Drivpaket kass?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag skulle hem från skolan idag, puttrade sakta ut från parkeringen för att motorn skulle bli lite varm. Gasade på lite, å hörde ett konstigt ljud. Trodde att växeln hade hoppat ut, men det visade sig att alla växlar plötsligt var "frilägen". Kedjan hade hoppat alltså. Jag var inte speciellt förvånad, det har hänt förut å det har bara vart å hänga på den å spänna lite så har det funkat bra igen.

När jag skulle spänna den nu, så visade det sig att jag bara kunde ta ett par tag med nyckeln, å sen var hjulet så långt bak det gick. Tänkte att "då får jag väl korta den en länk", men så kollade jag samtidigt hur mycke man kunde dra ut kedjan från drevet, å såg att det gick att dra ut ganska mycke. Det är föresten en o-ringskedja, som jag köpte i tron att den skulle hålla längre.

Nu har jag några frågor till er:

1. Jag bytte hela drivpaketet för 2 säsonger sen, och tycker inte att jag har kört såå mycke. Kan inte ange i mil. Hur länge ska en o-ringskedja hålla?

2. Kan jag korta kedjan, å köra ett tag till med samma drivpaket, eller måste jag byta?

Jag är intresserad av alla tips på ämnet!
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Det brukar finnas ett mått i verkstadshandboken där man mäter avståndet över kanske 20 länkar. Dvs man får ett mått på hur långt kedjan har förlängt sig. Det är ett mycket bättre mått än att lyfta kedjan från dreven, för där spelar både kedja och drev in.

Och även om man oftast byter drev & kedja samtidigt så kan det ju vara så att något av dessa har slitits ordentligt mycket fortare än det andra. Eller att man har bytt utväxling nyligen och därför har ett nyare drev.

Så jag brukar slå isär det där, och mäta kedjans förlängning, och sedan titta på dreven efter slitage (titta på dreven är ju rätt enkelt).

Vad gäller dina specifika frågor så:

1: Om du inte kört väldigt mycket, och du inte har några konstigheter som t.ex. sne kedjelinje e.dyl. så ska kedjan hålla mer än två säsonger. Vet inte exakt hur många mil en O-ringskedja håller, men jag skulle tipp runt 1500-2000 mil eller kanske mer.

2: Beroende på kedjans slitage, se ovan. Om dreven är 100% ok så handlar det bara om kedjan, men efter vad du har beskrivit -att kedjan förlänger sig stadigt- så borde du ha ätit upp det mesta av kedjan nu.

/J
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tack!

Tack RG500-Johannes för ett utmärkt svar!
Jo, kedjan förlänger sig stadigt helt enkelt, och bakdrevet ser inte speciellt slitet ut faktiskt. Undrar en sak till föresten, vad skulle sne kedjelinje kunna bero på?
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Re: Tack!

PacMan skrev:
Undrar en sak till föresten, vad skulle sne kedjelinje kunna bero på?

Det mest uppenbara är ju att man inte har spänt kedjespännarna lika på båda "svinghalvor", de mer obskyra kan vara att ryckdämparna har tryckts ihop i sidled (har jag faktiskt råkat ut för när jag bytte bakhjul och tillverkade egna distanser och grejor) eller att hojen fått sig en smäll, är ramsned eller något annat kul.

Men det måste man väl säga tillhör ovanligheterna... Kolla bara att kedjan löper i en rak linje (ligg bakom hojen och kräla). Det gör den med all sannolikhet.

/J
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Re: Re: Tack!

RG500-Johannes skrev:
Det mest uppenbara är ju att man inte har spänt kedjespännarna lika på båda "svinghalvor", de mer obskyra kan vara att ryckdämparna har tryckts ihop i sidled......
/J

Mm ok, tror inte det ska va nåra såna problem me hojen. Under de 3 år jag har haft den har den vart med om nån vurpa, å det finns inget som tyder på att nåt skulle vara snett.

Står visst i boken hur mycket uttöjd kedjan "får" vara, så jag ska plocka av den å kolla.
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
En sak som har stor betydelse i hur länge ett drivpaket håller är skötseln.

Har du varit nogran med att smörja och göra ren kedjan?
Vad har du använt till att rengöra kedjan? Om man använder fel produkter så kan man förstöra o-ringarna i kedjan.

Jag bytte drivpaket på min retta nyss och då hade det gått 2700 mil så ett drivpaket kan hålla länge om man sköter det.

En sak till, om man spänner kedjan för hårt så tar den slut ganska snabbt med.
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
min kedja har loggat 2000-mil och är nog mogen för ett byte.
Rengöring och uppsmörjning var 80-100:e mil är nyckeln till framgång.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu har jag kollat

Hade loss kedjan nu i eftermiddags, mätte den i sträckt och ihoptryckt läge, och den har förlängt sig ca 2 cm vilket ska vara ok enligt verkstadshandboken. Dreven tycker jag oxo ser ok ut, så jag tror jag satsar på att korta av en länk eller två på kedjan, och sätta tebax den.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu e det fixat

Jag tog mig i kragen igår, lånade polarens kedjespräckare å plockade bort en länk från min kedja. Satte tebax den igen, å spände kedjan. Nu såg det mycke bättre ut. OK, dreven e ju inte sprillans nya men det går allt å köra ett tag till me dom.

Tog en provtur oxå, å testade alla möjliga sorters körning för att upptäcka om kedjan skulle bete sig skumt men det verkar ok. :squid

Tack till er som har kommit med tips i ämnet. Grymt å kunna slänga ut en fråga å få svar inom ett par minuter. Gött med så mycke kunnigt folk på samma ställe!!!
Keep it up! :tummenupp
 

Pumah

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
SV650N
Re: Re: Tack!

RG500-Johannes skrev:
Det mest uppenbara är ju att man inte har spänt kedjespännarna lika på båda "svinghalvor", de mer obskyra kan vara att ryckdämparna har tryckts ihop i sidled (har jag faktiskt råkat ut för när jag bytte bakhjul och tillverkade egna distanser och grejor) eller att hojen fått sig en smäll, är ramsned eller något annat kul.

Men det måste man väl säga tillhör ovanligheterna... Kolla bara att kedjan löper i en rak linje (ligg bakom hojen och kräla). Det gör den med all sannolikhet.

/J

Hmm, nu blir jag orolig... är rätt ny på det här med o meka hoj, Var sitter ryckdämparna? Antar att de sitter på hjulaxeln eller? I så fall, går det att paja dem genom att dra åt hjulbulten för hårt?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
du kan hålla kedjan med länksidorna nedåt/uppåt om den då böjer av krafigt rakt ner är kedjan tvärslut. Kom ihåg om du byter kedjan måste du byta båda dreven sammtidigt annars sliter du ut den nya kedjan på kanske några hundra mil.

när det gäller markeringarna på svingen för späningen så lita inte på dem mät själv.
Om du tror hojen är krokig och spårar snett kolla med en planka mellan hjilsidorna eller en tråd runt framhjulet, då ser du direkt om den är ramsned eller kanske om hjulet sitter snett.

ryckdämpare har jag inet hört om men ryckutjämnare är oftast en gummidämpning som sitter i fälgen mellan drevdelen och själva fälgen, den är för att spara på drivlinan när du kör. Alla hojar har dock inet en sådan.
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top