dricker olja vid weelie

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
kör jag vanligt så dricker den ingen olja. läcker inte olja heller.
men vid bakhjulskörning så börjar den lukta olja.
kommer hem och märker att det saknas ca 3dl olja vid kall motor.
vad är det som har hänt, hojen går fint och jag har inte märkt någon effekt skilnad. kollade oljan innan jag körde så jag vet att det saknas olja

hoj: yamaha xt600

På min husa trycker den ut olja genom vevhusventilationen in i luftburken när man slangar högt alt har för mkt olja i motorn. Vet inte om det är samma setup på din. Kolla efter olja i luftburken, där kan du ha förklaringen.

Men 3 dl är MKT! Den borde ha gått lite risigt och rykt en del i så fall.

På min husa trycker den ut olja genom vevhusventilationen in i luftburken när man slangar högt alt har för mkt olja i motorn. Vet inte om det är samma setup på din. Kolla efter olja i luftburken, där kan du ha förklaringen.

Men 3 dl är MKT! Den borde ha gått lite risigt och rykt en del i så fall.

min fiddy klunkade ur sig all olja om man stegrade! vevhusvent slangen var för kort...

låter som att den trycker ut olja antingen i förgasaren eller i luftburken... o sen suger den in det i motorn o skickar skiten rätt ut i avgasröret.. där den fastnar i ullen o osar bajs i flera hundra mil :tummenupp

Det låter rimligt det ni skriver. upplever inte att den ryker mera än vanligt men en kompis till mej körde bakom mej och tyckte den luktade olja när jag slangade men inte i övrigt. jag har själv märkt att vid vanlig körning så behöver jag alldrig fylla på olja men när jag har slangat ett par gånger och sedan kör hem så får jag fylla på beroende på hur många km jag har lekt.
om jag nu har olja i luftfiltret vad ska göras? :va

Det låter rimligt det ni skriver. upplever inte att den ryker mera än vanligt men en kompis till mej körde bakom mej och tyckte den luktade olja när jag slangade men inte i övrigt. jag har själv märkt att vid vanlig körning så behöver jag alldrig fylla på olja men när jag har slangat ett par gånger och sedan kör hem så får jag fylla på beroende på hur många km jag har lekt.
om jag nu har olja i luftfiltret vad ska göras? :va

Enklast är att bygga en catchcan. Du fäster en flaska där det passar vid motorn, leder ner vevhusventilationen i den, då får du oxå bra koll på hur mkt som pressas ut. Det är lite pyssel om du göra det seriöst, men det finns ett par bra trådar om hur man gör, bara att söka.

Töm ur oljan i luftburken innan den når filtret. Det är pappfilter som måste bytas om oljan når dit.

Sticker in här lite....vad kör du med för olja?
Har nämligen ingen bok till min och vill veta vad för olja det går att köra med...

jea nu har man rivit isär luftburken och ne där finns ingen olja, luftfiltret såg oki ut. filtret sitter en bra bit ifrån ventilation slangen och insugs gummina sitter betydligt närmare ventillationen ca 3cm ifrån. finns det någon möjlighet att oljan kan har passerat in i förgasaren utan att göra spår efter sej på filter m.m

filtret är inte av papper utan tvättbart matrial

tryckte in fingret i slangen och där fanns rester av lite olja men inte i insugs-gummina eller vad dom heter :)

brukar ha rätt mycket olja ochså, upp till max sträcket så det är inte omöjligt att det rinner över.

Du borde helt klart se en oljehinna om oljan går den vägen.
Du har ingen annan smitväg för oljan?
Annars luktar det läckage, men det borde du ha sett...

Är du säker på att du blivit av med 3 dl olja?
Den enda andra orsaken jag kan komma på är risiga kolvringar, men då "äter" den olja hela tiden...

Du borde helt klart se en oljehinna om oljan går den vägen.
Du har ingen annan smitväg för oljan?
Annars luktar det läckage, men det borde du ha sett...

Är du säker på att du blivit av med 3 dl olja?
Den enda andra orsaken jag kan komma på är risiga kolvringar, men då "äter" den olja hela tiden...

var ute i dag och körde 7mil, det mesta i skogen :yoparty
luktar ingen olja och ingen olja har försvunnit. konstigt :va

kanske tog i lite med oljan:gnissla men 2dl måste jag fyllt på men då körde jag ca 10 mil blandad körning, bakhjulet 15 gånger kanske.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D