Driftsäkerhet Triumph?

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Försöker spara ihop så jag ska ha råd att byta hoj till våren och ett av alternativen jag överväger är Street Triple men jag funderar på hur det egentligen är med driftsäkerheten på moderna Triumph?

De har ju haft en smula dåligt rykte på den fronten men utvecklingen går ju framåt för alla märken så jag antar att det är bättre nu men frågan är hur bra de har blivit? Försök gärna vara lite objektiva när när ni svarar och inte bara tänka "jag kör och älskar Triumph så de är bäst i världen och fullständigt felfria" :)

Har googlat runt lite och inte hittat några skräckhistorier som tyder på några extrema problem men tänkte att ni som kör eller hänger med folk som kör kanske har lite mer insikt.

Ett alternativ är naturligtvis MT-09 men dels tappar de mycket värde första åren och dels är det ju en helt ny motor med risk för barnsjukdomar så jag föredrar nog något mer beprövat, det är dock inte ett otänkbart alternativ.

Jag är tacksam för svar :)

Har en Triumph Daytona 675 årsmodell 07.
Aldrig haft något problem med den.

Har dock en polare som hade en Speed Triple årsmodell 05 tror jag det var.
Han fick motorras.

Jag tror personligen inte att Triumph är sämre än övriga märken när det gäller driftsäkerhet.

Hade inte tvekat att köpa en är väl det enda jag kan säga, synd att IF inte längre har märkesförsäkringen den var ganska billig på streeten.

Hade för övrigt en trajja TT600 2002 i två år = hade inga problem alls.

Jag kör och älskar Triumph så de är bäst i världen och fullständigt felfria. :D

Nä, men allvarligt. Visst gillar jag märket och hojarna (har två), men är ingen märkesnörd. Gillar också MT-09 som koncept (men är den snygg, egentligen...?). Verkar vara en mycket kompetent maskin med ett jättebra pris. Bör bli en storsäljare. Har även andra hojar jag vill ha, t ex Honda VRF 1200 eller CB 1100, ett par Moto Guzzi, och flera andra som står på min "vill-ha-lista". (Så att du fattar att jag som sagt inte är märkesnörd... :))

Oljedroppande trajjor hör 1960-70-talet till. Dagens hojar är lika bra som vilka andra som helst. Har kört 6 säsongen och 3750 mil med min 2008 års Thruxton. Problem då? Batteriet är slut nu efter 6 år. Det är det enda. (Peppar, peppar, ta i trä... ;))
Min 2003 års 955 Sprint har rullat 3600 mil (varav 1400 med mig) utan några störningar. Ett gasspäll behövde justeras vid senaste servicen. För övrigt, endast normal service.

Last edited:
Ryggradsreflexen var först att skriva att Triumphs driftssäkerhet är god, har en Triumph Daytona 675 som inte haft större problem än något av de andra märkena jag haft.

Men..

ser man på lite längre sikt, hypotetiskt 10.000 mil och över, så skulle jag snarare lägga min röst för Honda exempelvis för god driftssäkerhet. Men det är definitivt mer känsla än fakta.

Jag hade en Daytona 675 från 2006 till 2012 som såldes med drygt 3 000 mil på mätaren, och har därutöver stött på en hel del andra märkeskollegor på kurser och bandagar. Nu nöter jag på en Gixxer 1000 i stället och refererar främst till den maskinen i min jämförelse.

Triumph är idag fullt jämförbar med sina japanska konkurrenter när det gäller helhetsintryck, kvalitet och hur lättmekat det är. Dess stora fördelar är en nästan skottsäker motor, en fin och vass chassikonfiguration redan från fabrik och ett ECU från Keihin som kan programmeras och läsas via freeware som TuneECU.

De brister som är vanliga småstrul är en känslig spänningsregulator (recall), en EXUP-ventil som kan kärva, katalysator där lamellerna kan sättas igen/smälta (inte ovanligt även på andra märken), att styrstoppet under ramen skadas redan vid lättare omkullkörning och att ägare blir oroliga när den trycker ut lite glykol ur evakueringen när man toppfyllt till markeringen. Kan finnas något mer som jag hunnit glömma bort.

Det viktiga som ägare är att se till att läsa på var rätt nivå på oljestickan ligger, finns ägare som kört med för lite olja konstant. Min 675-motor ville gärna ha någon dl efter en dags hård körning på bana, men inte anmärkningsvärt mycket vid landsvägskörning. Men då Trajjan är en populär maskin bör man kolla att föregående ägare inte är av "gasat till det..."-typen...

Det är i mitt tycke fortfarande den mest intressanta 600-maskinen just för att trepipen ger lite mer mellanregister i f t de fyrcylindriga konkurrenterna. Har Du råd och är intresserad av mer än glassätarturer satsar Du på en Str3R, då får Du Daytonans justerbara gaffel och dämpare vilket möjliggör en riktigt fin prestanda även på bana.

Det finns fina trådar både för Daytona och Str3 i märkesforum här på siten. Så läs på, köp och ha en fantastisk säsong 2014 är mitt enkla råd! Lycka till :)

Last edited:
Min förra var en Speed triple 01, den hade gått 2000 när jag köpte den och 1000 mil från mig denna säsong.
Enda problemet jag hade haft var att blinkersen slutade funka efter 7 timmar ösregn i Norge. Men när det blev torrt funkade de igen...

(Sen svängde den dåligt så jag körde av vägen, men det kanske inte är Triumph fel trots allt :D )

Du behöver inte vara mer orolig än om du skulle köpa japanskt!:)

Visst kan de gå sönder men en ny Traja behöver inte, som de gamla, kärlek och omvårdnad för att ge massor med bekymmersfria mil. (Men alla motorcyklar mår naturligvis bra av kärlek och omvårdnad istället för misshandel men som vi vet så resonerar inte alla så!:rolleyes:)

Sedan finns det alltid för- och nackdelar.
Ska du skruva själv så är Street Triple modern på det viset att det är dj..ligt trångt överallt, inte lättskruvat som en gammal Meridentraja. (Som naturligvis bara läcker olja om du inte kan få den tät. De som säger att en Gammtraja ska läcka olja är de som inte lyckats få den tät! :D )

Ny teknik gör den, precis som nya Japs och nya bilar, mer känslig för elektriska problem men kolla Daytona- och Street Tripletråden så hittar du det mesta du behöver veta.:tummenupp

Den har funnits några år nu så du kan köpa både nytt och begagnat efter plånbok.
Det finns massor av tillbehör för att få din hoj att skilja sig från mängden om du vill.
Skrotarna, både i Sverige och utomlands, har delar ifall du skulle klota och valt bort helförsäkring...

Vill du ha möjlighet att köra lite snabbare på bana också så väljer du en R.
På landsväg behöver du inte en R om du inte gasar vårdslöst. (Det har jag naturligvis ingen egen erfarenhet av eftersom jag alltid anpassar hastigheten...:rolleyes: )

Tycker du bättre om en Japs så köper du en sådan men gillar du Street Triple så behöver du inte vara en entusiast för att våga köpa! :kär

Men jag måste dock varna, den är beroendeframkallande! Bara insugningsljudet gör att man måste varva... :tungan

Tack för alla svar!
Låter ju ganska lovande, jag misstänkte förvisso att de hade blivit mycket bättre men det är bra att få höra det från folk med erfarenhet också.
Även bra att veta att den kan vilja ha nån dl olja ibland, det ser jag inte som ett problem men ER6an drar ingen olja så jag har nog blivit lite lat på att kolla nivån eftersom den alltid är orörd :)

Om det blir en R eller inte får vi se, jag kör bana ibland men skrapar inga knän än så jag tror inte egentligen det behövs men den blir ju säkert mer lättsåld. ABS är dock ett krav sen jag höll på att skita ner mig vid en framhjulslåsning i slutet på säsongen :tummenupp

Jag köpte en ny Street Triple R 2013 i år. Det som nämndes tidigare om TuneECU gäller modeller innan 2013, det går än så länge inte att komma in i de nya ECUerna.

Kört Kawa innan och har alltid varit väldigt nöjd med kvaliteten där. Triumphen känns efter första tiden på ungefär samma nivå. Jag har inte haft några bekymmer än och det mesta känns väl ihopskruvat.

Som någon sa innan så är Triumphen, och andra märken som har ett förflutet med kvalitetsproblem oftast blivit såpass bra att genomsnittsföraren i Sverige inte märker en påtaglig skillnad i kvalitet. Kör man däremot mycket och när hojen börjar närma sig de riktigt stora miltalen så skulle jag säga att det börjar uppstå en skillnad mellan tex Triumph och Honda/Yamaha/Suzuki/Kawasaki.

Street triplen kommer du förmodligen använda som hobbyfordon och till det är den nog hur bra som helst. Kom ihåg att många haft sina Daytonor (som exempel) i 1-2 år max och sedan bytt upp sig, vilket enligt mina ögon är en alldeles för kort tid för att på ett sanningsenligt sätt kunna ta reda på hur kvaliteten/hållbarheten är.

Kör man med sunt förnuft så borde det mest logiska vara att de stora japanska hojtillverkarna är bättre än lilla Triumph i England. Som hobbyfordon borde du inte tveka en sekund, men tänkte du ha den länge och köra den i ur och skur och kanske pendla med den så är nog en Honda eller liknande ditt bästa val.

Gällande det där med tune ECU, innebär det att man inte behöver en power commander om man vill mappa om en -12 eller äldre?

Ja i mitt fall blir det helt klart som hobbyfordon, jag varken pendlar eller kör touring men en normal lördagstur för mig är 20-40 mil så nog händer det att jag råkar på nån liten skur men inte mer än så. Snittar nog inte mer än 5-600 mil per säsong.

Min Speed Triple -06 gick över 8000 mil (tills jag lyckades linda den runt ett träd).
Ingen speciell omvård, bara service enligt boken,ett par bandagar, en del bakhjulsåka, grusvägar, dåliga asfaltsvägar, i skogen, i sol, i regn, i snö.

Bytte drivpaket två gånger
Kulskruven på växelarmen gick av efter 6000 mil på grund av utmattning, kostade 20 minuter att fixa.
Toppade upp oljan någon gång då och då (efter lek :))
Man skall se till att oljenivån är högre än max det mår den bra av.
Bytte packboxar i gaffeln en gång.

Det där med att de drar olja är väldigt individuellt, min drar ingenting. Sen pratar hojen med dig efter du stängt av den, bara det är ju en anledning till att tjöpa:fakta

Har haft en -98 Tiger, gick väl 6-7K innan jag sålde den. Drog lite olja när man gasade mycket (varvstoppet) ventiljustering 1 gång per säsong a´1500 mil. Har en Tiger -03, gått 6K, drar ingen olja alls mellan byten, ingen ventiljustering heller, bara koll. Knäckte också en kulskruv i vxl-länkaget på den första, sparkade kanske för hårt eller också fick den en törn på någon timmerväg. Har varit helt problemfria mil med dessa. Har haft en XS850 innan som hade gått 18K när jag sålde den, men den drog både olja och relativt mycket soppa när man gasade, i övrigt inga problem där heller.

Gällande det där med tune ECU, innebär det att man inte behöver en power commander om man vill mappa om en -12 eller äldre?

Ja i mitt fall blir det helt klart som hobbyfordon, jag varken pendlar eller kör touring men en normal lördagstur för mig är 20-40 mil så nog händer det att jag råkar på nån liten skur men inte mer än så. Snittar nog inte mer än 5-600 mil per säsong.

En kabel från Ebay för några spänn och ladda ner programmet, sen är det fritt fram att leka. De stora engelska Triumph-forumen har fullt med guider och tips!

Hade inte tvekat att köpa en är väl det enda jag kan säga, synd att IF inte längre har märkesförsäkringen den var ganska billig på streeten.

Hade för övrigt en trajja TT600 2002 i två år = hade inga problem alls.

Triumph idag är det fint kvallisort på. Din TT600 du hade är det sämsta Triumph byggt. Tur att du klarade dig från problem.

Har en Street Triple -09 som nu gått drygt 2k mil och funkar bra men har haft lite småfix på den. Köpte den när den gått 750 mil

Laddregulatorn pajade strax innan 1500 mil men det var en recall på den så jag fick en ny. Jag hade en äldre VFR innan trajjan och den hade också problem med överhettad reg så det verkar inte vara ett problem specifikt för just Triumph.
Hade också lite problem med att den gick hårt och orent så samtidigt som reggen byttes fick jag programvaran uppdaterad och justerad insprutning och därefter har den gått bra. bensinförbrukningen sjönk också lite efter justeringen.

Vid 2000 mila servicen så byttes kamkedjesträckaren som hade börjat klappra lite vid kall motor.

I övrigt tycker jag att det är en kanonhoj och den kommer att vara kvar i min ägo minst ett par år till.

I ett tidigare liv ägde jag en Alfa Romeo 33 och där kan vi prata om trassel och kvalitetsbrister. Trajjan är skyhögt över den kvalitetsnivån.
Trots allt trassel jag hade med den bilen så är det den körgladaste och körmässigt bästa bilen jag ägt hittills.

Ja lite får man väl räkna med men det där låter ju inte som så farliga fel ändå och just gällande laddregulatorn har jag erfarenhet av fler hojar där det har varit problem så det verkar vara en svag punkt på flera modeller.

Känns lovande att ingen har kommit med någon skräckhistoria än :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...