helt enkelt usel kvalité på pirat-dreven? För kjedjorna "borde" ju vara dom samma som dom som sitter på hojen vid leverans från fabrik?

Skulle ju gärna köpa originaldrev, men finns ju inte -1 fram original från Honda... Får kanske forska lite och se om det finns något Honda-original bak +3 som passar... borde ju ge samma effekt kring utväxlingen?

/B

Inget jag märkt, men det låter som utgående axel kan vara oval?

-PLM- skrev:
Inget jag märkt, men det låter som utgående axel kan vara oval?

Eller att "piratdreven" eller "eftermarknads DID-kjedjor" har tveksam kvalité?

Efter att ha råkat ut för samma sak 3 ggr, dvs att jag lyckas få original-drivpaketen överleva allt från 3.400 på VTR till 4.400 mil på TRX och Kawa GPX750R, så dräper jag även VTRns nya drivpaket efter ynkliga 1.600 mil, trots samma pyssliga omtanke runt kjedjan som tidigare, något måste ju vara annorlunda? Exakt samma sak har som sagt hänt med tidigare hojar. :död

/B

Att kedjan är olika spänd vid olika varv på hjulet beror på att länkarna har skurit och är inte helt utdragna utan lite böjda. När man får spänna kedjan efter varje körning då är det dags att byta drivpaket.
Om det är sämre kvalitet på piratkedjor har jag ingen aning om.

Hulken_1 skrev:
Att kedjan är olika spänd vid olika varv på hjulet beror på att länkarna har skurit och är inte helt utdragna utan lite böjda. När man får spänna kedjan efter varje körning då är det dags att byta drivpaket.
Om det är sämre kvalitet på piratkedjor har jag ingen aning om.

Jo... DET vet även jag... men den stora filosofiska frågan är varför detta elände, enligt ditt svar, inträffar efter 3.400 mil (el. liknade, ev ännu fler mil) på originaldrivpaketet, helt OK, men varför håller utbytespaketet bara halva sträckan?

Någon som har svaret? I så fall utdelar jag ett lokalt Nobelpris i form av en öl, eller två, på höstens första SH-pub.... :)

/B

benkar skrev:
Jo... DET vet även jag... men den stora filosofiska frågan är varför detta elände, enligt ditt svar, inträffar efter 3.400 mil (el. liknade, ev ännu fler mil) på originaldrivpaketet, helt OK, men varför håller utbytespaketet bara halva sträckan?

Någon som har svaret? I så fall utdelar jag ett lokalt Nobelpris i form av en öl, eller två, på höstens första SH-pub.... :)

/B

Du har höjt tempot på dina rundor :tungan
Egentligen har jag ingen aning,men för att slippa köp original med standarddrev, så mycket kan det väl inte skilja (accet).

Hulken_1 skrev:
Du har höjt tempot på dina rundor :tungan
Egentligen har jag ingen aning,men för att slippa köp original med standarddrev, så mycket kan det väl inte skilja (accet).

Nja... har nog snarare lugnat ner mig tempomässigt sedan typ -01 :rodnar Sett för mycket skit hända, kör ett snäpp lugnare numera, men har lika kul för det! :tummenupp

Utväxling... Är en stor skillnad på hur man upplever sin VTR med originaldrevning jämfört med tex -1 fram. Med -1 så blir det färre tjuvstopp, bra mycket bättre vrid, varvar ur bättre vid tokfortkörning, funkar bättre vid motorvägskörning i 120-140, man slipper växla mellan 5-6 växel. Utväxling vid leverans är nog ett konstruktionsfel.... :7peta :hihi -1 är bara ett sätt fixa detta, och går tydligen inte göra med originalprylar... :4skrika

/B

Har upplevt samma sak mer piratdrev o -kedja. 1600mil e precis samma som jag fick ut av mina duellsdrev o RK-kedja. :tummenner
Originalet höll kring 2400mil.
Duellsdrevet fram var då ovalt redan som nytt så det visste jag att det skräpet håller inte länge, men å andra sidan kostar dom bara 100:- :rolleyes:
Nu provar jag RENTHAL istället. Känns tveklöst mye genuinare i kvalité.
Rejsgrabbarna kör ju på det... :tummenupp
RK får en ny chans men D.I.D har jag bara goda erfarenheter av sen tidigare.

Använder du samma kedjesmörja ???... Använde enbart vax förra säsongen... o kedjan blev olika spänd , precis som du säger. Fick tipset av en mc-mek att använda "riktig" kedjeolja o ta smällen att det grisade ner mina nypolerade fälgar mer , men jag lyckades till o med rädda kedjan !! Surt att behöva köpa 3 omgångar kedja till samma drev , för att slippa tvätta bakfälgen... :kocko .
Handlarna tycker säkert om det....sälja både vax o kedjor.

Vaxet tränger inte in riktigt i rullarna o smörjer inte o-ringarna som de ska... även om kedjan är varm. Använde Motuls kedjeolja istället o den smörjer ÄNDA in.....

Folkezx9r skrev:
Använder du samma kedjesmörja ???... Använde enbart vax förra säsongen... o kedjan blev olika spänd , precis som du säger. Fick tipset av en mc-mek att använda "riktig" kedjeolja o ta smällen att det grisade ner mina nypolerade fälgar mer , men jag lyckades till o med rädda kedjan !! Surt att behöva köpa 3 omgångar kedja till samma drev , för att slippa tvätta bakfälgen... :kocko .
Handlarna tycker säkert om det....sälja både vax o kedjor.

Vaxet tränger inte in riktigt i rullarna o smörjer inte o-ringarna som de ska... även om kedjan är varm. Använde Motuls kedjeolja istället o den smörjer ÄNDA in.....

Jo, samma kjedjesmörja hela tiden, på båda kjedjorna, Motuls :)

/B

Har märkt samma fenomen.. måttligt irriterande att försöka hitta ett mellanläge som funkar.

-1 på framkugg lär nog slita mer på kedjan än +3 på bakdrev. Typ mer böj och snabbare runt. Vanlig växellådolja sae 80/90 och crc-klisterolja rekommenderar DIDs hemsida. Jag har själv valt bort Motulklister mot OKs växellådsolja som är billigare och kedjan håller sig renare dock inte bakfälgen men den är svart orginal.

tveksamma drev har man ju sett, sånna som när man tar i dem märker är mystiskt lätta, de är nog dåligt pressade, och när väl dreven slits ner tar de ju en bra kedja hur fort som helst med sig.
Orginaldreven kostar ju oftast hårresande priser så man får väl misstänka att en del 3dje parts drev är skräp ändå.

Nya friska tag.... :)

Originalkjedjan fick från första dag Motul-smörja vid runt varje 30 mil och fotogentvätt vid varje 3-400 mil, ingen högtryck i närheten, höll som sagt 3.400 mil. Skötte nya kjedjan på samma sätt som original, men tji... 1.600 mil blev det.... :gnissla

Nu blev det en extraförstärkt RK-kjedja, originaldrevstorlek fram, +3 bak istället, (dvs piratdrev igen, vill ha min förändrade utväxling) hoppas verkligen det håller bättre! Surt med oväntad utgift på 2.100 kr såhär inför semestern... :4skrika men nu känns det tryggt ge sig ut på vägarna igen! :tummenupp

/B

Ja det är bättre att gå upp i storlek bak. Det är inte bara tvärare kurva för kedjan runt framdrevet, om mn har ett mindre. Det blir ett större moment i kedjan med mindre drev. Skonsammare med större bak.

Och, pirat drev är det en jävla kvalitetsskillnad på. Från Kass till Tipptopp.
Det är nog värt några hundra extra för ett kvalitetspiratdrev. :fyllisar

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...