driver i luften

Chulan

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Yamaha r1
behöver lite hjälp av mek gudar. Fick för mig att starta hojen med depåstöd en dag. (bakhjulet hänger fritt) lägger i ettans växel men håller i kopplingen hela tiden ser då att bakhjulet börjar driva. Men driver inte när jag sitter på.
ska den göra, så inte så hype på mek.:huvet

behöver lite hjälp av mek gudar. Fick för mig att starta hojen med depåstöd en dag. (bakhjulet hänger fritt) lägger i ettans växel men håller i kopplingen hela tiden ser då att bakhjulet börjar driva. Men driver inte när jag sitter på.

Är nog helt normalt skulle ja tro.

Det ska vara så. :tummenupp

När du frikopplar så släpper du bara trycket på lammellerna.
Emedan de fortfarande kan ha kontakt så driver det.
Men mycket lite.
Helt normalt.

FRUKTANSVÄRT ONORMALT! Kan va drivremmen till den bakre kamaxeln som är gammal. Med lite otur kan du få byta packningar i insugsmodulen och det är inte billigt. Kolla drivpaketet och testa att stänga av motorn genom att kortsluta batteriet för att sedan blinka med helljuset 3 gånger. fortsätter det trots detta så är det inte mycket att göra. Eniro har säkert numret till närmaste mc skrot...
(ta ovanstående inlägg med en nypa salt)

Mitt bakhjul börjar snurra med växellådan i friläge med...det är säkert normalt även om jag inte förstår matematiken bakom i minsta detalj...

Har ni hört talas om visco-koppling?
Det är precis vad det är, en vätska med tillräckligt seg viscositet drar med sig lamellerna även om man frikopplar.

Kall olja är segare än varm olja, det är därför det klonkar mer i lådan när man lägger in ettan på en kall motor.

va snackar du om det väl ganska klart att den inte skall driva i friläge men med ettans växel i och koppling åtdragen, och med depåstöd :huvet

Mitt bakhjul börjar snurra med växellådan i friläge med...det är säkert normalt även om jag inte förstår matematiken bakom i minsta detalj...

va snackar du om det väl ganska klart att den inte skall driva i friläge men med ettans växel i och koppling åtdragen, och med depåstöd :huvet
Den drar ju ändå runt ingående axel i växellådan, vilken drar med sig olja runt, olja som sedan drar runt NÄRLIGGANDE drev...

DET ÄR FULLSTÄNDIGT NORMALT.

Jag går så långt som till att säga att följer inte bakhjulet med runt på tomgång när växeln ligger i friläge och bakhjulet hänger i luften så är något fel, ett hjullager som kärvar, en kedja som är för spänd eller ingen olja i lådan.

Jag går så långt som till att säga att följer inte bakhjulet med runt på tomgång när växeln ligger i friläge och bakhjulet hänger i luften så är något fel, ett hjullager som kärvar, en kedja som är för spänd eller ingen olja i lådan.

Håller med!

Nähe, om du inte tror alla som svarat korrekt här på forumet så tycker jag att du ska lämna in hojen på reparation. Spring iväg till verkstaden med en gång vettja :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT