Driftsäkerhet Triumph?

Har en 2009 Triumph Sprint ST 1050 som gått 4500 mil. Jag är enda ägaren. Kört långt, kört kort, kört flera kurser på Gelleråsen,

Den går som en klocka, har aldrig tjurat och har inte behövt några reperationer utöver vanlig service. Jag fick ett brev från fabriken om ett byte (fabriksåterkallning) av någon skitsak vilket gjordes i samband med en vanlig service.

Har servat på verkstad i enlighet med servicebokens intervaller.

Jag har aldrig varit med om en motorcykel som haft samma kvalité och driftsäkerhet.
Har ägt/äger Yamaha, HD, BMW, Honda, Suzuki och Triumph.

Tror att just min modell vann Motorrads 5000-milatest.

Så jag tycker att Triumphs kvalité är bra.
;-)
 
Det enda jag kan komma på att jag har hört är väl att någon årsmodell av enkelsvingen fick hjullagerhaveri plötsligt. Men det är säkert något som åtgärdats och inget att oroa sig för på nyare modeller.
 
Att kulskruven går av är inte så konstigt. Den är lite felkonstruerad så att det blir böjning istället för sjuvning, ett inte helt ovanligt "fel" hos kulskruvar eller snarare sagt det den skruvas in i. Men den håller rätt länge i alla fall.

Vill man så är det enkelt att greja.
 
Det enda jag kan komma på att jag har hört är väl att någon årsmodell av enkelsvingen fick hjullagerhaveri plötsligt. Men det är säkert något som åtgärdats och inget att oroa sig för på nyare modeller.
Ja, det känner jag igen. Sägs kunna drabba Sprint ST (kanske fler?) med enkelsving. Sägs det alltså. Man har råkat ut för enstaka lager med otillräcklig smörjning. Fel i själva lagret? Skadade av högtryckstvätt? -Har ingen aning!

Men därför ingår en extra koll av hjullager och svinglager (tror jag) vid 2000-service, 4000-service osv hos Triumpverkstäderna. Sägs det.

(En del osäkerhet i det här inlägget, många "sägs det". Men det beror på att det är sådant jag läs/hört men där jag inte har någon tydlig skriftlig källa. Muntlig källa: ägaren av Johans Mc [som säljer Triumph i Gbg] som nämnde det för mig. Ägaren till Sveriges största återförsäljare får väl duga som källa betraktad... ;))
 
Tips om du är sugen på en Daytona så kan du gå in i midelspecefika tråden och ställa frågor.
Finns en del som haft problem med tidiga modellen.
Laddregulatorn, skeva bromsskivor och att de drar oljade några av problemen som dykt upp.
Men jag har aldrig träffat någon som verkligen haft problemen.
 
Ja lite får man väl räkna med men det där låter ju inte som så farliga fel ändå och just gällande laddregulatorn har jag erfarenhet av fler hojar där det har varit problem så det verkar vara en svag punkt på flera modeller.

Känns lovande att ingen har kommit med någon skräckhistoria än :tummenupp

Jag hade riktigt jävliga problem med min daytona, det fastnade insekter på kåporna så man var ju tvungen o tvätta om man ville hålla den fin. Den hade för övrigt gått över 4000 mil, varav ganska många på bana, fick byta topppackning på den, en månad senare blev den stulen... Hade vårdnaden om en annan som dock inte gått så långt, den hade endast insektsproblemet. Har kört några japanare med, och jag kan inte annat än hålla med den som har "Radfyra suger" som signatur. Blir 3cyl igen till våren.
 
Jag hade riktigt jävliga problem med min daytona, det fastnade insekter på kåporna så man var ju tvungen o tvätta om man ville hålla den fin. Den hade för övrigt gått över 4000 mil, varav ganska många på bana, fick byta topppackning på den, en månad senare blev den stulen... Hade vårdnaden om en annan som dock inte gått så långt, den hade endast insektsproblemet. Har kört några japanare med, och jag kan inte annat än hålla med den som har "Radfyra suger" som signatur. Blir 3cyl igen till våren.
Fan också ingen har nämnt att triumph kan bli skitiga och stulna :gråta
Jag ber till alla gudar jag inte tror på att detta bara gäller daytonan och inte streeten :tungan

Seriöst så börjar jag känna mig rätt övertygad om att en street kan bli min nästa hoj, måste bara spara lite deg och provköra en (och plöja street-tråden) för att se att den uppfyller förväntningarna. Blir nog inte svårt för den att imponera eftersom jag är van en ER6:a :D
 
Fan också ingen har nämnt att triumph kan bli skitiga och stulna :gråta
Jag ber till alla gudar jag inte tror på att detta bara gäller daytonan och inte streeten :tungan

Seriöst så börjar jag känna mig rätt övertygad om att en street kan bli min nästa hoj, måste bara spara lite deg och provköra en (och plöja street-tråden) för att se att den uppfyller förväntningarna. Blir nog inte svårt för den att imponera eftersom jag är van en ER6:a :D

Börja med provturen, jag lovar att du hittar pengar snabbare då. :)
 
Triumph idag är det fint kvallisort på. Din TT600 du hade är det sämsta Triumph byggt. Tur att du klarade dig från problem.

Sämsta tror jag inte :D... iaf inte tt600 2001 och framåt när dom fixade insprutet på den modellen.
Lite tur hade jag kanske, den drog inte ens någon olja, endast lite kylarvätska behövde jag fylla på efter jag kört den runt 1000 mil (utöver ordinarie service)


Nyckeln till problemfritt ägande = serva hojen och sälj innan den gått 3000 mil :tummenupp
 
Seriöst så börjar jag känna mig rätt övertygad om att en street kan bli min nästa hoj, måste bara spara lite deg och provköra en (och plöja street-tråden) för att se att den uppfyller förväntningarna. Blir nog inte svårt för den att imponera eftersom jag är van en ER6:a :D
I runda slängar drygt 15 kg lättare och ca 35 extra kusar extra jämfört med en ER-6'a så vad kan gå fel :D

Håll utkik på Triumph's hemsida efter "Triumph Road Show" som de har varje vår. Börjar i söder i slutet på april och så rör de sig norrut nästan ända fram juni. Då far de med sin trailer och ett antal demohojar. Mycke bra tillfälle att prova runt i en del av sortimentet
:squid
 
Tycker du st3:an känns trött kan du dessutom kasta på ett 3-1system från arrow o mappa själv, grattis till dina 115bakhjulshästar. :yoparty
 
........ inte lättskruvat som en gammal Meridentraja. (Som naturligvis bara läcker olja om du inte kan få den tät. De som säger att en Gammtraja ska läcka olja är de som inte lyckats få den tät! :D )
............


och som inte upptäckt att det som standard saknas en tätning mellan växelgaffelaxeln och dess genomgående upplag i motorblockshalvan mot kedjedrevet. Eftersom stödet sitter på kedjesidanså lutar hojen åt det hållet då den står parkerad och all olja som ligger över det genomgående hålet utan tätning läcker ut.

Gör man en ett spår och lägger dit en oring och enbricka läcker den inte en droppe.:fakta
 
Kör man däremot mycket och när hojen börjar närma sig de riktigt stora miltalen så skulle jag säga att det börjar uppstå en skillnad mellan tex Triumph och Honda/Yamaha/Suzuki/Kawasaki.

Helt rätt, därför vågar jag som kör mycket, (dessutom även utomlands och inte bara när det är varmt och soligt,) inte köpa japanskt. :tummenupp

Kan naturligtvis vara fördomar...

John Young, känd man i Järnrövskretsar, körde över 16 000 mil med en 147-hästars Daytona. 2011 körde han 11 000 miles på 11 dagar med en 69:a. :)

http://www.craigvetter.com/pages/Vetter_Fairings/Windjammer-3/John-Young.html
 
Helt rätt, därför vågar jag som kör mycket, (dessutom även utomlands och inte bara när det är varmt och soligt,) inte köpa japanskt. :tummenupp

Kan naturligtvis vara fördomar...

John Young, känd man i Järnrövskretsar, körde över 16 000 mil med en 147-hästars Daytona. 2011 körde han 11 000 miles på 11 dagar med en 69:a. :)

http://www.craigvetter.com/pages/Vetter_Fairings/Windjammer-3/John-Young.html

Jag är så sjukt imonerad av dom där sega gamla gubbarna! Vetter själv som utvecklar superlågförbrukningshojar fortfarande.. Häftiga typer..
 
Hellre en trajja än valfri japansk. Precis som så mycket annat har även japsens hojar fått stryka på foten i jakten på sparade utgifter och ökande vinster för moderbolaget.
De är inte bättre än nåt annat, men har många gånger ett högre pris för en tråkigare produkt (inte sämre, bara tråkigt). En Hornet600 mot en Street675, hur lätt som helst. Triumph 11ggr av 10. Har en speed3 955i i familjen som nu körs av lillebror. Närmar sig 5000 och inte ett missljud eller oljetörst i sikte.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top