Drevpaket Fzr1000 -89

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
tja..
måste ev byta drevpaket på hojen.. de e inte specielt slitet bakdrev elelr kedja.. har inte kollat fram än.. men har fått tips via ett engelskt fzr forum att framdrevet kan slitas mer än resten av paketet...

orsaken e att när jag kör typ under hundra så känner jag att de e nåt som slår i vänster fotpinne.. och de verkar vara nåt som har med kedjan eller framdrevet att göra..

ska kolla hur framdrevet ser ut men frågan e om jag behöver byta drevpaket så har jag för mig att jag läst i nån tråd att de rekomenderas att drevas anolunda än orginal.. och då undrar jag vilket tandantal som rekomenderas fram och bak och varför...

har precis köpt ett nytt drivpaket till min och ska byta det om några hundra mil (enligt lokal mcmekaniker behövdes det ej än..) men några slag i fotpinnen har jag inte känt av även om jag tycker att kedjan känns lite slapp.

Perkidde skrev:
2253789 har precis köpt ett nytt drivpaket till min och ska byta det om några hundra mil (enligt lokal mcmekaniker behövdes det ej än..) men några slag i fotpinnen har jag inte känt av även om jag tycker att kedjan känns lite slapp.

okey.. ja jag ska ta och kolla kedjan om de e nån länk som e stel eller nåt.. för de e typ ett slag per varv på kedjan jag känner av i fotpinnen.. så de måste vara nåt som tar i

körde du orginaldrevningen ??

eftersom jag köpte hojen i vintras så gissar jag på att det e orginal som sitter på nu och jag har köpt orginal nu med. på min gamla hoj som var en sur gammal sukka gsx från 83 så hade jag lite det fenoenet att det hackade till lite i kedjan. precis som du beskriver och det slutade iaf med att kedjan gick av (vid kedjelåset..) och troligtvis rasade hela lådan..
ska slänga i nya packboxar i gaffeln på lördag och har inte riktigt koll på hur mycket olja det ska vara i. har du nån fundering på det?

Perkidde skrev:
2255373 eftersom jag köpte hojen i vintras så gissar jag på att det e orginal som sitter på nu och jag har köpt orginal nu med. på min gamla hoj som var en sur gammal sukka gsx från 83 så hade jag lite det fenoenet att det hackade till lite i kedjan. precis som du beskriver och det slutade iaf med att kedjan gick av (vid kedjelåset..) och troligtvis rasade hela lådan..
ska slänga i nya packboxar i gaffeln på lördag och har inte riktigt koll på hur mycket olja det ska vara i. har du nån fundering på det?

oj då... de lät inte så bra.. kan bli och kolla upp de illa kvickt alltså..
har service manualen som pdf på datorn och den säger att de ska vara 116 mm luftspalt utan fjäder och helt ihoptryckt

Troligtvis har en eller flera länkar skurit på din kedja alt. har bakdrevet blivit lite ovalt (inget ovanligt). Ett lätt sätt att kolla är att snurra hjulet och kolla om kedjespelet är samma på alla ställen.

Jag skulle byta nu och vara på den säkra sidan

EBS skrev:
2256592 Troligtvis har en eller flera länkar skurit på din kedja alt. har bakdrevet blivit lite ovalt (inget ovanligt). Ett lätt sätt att kolla är att snurra hjulet och kolla om kedjespelet är samma på alla ställen.

Jag skulle byta nu och vara på den säkra sidan

ja jag ska försöka palla upp den så jag kan snurra och kolla... men de e antagligen som du säger... för de känns nästan som om de e på ett eller nåt till ställe då kedjan paserar som gör att det känns i fotpinnen..

får ta tag i de i morn... då midsommar e över :banana

har varit ute och kollat lite på grejerna.. då man rullar hojen hör man inte elelr ser nåt...
men jag tror att de dreven e lite slitna... lägger upp 2 bilder på fram och bak om nån kanske kan bedöma... e taget me mobil så de e inge super kvalite men de kanske går...

Bifogat

• framdrev.jpg
    framdrev.jpg
    95.9 KB · Visningar: 115
  • bakdrev.jpg
    bakdrev.jpg
    92.7 KB · Visningar: 111
Jag hade samma problem, det är med stor sannolikhet ett kass länk i kedjan. Ställ upp hojen på stödet och snurra på hjulet, kedjan vara lika spänd hela tiden. Om den skiftar så är det troligtvis en länk eller flera länkar som är kassa. I så fall är det definitivt läge för ett byte av drivpaketet.

okey.. för ta och lyfta upp bakändan imorn och snurra få se.. saknar ett centralstöd lite just nu :huvet

annars om de e bytesdax.. nån som har nå tips på nån ebutik som har shysta priser på drivpaket

NigHtHawK skrev:
2258833 okey.. för ta och lyfta upp bakändan imorn och snurra få se.. saknar ett centralstöd lite just nu :huvet

annars om de e bytesdax.. nån som har nå tips på nån ebutik som har shysta priser på drivpaket

Jag brukar köpa ett 530 paket nere på addemoto.se för en dryg tusing, kom nästan 3000 mil på det sist och då var det ändå inte slut.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg