Dricker lite olja

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sådär nu har man hittat ytligare en sak att gå och fundera på.

I morse tändes oljelampan (finns tydligen ingen tryckgivare utan det var nivå) jag svängde in till kanten och slog av.

Någon minut senare startade jag och körde vidare utan att den lös något, några timmar senare åkte jag förbi yamahacenter som förklarade att det inte fanns tryckgivare utan måste vara nivån men den hade jag tittat för någon dag sedan och tyckte inte då att den var direkt låg(det var den nu).

Nu hade den sörplat lite, tror det kan ha med att göra en resa på under lördagen då varvet låg mellan 8-11k rpm under 7 mil.

Någon sa att det är för ventilerna säkert är otäta, dom på yamahacenter menade på att hade jag pressat den lite så ska den dra lite olja och den tredje sa att den antagligen hade med cylinderloppet att göra :3freak men när det var så lite som 2-3dec på 350 mil så var det inget att bry sig om.

Vad tror, eller vet ni kanske orsaken till detta och är det normalt?

Filter och motorolja är bytt för 350mil sedan om det har någon betydelse, mätaren på cykel står på 1700mil som jag då tror stämmer, cykeln är en r6-01

Sökte lite men hittade inget direkt mer än att alla menar att en äldre r1 dricker ofta lite.
http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=3672381

Last edited:
Mr Helmut skrev:
2162849
den tredje sa att den antagligen hade med cylinderloppet att göra :3freak men när det var så lite som 2-3dec på 350 mil så var det inget att bry sig om.

4-taktsmotorer måste man räkna med att de förbränner olja. Det hoppas jag du är med på fullt ut.

Frågan är väl snarar var den konsumerar merparten av oljan. Om det är via otäta ventilstyrningar, oljekylningen av cylindrarna eller annat är svårt att svara på.

En bra tumregel för äldre bilar har varit max 1liter per 100mil.
Man ska inte ta det som något generellt men som du säger att du kört 350mil och det förbrukats 2-3deciliter så kan du vara ganska lugn.

Finns motorer som konsumerar mer olja än så fast de är nya.

Är du orolig kan du komp-testa varje cylinger för att se om någon kolvring är slut eller ventil etc.

cool_adde skrev:
2163018 ... En bra tumregel för äldre bilar har varit max 1liter per 100mil...

W00t, :3freak , vad har du haft för gamla bilar. Det skulle ju betyda typ 10L på 1000 mil, då behöver man ju inte ens bry sig om att byta olja i kärran, den är ju alltid ny nästan :).

Jag har ALDRIG haft en bil, gammal som ny, som behövt mer än 0.5-1L på 1000mil i påfyllnad. Inte ens min gamla -68 Amazon jag hade drog så mycket olja.

Du menar 1L på 1000 (tusen) mil va, eller ???

Last edited:
LowFlyer skrev:
2163082 W00t, :3freak , vad har du haft för gamla bilar. Det skulle ju betyda typ 10L på 1000 mil, då behöver man ju inte ens bry sig om att byta olja i kärran, den är ju alltid ny nästan :).

Jag har ALDRIG haft en bil, gammal som ny, som behövt mer än 0.5-1L på 1000mil i påfyllnad. Inte ens min gamla -68 Amazon jag hade drog så mycket olja.

dom på yamahacenter och en annan meck sa samma tummregel men funderade jag funderade ändå

cool_adde skrev:
2163018 4-taktsmotorer måste man räkna med att de förbränner olja. Det hoppas jag du är med på fullt ut.

Frågan är väl snarar var den konsumerar merparten av oljan. Om det är via otäta ventilstyrningar, oljekylningen av cylindrarna eller annat är svårt att svara på.

En bra tumregel för äldre bilar har varit max 1liter per 100mil.
Man ska inte ta det som något generellt men som du säger att du kört 350mil och det förbrukats 2-3deciliter så kan du vara ganska lugn.

Finns motorer som konsumerar mer olja än så fast de är nya.

Är du orolig kan du komp-testa varje cylinger för att se om någon kolvring är slut eller ventil etc.

jo att lite olja ska gå åt i förbränningen(smörjning) är jag med på men hur mycket det har jag ingen anning om så därför tänkte jag fråga "er" om hur mycket som är normalt och inte normalt.

En som åker fireblade hade inte behövt fylla på olja dom senaste 1000 milen kan det ha med läckage av bensin eller?

Jo ska montera nytt filter och bänka inom 2 veckor och då kunde han komp testa den också, menade han på.

Vid körning på högt varv under längre period så dricker de mycket olja eller? känns som om det minskade markant efter denna lilla tur......

står inget i boken då :va
i min bilbok står de max förbrukning.
men nån dl på 350 mil e inte farligt..

ozeo skrev:
2163228 står inget i boken då :va
i min bilbok står de max förbrukning.
men nån dl på 350 mil e inte farligt..

1ml/ mil

Nej jag hittade ingen info om det i verkstadshandboken

Mr Helmut skrev:
2162849 Sådär nu har man hittat ytligare en sak att gå och fundera på.

I morse tändes oljelampan (finns tydligen ingen tryckgivare utan det var nivå) jag svängde in till kanten och slog av.

Någon minut senare startade jag och körde vidare utan att den lös något, några timmar senare åkte jag förbi yamahacenter som förklarade att det inte fanns tryckgivare utan måste vara nivån men den hade jag tittat för någon dag sedan och tyckte inte då att den var direkt låg(det var den nu).

Nu hade den sörplat lite, tror det kan ha med att göra en resa på under lördagen då varvet låg mellan 8-11k rpm under 7 mil.

Någon sa att det är för ventilerna säkert är otäta, dom på yamahacenter menade på att hade jag pressat den lite så ska den dra lite olja och den tredje sa att den antagligen hade med cylinderloppet att göra :3freak men när det var så lite som 2-3dec på 350 mil så var det inget att bry sig om.

Vad tror, eller vet ni kanske orsaken till detta och är det normalt?

Filter och motorolja är bytt för 350mil sedan om det har någon betydelse, mätaren på cykel står på 1700mil som jag då tror stämmer, cykeln är en r6-01

Sökte lite men hittade inget direkt mer än att alla menar att en äldre r1 dricker ofta lite.

Prova med att gå upp till 20W-50 alt 20W-60 olja om du pressar den hårt under längre sträckor.

Min hoj måste jag inte fylla på nogon olja på dom 600milen oljan ar i motorn, men jag tror det har varit lite snack om at yamaha brinner lite olja utan at det ska vara nogon fara med det...

Arctic#1 skrev:
2163743 Min hoj måste jag inte fylla på nogon olja på dom 600milen oljan ar i motorn, men jag tror det har varit lite snack om at yamaha brinner lite olja utan at det ska vara nogon fara med det...

jo de kanske är så

slangarn skrev:
2163739 Prova med att gå upp till 20W-50 alt 20W-60 olja om du pressar den hårt under längre sträckor.

tjockare olja som inte följer med upp på samma sätt?

eller vad gör en tjockare olja egentligen

Last edited:
Min xr drar 1L på 2tim körning....så ligger också toppen i en påse nu och ska till renovering :lol

Kolla nivån under samma omständigheter varje gång. När man kör sjunker nivån pga att lite olja blir
kvar på andra ställen i motorn. Men den rinner tillbaka efter en stund.

Så kollar du på olika sätt så vet du inte hur mycket den dragit.

1 dl på 100 mil är inget att bry sig om, 1 l på 100 mil däremot...
/u

ulf_lundin skrev:
2170488 Kolla nivån under samma omständigheter varje gång. När man kör sjunker nivån pga att lite olja blir
kvar på andra ställen i motorn. Men den rinner tillbaka efter en stund.

Så kollar du på olika sätt så vet du inte hur mycket den dragit.

1 dl på 100 mil är inget att bry sig om, 1 l på 100 mil däremot...
/u

Okey

----------------------------------------------------------

I helgen rullade cykeln i tempo 140-200km/h, 70 mil. Nu har den druckit mycket mer än tidigare ca 3dl gick i och då kanske jag kört 100mil sen jag fick fylla på sist.

Verkar inte dricka märkbart då den går stundvis på högre varv men båda gångerna jag kört fort och långt verkar den ha sörplat en del, vilket kanske är logiskt men "verkligen så här mycket"

Borde jag köpa tjockare olja då jag ofta kör längre sträckor i högre fart eller bör jag byta cykel :näsblod

Ska man köra lite längre får man väll ta med sig olja som när man åkte 2-takt :hihi

Tacksam för all hjälp :tummenupp

LowFlyer skrev:
2163082 W00t, :3freak , vad har du haft för gamla bilar. Det skulle ju betyda typ 10L på 1000 mil, då behöver man ju inte ens bry sig om att byta olja i kärran, den är ju alltid ny nästan :).

Nä det stämmer det han skriver, står tom i instr böcker.
Körde själv Bmw 12:a innan o den fick man hälla på lite olja.
Kör Alpina med trimmad v:8a nu och den vill oxå ha en skvätt olja emellanåt.

Iofs 300-350 hästar motorer i dessa bilar :hihi .

Anders

Min fazer dricker också lite olja.Ca:0,5dl. på 100 mil.Men min lampa kan larma med nästa fullt med olja på raksträcka... :huvet
Har beställt en ny givare tror den har fått spel.

Last edited:
Kuben skrev:
2179694 Min fazer dricker också lite olja.Ca:0,5 på 100 mil.Men min lampa kan larma med nästa fullt med olja på raksträcka... :huvet
Har beställt en ny givare tror den har fått spel.

Du menar 0.5 (deciliter eller liter) / 100 mil ?

Kom att tänka på en sak. när du bytte olja så kikade du kanske på nivåfönstret innan du haft igång motorn och kört en bit? Oljan brukar nämligen sjunka ner lite när man startat motorn så det kan hända att den dragit bra mycket mindre än 1dl. ;)

Det är en Yamahamotor. De dricker olja.

Känns lite krasst som att det nästan är därför de har nivågivare, istället för tryckgivare.

philsson skrev:
2179721 Kom att tänka på en sak. när du bytte olja så kikade du kanske på nivåfönstret innan du haft igång motorn och kört en bit? Oljan brukar nämligen sjunka ner lite när man startat motorn så det kan hända att den dragit bra mycket mindre än 1dl. ;)

Bytte inte själv men då jag kollade nivån efter så var de lite under max.

Fyllde på 3dec efter 350mil i slutet av dom 350milen rullade cykeln 7 mil mellan 150-200km/h och det var väll då det sjönk som mest. Fyllde upp ordentligt och nu 100 mil senare varav 70 mil var körning i 150-200km/h så ville den ha ytligare 3 dec :näsblod

Last edited:
Mr Helmut skrev:
2179754 Bytte inte själv men då jag kollade nivån efter så var de lite under max.

Fyllde på 3dec efter 350mil i slutet av dom 350milen rullade cykeln 7 mil mellan 150-200km/h och det var väll då det sjönk som mest. Fyllde upp ordentligt och nu 100 mil senare varav 70 mil var körning i 150-200km/h så ville den ha ytligare 3 dec :näsblod
Tror det är som de sägs att motorer drar mer olja under belastning vilket jag tror stämmer. Min stånka drog en del olja när jag var och körde på crossbanan, visserligen så blev det några vurpor och hojen fick chansen att trycka ut olja i vevhusventen men ändå, drog rätt bra med olja vilket den inte annars gör.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!