Driva till åtal eller inte?

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
I dag ringde en polis till mig och frågade om jag ville att den person som orsakade den olycka jag var inblandad i för 4 veckor sedan ska åtalas för "Vållande av kroppsskada". Jag bad att få tänka på saken.

Vad finns det för motiv att svara ja på den frågan? Jag blev inte svårt skadad och får troligtvis inga bestående men. Han som misskötte sig i trafiken har, djupt ångerfull, bett om ursäkt. Troligtvis kommer han inte köra mot rött igen. Så, har jag ngt att förlora på att släppa det hela. Kan det bli så att jag går miste om t ex försäkringsersättning vid ev bestående men om jag ber polisen släppa det hela?

Att personen som orsakade olyckan åtalas ska inte hänga ihop med dina chanser att få ersättning vid eventuella bestående men. Det skall vara kopplat till det faktum att du gjort en skadeanmälan om olyckan och eventuellt att polisen skrivit en rapport om olyckan. Så det är ingen faktor att ta med misstänker jag men jag vågar inte garantera det till 100%.
Men eftersom du gjort en skadeanmälan hos försäkringsbolaget och antagligen har dokumenterat dina skador så ska du kunna vara lugn. Det är väl i så fall att se till att få en läkarundersökning där det dokumenteras om du inte redan fått det som är bra att ha.

Huvudanledningen till om han ska åtalas för det tycker jag är om personen kan misstänkas göra samma sak igen eller om det var ett ärligt misstag och personen är ångerfull.
Eftersom han nu enligt din utsago är ångerfull och det säkerligen var en relativt otrevlig upplevelse även för honom så vet jag inte om det finns någon egentlig poäng. Han har troligen lärt sig läxan i alla fall utan att bli åtalad.

Folk som beter sig som kräk och som står på sig och hävdar att dom inte gjorde fel ska åtalas. Dom som är ångerfulla kan få slippa den delen. Det är i alla fall min syn på saken och det är troligen så jag skulle hantera det.

Det var min tanke att släppa det. Mest en massa besvär för alla, och ingen nytta för någon egentligen.

Om det är avgörande för din ersättnings skull låter jag va osagt, men jag har svårt att tro det. Men tänk på att du har med ett bångstyrigt försäkringsbolag att göra. Dom kan ju ha sina lustiga regler om allt.

När det gäller att åtala eller inte tycker jag att om polisen öht intresserar sig för fallet, så vittnar väl det om allvaret i incidenten. Försummelse eller misstag - det får väl rättsmaskineriet utreda. Det är den vållande vs regelboken. Konstigt att dom ens frågar dig!

Å vem är inte ångerfull när man ställt till med en olycka? Frågan är väl vem som är det mest. Empati- å samvetslösa råbarkade kriminella knarkare är det inte. Folk som gör enkla misstag som får ödesdigra konsekvenser är nog det i större utsträckning. Å andra som gör bristande kalkylerade risktagningar kan nog ångra sig som fan, å ett överslätande i det läget är nog inte bra.

Förstår som sagt inte varför du fick bollen i knät men hade jag vart du, hade jag passat tillbaka den till polisen å bett dom göra sitt jobb. Människan behöver en näsbränna, helt klart!

Jag fick hem ett liknande brev igår och jag ser ingen anledning till att det ska bli åtal. Min olycka hände visserligen i Österrike vilket gör det hela lite jobbigare, men jag hade inte velat det i Sverige heller eftersom det, precis som i ditt fall, var ett ärligt misstag och jag tror att föraren är ångerfull.

Misstag kan alla göra, både du och jag.

Om det är avgörande för din ersättnings skull låter jag va osagt, men jag har svårt att tro det. Men tänk på att du har med ett bångstyrigt försäkringsbolag att göra. Dom kan ju ha sina lustiga regler om allt.

När det gäller att åtala eller inte tycker jag att om polisen öht intresserar sig för fallet, så vittnar väl det om allvaret i incidenten. Försummelse eller misstag - det får väl rättsmaskineriet utreda. Det är den vållande vs regelboken. Konstigt att dom ens frågar dig!

Å vem är inte ångerfull när man ställt till med en olycka? Frågan är väl vem som är det mest. Empati- å samvetslösa råbarkade kriminella knarkare är det inte. Folk som gör enkla misstag som får ödesdigra konsekvenser är nog det i större utsträckning. Å andra som gör bristande kalkylerade risktagningar kan nog ångra sig som fan, å ett överslätande i det läget är nog inte bra.

Förstår som sagt inte varför du fick bollen i knät men hade jag vart du, hade jag passat tillbaka den till polisen å bett dom göra sitt jobb. Människan behöver en näsbränna, helt klart!

Jag frågade polisen varför de frågade mig. Tydligen var det en typ av brott där den drabbade själv måste vilja driva till åtal. Konstigt att det fungerar så. Nu kommer han i vilket fall att straffas för trafikbrottet. Det de frågade om var vållande till kroppsskada.

Undrar om det inte föreligger något missförstånd här. Kanske menade polisen att fråga huruvida Snake Eyes hade några ersättningskrav i kommande rättegång angående ansvar för vållande till kroppsskada. Om så är fallet kan han strunta i det. Han får samma ersättning från trafikförsäkringen som han skulle ha fått från skadevållaren direkt.

Edit: Svaret givet av Snake Eyes ovan.

Last edited:

Det är förvisso sant. Men han blir å andra sidan åtalad/straffad för att ha kört mot rött ljus så helt fri går han inte i alla fall.
Det polisen undrar om är ju om TS vill att han ska bli åtalad även för vållande till kroppsskada. Det åtalet kräver att käranden vill åtala vilket inte en rödljuskörning kräver.

Så med andra ord. Den vållande kommer i alla fall att bli dömd för trafikbrottet att köra mot rött och därigenom vålla en olycka. Är denne uppriktigt ångerfull så tycker i alla fall jag att man kan låta udda vara jämt där. I alla fall om man själv inte anser sig vara ofelbar. Ett misstag kan alla göra även om dom får olika allvarliga följder i olika situationer.

Aha okej.... 3 förklarande svar. Det gäller alltså skadeståndsanspråk från dig, som kommer ligga utanför det ev straff han/hon får för sitt brott.

Jag antar att hela grejen innebär att ni inte kommer ta ljumma duschar i gryningen(Clintan) så därför kan du likväl låta spelet fortsätta, tycker jag.

Vi verkar ha fått en ny praxis i svithjod som mer liknar the "american way" där man kan stämma folk för kränkning o dyl. på typ en massa stålars. Pengar å magkänsla avgör..

Jag krockade för många år sedan med en vänstersvängande bilist. Jag tyckte först att det var ett misstag från honom och tyckte det vore synd om killen skulle bli av med körkortet så jag höll en ganska låg profil.

Men när jag senare blev förhörd av polisen inser jag att bilkillen i påstått att min 125a var trimmad och att jag hade kommit med en djävla fart så att han inte hade hunnit se mig. Med tanke på att det var ca 200m fri sikt bakåt så fattar nog dom flesta att min DT125a från -82 måste ha haft raketmotor för att han inte skulle hinna se mig. Om han bara skulle ha sett bakåt.

Inte nog med det så sommarjobbade jag på samma firma som honom året efter och där trode hela firman att jag varit vållande till olyckan och gnällde på mig om vårdslös körning.

Det var då jag verkligen ångrade att jag inte stod på mig hårdare mot honom.

Men som Steffo säger så beror det ju det mesta på hur motparten agerar.

Du bör ju vara bra säker på att han verkligen var ångerfull och inte bara spelade. Jämför hustrumisshandlaren som är såååååå ångerfull, men som har dängt frun tidigare och ändå gör det senare igen.

Fråga polisen om killen (?) har några tidigare trafikförseelser. Om han har det tycker jag lika gärna du kan trycka till honom. I bästa fall försvinner ytterligare en idiot från vägarna.

Förmodar att dina skador redan finns dokumenterade i samband med olyckan. Dina eventuella ersättningskrav i framtiden borde inte påverkas om du vill driva fallet vidare till åtal eller ej. För säkerhets skull skulle jag kontakta försäkringsbolaget och ställa en rak fråga.

Tycker du ska utgå från din magkänsla. Känner du att den här personen är uppriktigt ledsen och troligtvis aldrig kommer att göra om saken skulle jag låta honom gå vidare i livet utan ett åtal hängande över sig. Alla kan vi göra misstag även förödande sådana.

Idag klämdes ett äldre par ihjäl vid ett vägbygge utanför Helsingborg mellan två lastbilar. Den bakre lastbilsföraren uppmärksammade inte att trafiken stannat helt och hållet. Paret hade inte en chans. Vad föraren till lastbilen än döms till kommer det hårdaste straffet vara att leva med vetskapen att han har två liv på sitt samvete.

Personen som körde in i dig kan vara tacksam att inget värre hände oavsett om han blir åtalad eller ej.

Mitt bolag gick efter dombeslutet ang. vem som skulle stå för självrisken/vems fel det var.
Är det solklart för även dom att du är oskyldig så har det ju ingen betydelse, nu vet jag inte hur fallet är för dig, men så var det iaf för mig.

Personligen tycker nog jag att det är dags att bilister får sig en näsbränna då jag märkt nu efter att jag fick körkort att folk är alldeles för ouppmärksamma i trafiken och många gånger till och med skiter i att man faktiskt finns där.
Jag tycker att du ska statuera ett exempel och låta det gå vidare och jag tycker även att fler ska göra det. Kanske dags att det blir en debatt även om hur ouppmärksamma bilförare är gentemot motorcyklister. Snacket som har varit hela tiden är ju att motorcyklister kör för fort, deras fordon låter för mycket...och bla...bla...bla.
Bara när man åker till jobbet på dagarna med båge så märker man ju att vissa bara är ute för att jävlas. Jag har även innan jag tog mitt kort för två veckor sedan varit väldigt hjälpsam mot motorcyklister (och även bilister) som vill komma fram och dessutom väldigt försiktig då man istället för att hela tiden hävda sin rätt i trafiken borde tänka lite mer på hur man kör själv. Jag har lugnat ner mig avsevärt i bilen bara de senaste veckorna då jag insett att det inte hjälper att sitta o skrika o gapa åt folk som gör misstag.

En rödljuskörning är ett misstag som kan ha förödande konsekvenser och när det dessutom sker en olycka vid ett sånt misstag så tycker jag att det ska gå vidare.

Hårt men livet ska vara hårt när man gör misstag som kan kosta liv!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg