Driftsäkerhet på GasGas?

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki
ska snart köpa 125'a och funderar starkt på en gasgas sm 125'a.. Grym hoj och man kan hitta en begangnad för ca 45'000kr (04'a)..

Men nu till den stora frågan:
Kan man köra GasGas utan att bli ruinerad på att laga den? Många verkar ha den uppfattningen att GasGas pajjar ofta och man får spendera tiden med att byta kolv och lager osv...

Så hur är kvaliten och driftsäkerheten på gasgas... att dom äger när dom fungerar ha jag redan fattat :tungan

En sak till, hur är dom att köra lungt med, säg 2 mil lansdsväg i 90km/h. Skakar som fan och allmänt obekvämt eller går det? :gnissla

Det står mellan en sån och en aprilia mx 125 ny för 49'995:-
 
Sköter man den som man ska med regelbundna oljebyte, rätt oljeblandning, samt att man kanske inte ligger och pressar allt för länge ser jag ingen anledning till att den skulle gå isönder "ofta". Visst, allt är ju relativt, gämför man med en mindre trimmad 2- eller 4-takt så går den ju isönder ofta men inte om man ställer den mot hojjar i samma klass.


Att ligga i 90 km/h borde vara lugna påuckar om du har drevat den någorlunda rätt!
 
hekke skrev:
ska snart köpa 125'a och funderar starkt på en gasgas sm 125'a.. Grym hoj och man kan hitta en begangnad för ca 45'000kr (04'a)..

Men nu till den stora frågan:
Kan man köra GasGas utan att bli ruinerad på att laga den? Många verkar ha den uppfattningen att GasGas pajjar ofta och man får spendera tiden med att byta kolv och lager osv...

Så hur är kvaliten och driftsäkerheten på gasgas... att dom äger när dom fungerar ha jag redan fattat :tungan

En sak till, hur är dom att köra lungt med, säg 2 mil lansdsväg i 90km/h. Skakar som fan och allmänt obekvämt eller går det? :gnissla

Det står mellan en sån och en aprilia mx 125 ny för 49'995:-
kan säga lite om bekvämligheten. visst det skakar lite och du blir stum i röva men det är inte så dödligt farligt som alla verkar tro
 
-Rosen- skrev:
kan säga lite om bekvämligheten. visst det skakar lite och du blir stum i röva men det är inte så dödligt farligt som alla verkar tro


Nej, precis. Allt är ju en vanesak. Själv tycker jag att om man ligger å glider i 70 ungefär så skakar det inte nämnvärt mycket.
 
Loy skrev:
Nej, precis. Allt är ju en vanesak. Själv tycker jag att om man ligger å glider i 70 ungefär så skakar det inte nämnvärt mycket.
precis, det gäller att hitta var varvet börjar :) sen kan man ju pressa upp den i så höga varv så att man knappt känner av vibrationerna heller. jag har kt att min skakar mer på tomgång än på typ 4000rpm
 
För att sumera hekke! Köp den du vill ha. GasGas:n är dock mer extrem på alla punkter gentemot Mx:en något som man kanske ska tänka på.
 
låter ju bra:) blir nog en sån om jag hittar en bra begangnad :yoparty
btw, har gasgas sm 125'an elstart?
 
hekke skrev:
låter ju bra:) blir nog en sån om jag hittar en bra begangnad :yoparty
btw, har gasgas sm 125'an elstart?

Tror jag inte den har. Gg'n speglar sin ägare e man slarvig å inte sköter den så lir de dyrt.
 
jo har sett den...
Hur ofta behöver man byta kolv på gasgasen? injufär alltså:/
Vart hittar man reservdelar?
Är reservdelarana dyra till dem?
Nåt speciellt man ska tänka på när man ska köpa en beg. gasgas?
 
hekke skrev:
2042065 jo har sett den...
Hur ofta behöver man byta kolv på gasgasen? injufär alltså:/
Vart hittar man reservdelar?
Är reservdelarana dyra till dem?
Nåt speciellt man ska tänka på när man ska köpa en beg. gasgas?


När den börjar skramla för mycket ;)

Det är faktiskt svårt att säga. Det är mycket som spelar in när det gäller sånna saker. Men för att ta en mycket vild gissning så kanske var 500:e mil. Men det beror ju väldigt mycket på körstil, vilket varv man ligger på, om man ligger och pressar den länge osv.

Kolla alla lager! Kolla så att växlarna går i enkelt. Lyssna så att motorn inte skramlar onaturligt mycket. Kolla så att den inte är ramsne eller något liknande. Det minst viktiga är nästan hur kåporna ser ut ;)
 
Last edited:
Loy skrev:
2037245 För att sumera hekke! Köp den du vill ha. GasGas:n är dock mer extrem på alla punkter gentemot Mx:en något som man kanske ska tänka på.

Motormässigt, ja.
Chassi, bromsar mm, nej.

Gasgasen har mycket högre effektuttag men den har inte bättre bromsar eller dämpare. Jag skulle nästan tro att MXen har vassare bromsar.

hekke skrev:
2042065
Nåt speciellt man ska tänka på när man ska köpa en beg. gasgas?


Man köper inte en Gasgas för att pendla.
Tänk på det när du köper en, kolla noga så den inte är sönderkörd eller så.
Det är inte så kul att få en hoj som gått stenhårt, maxvarvad hela tiden mm.
Men som sagt, kolla efter servericehäfte eller såna grejor.
 
Svanen skrev:
2042569 Motormässigt, ja.
Chassi, bromsar mm, nej.

Gasgasen har mycket högre effektuttag men den har inte bättre bromsar eller dämpare. Jag skulle nästan tro att MXen har vassare bromsar.




Man köper inte en Gasgas för att pendla.
Tänk på det när du köper en, kolla noga så den inte är sönderkörd eller så.
Det är inte så kul att få en hoj som gått stenhårt, maxvarvad hela tiden mm.
Men som sagt, kolla efter servericehäfte eller såna grejor.
jag tror nog att chassit är mer tävlingsinriktat på gasgasen än på mxen, det är ju trots allt en tävlings cykel..
 
Snowman89 skrev:
2042736 jag tror nog att chassit är mer tävlingsinriktat på gasgasen än på mxen, det är ju trots allt en tävlings cykel..

Så är det!
Jag menade mest komponenterna. GasGasen har vell i grunden ett crosschassi.
 
Svanen skrev:
2042759 Så är det!
Jag menade mest komponenterna. GasGasen har vell i grunden ett crosschassi.
tror de e så, lite andra grejer här o där, men i grund och botten cross
 
Svanen skrev:
2042569 Motormässigt, ja.
Chassi, bromsar mm, nej.

Gasgasen har mycket högre effektuttag men den har inte bättre bromsar eller dämpare. Jag skulle nästan tro att MXen har vassare bromsar.




Man köper inte en Gasgas för att pendla.
Tänk på det när du köper en, kolla noga så den inte är sönderkörd eller så.
Det är inte så kul att få en hoj som gått stenhårt, maxvarvad hela tiden mm.
Men som sagt, kolla efter servericehäfte eller såna grejor.
Vad har mx för bromsar då och vad för gafflar? Jag menar gg har ju brembo bromsar, öhlins bak och Marzocchi eller Öhlins fram, så jag skulle säga att fjädring och bromsar är ganska bra men.
 
Lundgren skrev:
2044204 Vad har mx för bromsar då och vad för gafflar? Jag menar gg har ju brembo bromsar, öhlins bak och Marzocchi eller Öhlins fram, så jag skulle säga att fjädring och bromsar är ganska bra men.


Hmm.. Ska se om jag kan minnas :tungan

Frambromsen är en 320mm skiva med ett Brembo ok.
Bak sitter en 220mm skiva, spelar egentligen mindre roll men..

Framgaffeln kommer jag inte ihåg, jag vet att den är 40mm och har en fjädringsväg på 280mm (ganska kort tror jag? GG har antagligen mer eftersom GGn är mer cross.)

Minns inte bakfjädringen.. Men nån Öhlinare är det då fan inte iallfall :(

Jag kikade lite på en GG men min sunkiga leverantör ville inte fatta att jag skulle ha SM så jag sket i honom, han snackade om cross hela tiden, och sen sa han att det var svårt att regga den!?
Har för mig man fick ge några lappar för Öhlinarna då.
 
Svanen skrev:
2042569
Man köper inte en Gasgas för att pendla.
Tänk på det när du köper en, kolla noga så den inte är sönderkörd eller så.
Det är inte så kul att få en hoj som gått stenhårt, maxvarvad hela tiden mm.
Men som sagt, kolla efter servericehäfte eller såna grejor.

Men är det stor skillnad mellan en ostrypt gasgas och en ostrypt aprilia mx? Vilken är bekvämast att köra längre sträckor med?

Ingen som vet vad vart man får tag i reservdelar till gasgas? och om dom är dyra? :va
 
hekke skrev:
2045528 Men är det stor skillnad mellan en ostrypt gasgas och en ostrypt aprilia mx? Vilken är bekvämast att köra längre sträckor med?

Ingen som vet vad vart man får tag i reservdelar till gasgas? och om dom är dyra? :va

Det är ganska stor skillnad..
MXen ligger på runt 30hk och GGn på runt 38hk.

Bekvämast på längre sträckor är nog utan tvekan MXen.
Reservdelar till GGn går nog genom TWS (Jofrab).
Menar du om hojen är dyr eller om reservdelarna är dyra?
Hojen är Dyr men delarna är nog inte utöver det vanliga priset.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top