Drevningsfråga

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Håller på att byta drivpaket, men får inte tag på 14-kuggars (original) framdrev utan bara 15-kuggars. Om jag har 45 kugg på bakdrevet (original) kommer hojen inte orka varva ur då? Hur många kugg skall jag ha på bakdrevet för att det skall motsvara originaldrevning?

Är det inte tre kugg ner bak då som skulle jämna ut det?
Kanske två föressten, vänta tills nån annan bekräftar!

3 kugg NER bak skulle ju innebära att man drevar UPP den ännu mer!

Orginal utväxling 45/14 = 3.21
Ny utväxling 48/15 = 3.2

Alltså får du gå upp 3 kugg bak.
Problemet nu är att din kedja antagligen blir för kort.

En typisk kuggfråga!
Vi konsulterar drevkarl Lindeman och hör vad han säger: -Tumregeln säger ju precis som nån sa: En kugg fram motsvarar tre bak, men räkneexemplet från Tommy visar mer EXAKT, och en ändring av slutdrevningen från 3,21:1 till 3,20:1 lär ju näppeligen märkas.

Angående urvarvningen: Har din hoj svårigheter att varva ur på högsta växeln NU då? Om inte kan en kugge mer fram ge dig en lite lugnare gång framförallt på de trista motorvägsetapperna. :tråkad

Last edited:
Den där tumregeln baserar sig på att drevet fram vanligen är 3 ggr mindre
än det bakre; ingen magi alls mao.
/u

Dr.Bike skrev:
En typisk kuggfråga!
Vi konsulterar drevkarl Lindeman och hör vad han säger: -Tumregeln säger ju precis som nån sa: En kugg fram motsvarar tre bak, men räkneexemplet från Tommy visar mer EXAKT, och en ändring av slutdrevningen från 3,21:1 till 3,20:1 lär ju näppeligen märkas.

Angående urvarvningen: Har din hoj svårigheter att varva ur på högsta växeln NU då? Om inte kan en kugge mer fram ge dig en lite lugnare gång framförallt på de trista motorvägsetapperna. :tråkad
Japp min hoj har svårt att varva ur på högsta växeln, men det beror nog mest på att den har svårt att varva ur öht...

Har förresten beställt nu, och det fick bli 15/47. Vågade inte ta 15/45 och 15/48 skulle ju knappast innebära nån skillnad.

Förresten, vad säger ni om det här framdrevet?
Kan nästan använda det som skalpell...

Bifogat

• RIMG0258.JPG
    RIMG0258.JPG
    47.9 KB · Visningar: 121
Wunder skrev:
Japp min hoj har svårt att varva ur på högsta växeln, men det beror nog mest på att den har svårt att varva ur öht...

Har förresten beställt nu, och det fick bli 15/47. Vågade inte ta 15/45 och 15/48 skulle ju knappast innebära nån skillnad.

Förresten, vad säger ni om det här framdrevet?
Kan nästan använda det som skalpell...

Tjena Wunder!

Hade jag varit lite snabbare så hade jag kunnat svara på din fråga. Axess trading har pirat för typ 70 spänn med 14 kugg. Hittade du pirat till bakdrevet, och var isåfall? jag var tvungen att köpa orginal. Föresten, släng inte det gamla drevet. Du kommer antagligen att behöva distanserna då det säkerligen inte finns på det drev du beställt. Bara att dremla/borra bort från det gamla drevet.

Föresten, verkligen läge att byta drev :tungan Det där kunde gått riktigt illa annars!

/mattemannen

Last edited:
Nytt drivpaket monterat nu, det fick bli 15/46. Den varvar mindre på högsta växeln, men toppfarten är oförändrad och soppaförbrukningen har minskat.
Det kan vara värt att veta vilka drev som passar för andra minigixxerägare där ute:
Framdrev är samma typ som GSX400F 82-84, GSX400FWS 83-85 och GR650 83-84.
Bakdrev är samma typ som GSX600F -88, RG500 samt DR750S -88.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!