Driver trots frikopplat!!!

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
Ingen numer :-(
Bytte precis de utslitna lamellerna på min FZR 1000 -87. Passade även på att montera "hårdare" fjädrar. Samt tankade upp "klistrig" mineralolja för gamla sporthojar.

Nu driver den trots intryckt koppling!!! :huvet
Det "klonkade" även med de gamla lamellerna, men den visade inga tendenser att driva. Gick att växla upp&ned.
Nu går det att växla utan allt för mycket "klonk", men kan ej lägga i friläge. Samt måste bromsa för att hålla still.

Går det att "justera" kopplingen?
Den har hela tiden "tagit"/frikopplat ganska nära handtaget.
Skulle jag passat på att se över resten av transmissionsdelarna?

Eller har jag likförbannat monterat fel? :huvet

Jag har satt alla metallplattorna med den "rundade" sidan utåt. Var övertygad (till jag startade skiten) att jag satt alla lameller rätt.

Låter som stålskivorna har slagit sig och behöver bytas......

//B

Innan du gör något alls mekaniskt. Gör ett par hårda dragracingstarter, dvs slira igång på ettans växel brutalhårt och länge. Efter en sån brutalstart, vänta i minst 5 minuter innan du gör nästa - annars bränner du upp lamellpaketet. Efter ca tredje slirningen bör dina lameller vara inkörda.

Funkar det inte bättre efter "slirningen", kolla planheten på dina stållameller.

Lufta kopplingen?
Nej nej inte hänga lamellerna på tvättlinan :rolleyes: .
Du har väl som jag en hydralkoppling?
Har du kollat så att oljan är fräsch och att det inte finns luft i systemet?
Borde kunna vara en felkälla iom att en luftbubbla kanske inte spelade ngn roll när dom gammla lamellerna var i.
Men eftersom dom nya är tjockare så kanske?
//Tobbe

Det är nästan garanterat en hackig kopplingskorg som är problemet. Ytan där där lammellerna ligger emot kopplingskorgen blir sliten med tiden och då släpper inte lamellerna som de ska.Det finns ju ingenting som drar isär lamellerna utan det enda som händer när man frikopplar är att de inte längre trycks ihop och om du då har en hackig kopplingskorg så måste lamellerna på något sätt ta sig över hacken. Vill du göra en ful-lösning på problemet så slipar du ner alla vågiga kanter på kopplingskorgen. Ta inte mer än nödvändigt eftersom du gör öppningen i kopplingskorgen för stor för lamellen. Det innebär att de slår hårdare i kopplingskorgen och det fortare blir hackigt igen. Det bästa är förstås att köpa en ny kopplingskorg.....

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph