Driftproblem (troligen bränsle)

Ang TPS:
På insprut har den till uppgift att bidra med information till databoxen för att den ska kunna styra hur mycket sås spisen ska få. Men den används antagligen också för att styra tändläge, lite trottelöppning = mer förtändning. Detta gör att motorn går snålare när man bara pyser runt lugnt och stilla. Ger möjligen också lite bättre svar på pådrag.
Det ger ej mer effekt då tändläge på fullt ändå ska vara optimerat.

En av de första knarrarna med TPS borde ju ha varit Kaw GPZ1100 från början av 80-talet. Insprut redan då. Mest som säljgimmick tror jag.

TPS känns igen på att det är en elmoj som sitter på ena sidan av bryggan, vid trottelaxeln.

TPS förekommer på ett fåtal hojar med fuggar och används då givetvis för att styra tändningen.
Ex vis Thunderace har TPS. Det är (såvitt jag vet) det enda som skiljer motorn i Th-ace från motorn i FZR1000 (inte de första FZR).

Jag har inte den blekaste aning om det finns TPS på 1100RW men tror inte det.

Edit: Missade "ok, nej någon sådan finns inte på min hoj.".
 
Nix,ingen tps på 1100w
Hade jag varit dig gotland så hade jag sett till att få tag i en leak-down test och kollat ventilerna...om du har ett taskigt ventilsäte eller dem står allmänt slitet,alltså tight kan du tappa flås/ork så som din håller på,steg 2 hade varit att låna en förgasar brygga av någon och testa först med hela bryggan och sedan byta 1 efter 1 om det ger resultat med hela bryggan.
Kolla din tändning,alltså inte bara att det slår gnistor och moln utan att fden verkligen står rätt även på höga varv.
Lita inte på att ventilerna verkligen är ställda eller att verkstan verkligen justerade dem,jag vet inte var du har haft den,men jag vet mer än en mek som har dragit lite i snöret och har den gått bra,skitit i ventilerna,OBS detta är inget påhopp eller utpekande!!!! Bara kalla fakta av egen erfarenhet.Inga namn nämnda...Hjälper inte detta så pm'a mig så har jag nog nån kompis på ön som kan hjälpa dig.
 
thundrace skrev:
Nix,ingen tps på 1100w
Hade jag varit dig gotland så hade jag sett till att få tag i en leak-down test och kollat ventilerna...om du har ett taskigt ventilsäte eller dem står allmänt slitet,alltså tight kan du tappa flås/ork så som din håller på,steg 2 hade varit att låna en förgasar brygga av någon och testa först med hela bryggan och sedan byta 1 efter 1 om det ger resultat med hela bryggan.
Kolla din tändning,alltså inte bara att det slår gnistor och moln utan att fden verkligen står rätt även på höga varv.
Lita inte på att ventilerna verkligen är ställda eller att verkstan verkligen justerade dem,jag vet inte var du har haft den,men jag vet mer än en mek som har dragit lite i snöret och har den gått bra,skitit i ventilerna,OBS detta är inget påhopp eller utpekande!!!! Bara kalla fakta av egen erfarenhet.Inga namn nämnda...Hjälper inte detta så pm'a mig så har jag nog nån kompis på ön som kan hjälpa dig.
Det knäppa är att när vi körde den i bänk så lämnade den 135 kusar på bakhjulet och det är vad den skall göra, så den tappar inte ork utan den har en störning som vi inte är klara på vad den kommer ifrån men det tyder på att den av någon anledning inte får soppa i rätt mängd i alla lägen.
Jag känner tyvärr ingen som har en förgasarbrygga att låna mig, gör du?
Den verkstad som gjorde kollen på ventilspelet höll på en hel dag och jag var förbi och kollade så de har haft av ventilkåpan och allt men pga av deras attityd och stödighet så får de aldrig mer lägga handen på hojen så länge jag äger den. Utan att nämna namn så kan jag bara säga att det är väldigt tråkigt när märkesverkstäder agerar på det sättet.
Kontakta mig gärna på 070-4476763
//Uffe
 
jag har kompletta förgasare till en GSXR750W -92. Ifall du vill pröva med dem! De förgasarna gick utmärkt på min hoj i somras. Det kan ju ev. hjälpa dig att eliminera att felet har med förgasarna att göra!

/ Hannes
 
Jag tycker det låter som en lysande ide ock klart värt bussgods frakten att prova och börja eliminera fel om du får låna h's brygga,det enda jag har liggandes är en fcr brygga till min thunderace så det blir du inte hjälpt av.
Håller med dig,det är för jävligt med den typen av verkstäder.
Har du förresten provat att köra den med syckställ inkopplat? Kan ibland ge pekpinne på vilken knasare det är som inte är riktigt frisk.Bara tejpa fast skiten på styret. Jag slår en signal i slutet på veckan..har arslet fullpackat just nu med cyklar som skall servas och ställas undan.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top