Drevproblem, Yamaha R6 -00

gasmesen

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2010
Ort
Gävle
Hoj
2000 Yamaha R6
Hej alla glada, har ett litet problem och det är att främre drevet till kedjan inte har haft en låsning. Så nu har drevet hasat av och lagt sig på gängorna till låsmuttern och slipat ner dom totalt.

Ska jag lämna in hojen för att laga kostar det mej 20000kr, typ 20001kr mer än vad jag har råd med nu som arbetslös :huvet. Men är det nån som har en sprängskiss så jag kanske kan försöka plocka isär växellådan själv eller tror ni att det går att göra nya gängor när axel sitter på plats?:confused:

Tacksam för svar på tips å trix för att kunna få hojen att rulla igen.
 

håke

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Edsbyn
Hoj
bandit 1250 SA BMW r90/6
utgående axel yamaha

Hej, hade samma problem på min TDM-850. Jag bytte själv utgående axel, mycket skruva men egentligen inte svårt. Skaffa en mekhandbok så tror jag att du fixar det. Sprängskisser hittar du annars på www.mcmart.com. Lycka till.
 

memories

Medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
röda huset
Hoj
suzuki gsx-r 1000 K7 .GasGas Ec300 Nordic
om axeln ändå är slut kan du inte bara svetsa fast drevet och köra vidare,och byta den när du blivit rikare......
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Går det att svetsa utan att förstöra packningar och dyl, så borde det gå att lägga på och sen ta ett gängsnitt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
eller gänga en dimension mindre kanske?
Antagligen har dom inte gjort axeln mycket tjockare än vad som behövs, vi snackar sporthoj här, inte maskin från sent 1800-tal ;) Samma sak med svetsning, man ska nog veta vad man gör så att man inte får konstiga spänningar i materialet, sabbar härdning eller får den glasskör.

Det borde finnas gott om skrotade R6'or, även såna med skjutna lådor, men med raka axlar. Gräv runt på skrotar, ebay mm och gör jobbet själv. Det är mycket enklare än man tror :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Sprängskisser på ingående delar kan du hitta i länken nere i min signatur.

Leta efter begabnade delar på MC-skrotar eller ebay & skaffa en Haynes-servicebok på te x www.motorboken.se

Sedan har du hela långa vintern på dig! :)
 

gasmesen

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2010
Ort
Gävle
Hoj
2000 Yamaha R6
Man tackar för hjälpen, ska ta mej en funderare och fortsätta söka jobb så kanske det löser sig i framtiden. Sen som X-up sa, jag har ju hela långa vintern på mej
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top