Driftproblem (troligen bränsle)

Uffe Gotland

för mycket jobb och för lite köra
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Suzuki GSXR1100W -93
Min Suzuki GSXR1100W -93 har under de senaste åren fått mer och mer problem med att den missar, hackar och nu mer även inte klara av att "varva ut" på högsta vxl. Vi har bytt tändhattar, bytt o-ringar till insug, kört den i provbänk och då höjde de trottel nålarna till max och det hjälpte under två månader. Nu är problemet tillbaka igen och vi hittar inget fel. Är det någon mer som har varit med om liknande problem och hittat orsaken?
Hojen är härlig att köra när den svarar och går bra men det är väldigt irriterande när det strular.
Är tacksam för tipps och ideer.

//Uffe

Micke_Lindstrom skrev:
Har du provat att göra rent förgasarna ordentligt?
Jo jag har tagit ur förgasarbryggan flera gånger och gjort rent men det hjälper inte, tyvärr. Vi har ökat huvudmunstyckena med två enheter, rensat och renoverat bensinkran. Tycker att vi har gjort allt men ändå inte hittat något fel.

UrbanTiger skrev:
Kollat membranen i förgasarna ??
Jo dem har vi kollat ang hål och sprickor och de är hela. Det enda som man kanske skulle spekulera i är att gummit i membranen blir hårdare med tiden och att det skulle innebära att de får svårare att röra sig och arbetar sämre på det viset. Är jag helt fel ute elle har någon sådana erfarenheter?

Uffe Gotland skrev:
Jo jag har tagit ur förgasarbryggan flera gånger och gjort rent men det hjälper inte, tyvärr. Vi har ökat huvudmunstyckena med två enheter, rensat och renoverat bensinkran. Tycker att vi har gjort allt men ändå inte hittat något fel.
Låter som du skruvat bort dig i inställningarna, hur ser stiften ut?

Om den startar fint och sen får problem eller om dan bara får problem på högra varv så kan det vara tändspolen har du provat o byta?

jag hade ett mycket skumt problem innan..
och efter att ha bytat tändsystemet o cdi box funka de fint...
och den kunde gå helt rent men sen bara dö o bluddra

Har du kollat så att inget stör bensinflödet i bensinslangen eller in i förgasarna, en gång gick min RD 350 konstigt lite då och då och det visade sig bero på en färgflaga från tanken som hamnat där bränsleslangen går in i förgasaren.
Ett annat tips är att kolla att tankventilationen funkar.

Last edited:
Tror att GSXR1100R hade samma problem med sin 1100. Kommer ej ihåg lösningen men jag tror att det hade med att en bensin slang låg i förskarp böj och då endast på 6an när han låg länge med öppna trottlar så visade sig fenomenet. Kolla det. Eller igensatt bensinkran, skit i tanken eller annat som stör soppa tillförseln.

flottörnivå kollad? slitna nålar(har för mig dom kan bli de)?

Trångt under tanken = lätt att böja soppaslangarna.
Varmt under tanken = tändspolarna lever ett hårt liv. Och tändkablarna.
Mycket skruvat = lätt att skruva bort sig. Kan det vara läge att återgå till originalinställningar på fuggar etc.

Tankventilationen? Testa att lätta på tanklocket och sen ut och gasa. Om det är tankvent så uppstår ju inte problemen förrän efter en stunds körning.
Jag har aldrig varit med om att förgasarmembranen hårdnat men jag säger inte att det inte kan ske.
Jag utgår från att soppafilter etc är friskt. Och att du har soppafilter. Brukar ju kunna finnas ett och annat av goja även i knarrar som inte ens hunnit bli krongamla. Sånt gör sig bättre i soppafiltret än i fuggarna.
Förgasarbestyckning ändrar sig ju inte med tiden bortsett från slitage på nål och munstycke. Alltså ska man ju inte behöva ändra på bestyckningen.
Slarvat med att tömma fuggarna vintertid? Fukt i flottörhusen kan ju göra att diverse små kanaler etc ärgar igen. Men såna problem borde ju inte uppstå mitt under säsongen.
Jag tror mest på de tre punkterna överst.

Edit: Flottörnålarna kan bli slitna men de går att slipa in i sätena (om nålarna är helt i mässing). Om nålspetsen är i gummi (viton?) kan man inte slipa in dem men då brukar de å andra sidan inte börja läcka.

Edit 2: Man slipar in nålarna med vanlig rubbing och en portion finkänsla. Brukar bli kanonbra.

Last edited:
Gulsnabbtrajja skrev:
Låter som du skruvat bort dig i inställningarna, hur ser stiften ut?
Stiften har rätt färg och den startar bra förutom när den har stått länge (typ en månad) då kommer den inte på alla cylindrarna på en gång utan då tar det några sekunder.
Jag har använt mig av utbildad personal när det gäller inställningar och vi upptäckte tidigt att den var felaktigt bestyckad och det är åtgärdat.

AleX skrev:
Om den startar fint och sen får problem eller om dan bara får problem på högra varv så kan det vara tändspolen har du provat o byta?

jag hade ett mycket skumt problem innan..
och efter att ha bytat tändsystemet o cdi box funka de fint...
och den kunde gå helt rent men sen bara dö o bluddra
Tändspolarna och kablarna har vi testat och de har bra värden. Tändhattarna har vi bytt då vi upptäckte att de hade värden som låg helt tokigt och en var brusten innuti.
CDI boxen har jag haft tankar på men samtidigt kan jag tänka mig vad den kostar så det är ju inget man byter för att testa bara.
När vi höjde nålarna i sommras så gick den bra i ett par månader men sedan började han spöka igen. Den bluddrar och dör oftast vid höga varv och vid hastiga gaspådrag.

Qwerty skrev:
Tror att GSXR1100R hade samma problem med sin 1100. Kommer ej ihåg lösningen men jag tror att det hade med att en bensin slang låg i förskarp böj och då endast på 6an när han låg länge med öppna trottlar så visade sig fenomenet. Kolla det. Eller igensatt bensinkran, skit i tanken eller annat som stör soppa tillförseln.
Svårt att kolla bensinslangarna då det är så frb trångt under tanken. Men jag skall kolla den biten igen.

Robban_C skrev:
Trångt under tanken = lätt att böja soppaslangarna.
Varmt under tanken = tändspolarna lever ett hårt liv. Och tändkablarna.
Mycket skruvat = lätt att skruva bort sig. Kan det vara läge att återgå till originalinställningar på fuggar etc.

Tankventilationen? Testa att lätta på tanklocket och sen ut och gasa. Om det är tankvent så uppstår ju inte problemen förrän efter en stunds körning.
Jag har aldrig varit med om att förgasarmembranen hårdnat men jag säger inte att det inte kan ske.
Jag utgår från att soppafilter etc är friskt. Och att du har soppafilter. Brukar ju kunna finnas ett och annat av goja även i knarrar som inte ens hunnit bli krongamla. Sånt gör sig bättre i soppafiltret än i fuggarna.
Förgasarbestyckning ändrar sig ju inte med tiden bortsett från slitage på nål och munstycke. Alltså ska man ju inte behöva ändra på bestyckningen.
Slarvat med att tömma fuggarna vintertid? Fukt i flottörhusen kan ju göra att diverse små kanaler etc ärgar igen. Men såna problem borde ju inte uppstå mitt under säsongen.
Jag tror mest på de tre punkterna överst.

Edit: Flottörnålarna kan bli slitna men de går att slipa in i sätena (om nålarna är helt i mässing). Om nålspetsen är i gummi (viton?) kan man inte slipa in dem men då brukar de å andra sidan inte börja läcka.

Edit 2: Man slipar in nålarna med vanlig rubbing och en portion finkänsla. Brukar bli kanonbra.
Slangarna har jag svårt att tro på då problemet var samma när vi körde den i provbänk (rullande landsväg) eftersom tanken var bortmonterad då.
Men man skall inte säga aldrig så jag tar till mig era synpunkter och tips. Även om jag/vi har testat mycket så kommer jag nog att gå igenom allt igen.

Nu vet jag inte om din cykel har sånt men brukar inte trasig TPS skapa liknande problem. Kanske glappar eller börjar glappa när det blir varmt.

Gulsnabbtrajja skrev:
Nu vet jag inte om din cykel har sånt men brukar inte trasig TPS skapa liknande problem. Kanske glappar eller börjar glappa när det blir varmt.
Förlåt en dum fråga från en novis som jag men vad är TPS?

Uffe Gotland skrev:
Förlåt en dum fråga från en novis som jag men vad är TPS?
"Throttle Position Sensor" sitter på sidan av fuggarna och känner av spjället och justerar div parametrar efter det.

Är den mekaniskt sund f.ö. ? Gjort kompprov ?

TPS används till att justera tändningen. Behöver inte ha sprut för det.
/u

Fel.Sitter även på vanliga förgasar motorer.Kolla.Kan ge mysko uppföranden.
Kollla huvudmunstyckena ännu en gång och framförallt membranen,vi pratar väldigt liten spricka,kostar inget så bara byt dem med en gång,sen kolla flotörnivån,kan också spöka och original inställning är inte säkert rätt på en gammal förgasarbrygga.
Alt 2.köp mina keihin 41:or... :yoparty

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...