Drivpaket / nitverktyg runt Knivst el Uppsala

AVR

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -06, Hornet 600 -08 lull-lull edition *såld*, Yamaha XJ550 -83
Hej!

Behöver byta drivpaket på hojen och har kikat runt en del. Kostnaden hos verkstäderna verkar dock ligga fr 3700 och uppåt :va vilket får en att fundera på att göra detta själv...

Hittat ett (vad jag tror är) schysst paket fr Addemoto med 530-kedja (fanns bara ett att välja på till hojen). MEN så va det ju det där med nitverktyg... :rolleyes: Finns det någon hygglig själ som kan tänka sig att låna/hyra ut ett OK verktyg för detta alt kanske till och med hjälpa till mot lite billigare summa än verkstäderna vill ha?

Hojen är en ZZR1400 -06 och finns i Knivsta-trakterna...

Har läst en del om mothåll och kulhammare mm men det skulle kännas bättre med ett verktyg som är avsett för detta.
 
Addemoto har också ett bra nitverktyg.
Biltemas nitverktyg testade journalisterna på Bike nyligen och lyckades förstöra när de skulle kapa gamla kedjan
(journalisterna trodde kanske att man kunde trycks ut nitarna / dela kedjan utan att slipa av nitskallen först?)
När jag köpt drivpaket från Addemoto har det följt med både nitlås och clipslås.
Det går enligt min uppfattning bra att köra med clipslåset till nån som kan nita / har nitverktyg om man håller skyltad hastighet eller lägre.
Tänk på att ta med utom nitlåset de två plåtbitar med U-formade jack som hindrar att O-ringarna mosas under nitningen. Och smörjfettet som ska sitta på niten, i nithålet i länken, liten tub.
Tänk på att lättaste sättet få loss muttern som håller kedjedrevet på växellådan är att ta den med gamla kedjan på plats och rejält tryck på fotbromsen. Innan du kapar gamla kedjan.
 
Stort tack för info! :tummenupp

Det blev drivpaket och ett nitverktyg från Addemoto. Inväntar nu bara nytt bakdäck innan bytet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top