Drevningsfråga Fireblade

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag köpte drivpaket idag. Jag skulle ha 15/42 kugg. Men istället fick jag 15/43 kugg. Bakdrevet var märkt som ett 42 på etiketten men på själva drevet står det 43 och den har 43 kugg.

Orginal på Fireblade, -99:a är 16/42.
Kommer det bli någon stor skillnad ?
Hur mycket ökar varvet i motorvägsfart nu ?
Jag vet inte om jag orkar åka tillbaka till butiken och byta bakdrevet till ett 42 som jag ville ha.
Är det någon härinne som har kört med 15/43 ? ax/toppfart ?

Du kommer i princip inte att märka någon skillnad mellan 42 och 43... 1 kuggs förändring från 42 ger 1/42= 2,4% förändring. TEORETISKT har du minskat din toppfart med 2,4% och "förbättrat" axet lika mycket, så att säga.

Då kommer du märka större skillnad på att du gått ner från 16 till 15, 1/16= 6,25%. Det är inga drastiska förändringar i drevning, men du kommer nog uppleva att hojen känns rappare.

Även om du i teorin borde ha sänkt toppfarten med en nerdrevning, så kan du i verkligheten faktiskt ha höjt den. För om motorn inte orkade varva ur på högsta växeln på orginaldrevningen så kanske den gör det nu... och det ökade varvtalet kan kompensera för den teoretiskt minskade topphastigheten.

Men du lär inte känna någon skillnad mellan 15/42 och 15/43, så slå du på dina nya drev och stick ut och hjula :yoparty

/Tobbe

EDIT: Stvafel...

Wiseguy skrev:
Jag köpte drivpaket idag. Jag skulle ha 15/42 kugg. Men istället fick jag 15/43 kugg. Bakdrevet var märkt som ett 42 på etiketten men på själva drevet står det 43 och den har 43 kugg.

Orginal på Fireblade, -99:a är 16/42.
Kommer det bli någon stor skillnad ?
Hur mycket ökar varvet i motorvägsfart nu ?
Jag vet inte om jag orkar åka tillbaka till butiken och byta bakdrevet till ett 42 som jag ville ha.
Är det någon härinne som har kört med 15/43 ? ax/toppfart ?

Jag kör 15/44 och de funkar tokbra, topphastigheten ska ju sjunka något men inget jag märkt av, hur ofta ligger man i 250-280? Däremot är den rappare! :yoparty och det är ju de man är ute efter.

Det är så pass små förändringar i "kedjelängd" mellan 16/42 och 15/43, så det ska inte vara någon fara. Men visst, det är en god idé att ha koll på kedjespänningen. Ska du dessutom hjula runt på stan så kommer du behöva ha en kedja som inte är spänd som en fiolsträng, hellre lite slapp, om det nu inte ska vara perfekt spänning :) .

/T

pvcraketen skrev:
Kolla så att den nya kedjan räcker...

Tackar för svaren.
Har bestämt mig att behålla 43-drevet. Ska sätta på det så fort jag får hem mitt nya däck. Dumt att montera loss allt 2 gånger.

Toppfarten kommer i slutändan knappast spela någon större roll.
Bladen håller ju på att förvandlas till en fighter just nu.
Så att den blir mera wheelie-benägen är bara bra.

Tror nog att kedjan räcker. Annars får jag väl åka till butiken och byta till en längre.

Räkna kuggarna, mitt 46 drev stog det 45 på... Är väl nån märkning för nåt?

mjukis skrev:
Jag kör 15/44 och de funkar tokbra, topphastigheten ska ju sjunka något men inget jag märkt av, hur ofta ligger man i 250-280? Däremot är den rappare! :yoparty och det är ju de man är ute efter.

att du inte märker det beror främst på att din mätare visar för mycket efter en omdrevning.

klart som fan annars att det skule märkas, men som sagt så kör man ju inte 250 så ofta.

Rigge skrev:
Räkna kuggarna, mitt 46 drev stog det 45 på... Är väl nån märkning för nåt?
På plasten utanpå satt ett klistermärke med texten 42 kugg.
På drevet så är det instansat 43. Och jag räknade till 43 kugg.

Jag antar att trippmätaren också kommer att visa en viss procents fel så som hastighetsmätaren.

Wiseguy skrev:
På plasten utanpå satt ett klistermärke med texten 42 kugg.
På drevet så är det instansat 43. Och jag räknade till 43 kugg.

Jag antar att trippmätaren också kommer att visa en viss procents fel så som hastighetsmätaren.
svaret är JA.

Du kommer få samma felvisning som den procent du ändrat på utväxlingen.

mätaren kommer kanske visa en 120 i 100 eller nåt.(du har ju redan en felprocent)

Kan ju skriva in hur det blev.
Hastighetsmätaren visar ca. 15-20 km/h för mycket i 110km/h.

Och draget blev :tummenupp
Riktigt coolt med andra ord. Den reser sig på bara gas på 2:an. Kanske även på 3:an. Har dock inte testat det än.
Den känns kvickare och piggare än min gamla R1:a.
Har inte testat toppfarten än. Men den är ju inte så viktigt då hojen går som fighter.

Silwer skrev:
svaret är JA.

Du kommer få samma felvisning som den procent du ändrat på utväxlingen.

mätaren kommer kanske visa en 120 i 100 eller nåt.(du har ju redan en felprocent)
Hejda mig om jag har fel, men har inte gammel-bladen (t.o.m -99) hastighets-mätaren på framhjulet? Eller sitter den i lådan?

Last edited:
Peccus skrev:
Hejda mig om jag har fel, men har inte gammel-bladen (t.o.m -99) hastighets-mätaren på framhjulet? Eller sitter den i lådan?
Ingen givare på framhjulet, på min, i varje fall.

Det är en viss felvisning i form av fler mil, ja.
Men o andra sidan kommer jag att köra utan orginalmätare. Kommer att ha en liten cykeldator istället.
På den kan man programera in rätt milantal och cykeldatorn visar ju rätt km tal.

Wiseguy skrev:
Kan ju skriva in hur det blev.
Hastighetsmätaren visar ca. 15-20 km/h för mycket i 110km/h.

Och draget blev :tummenupp
Riktigt coolt med andra ord. Den reser sig på bara gas på 2:an. Kanske även på 3:an. Har dock inte testat det än.
Den känns kvickare och piggare än min gamla R1:a.
Har inte testat toppfarten än. Men den är ju inte så viktigt då hojen går som fighter.

Låter konstigt..15-20km/h för mycket..
Jag bytte från 16/48 till 15/50, det är enligt mina beräkningar ca 10,5%.
Jag får ju då en missvisning på 11 km/h då min mätare visar 110. Att du skulle få en missvisning på 15-20 km/h låter ju då jättekonstigt? Du borde ju ha mindre missvisning än mig i vart fall.. Du borde ha en missvisning på 2,75km/h då din mätare visar 110.

EDIT: Läste fel, sorry, men du bör ha en missvisning på 10,5km/h då din mätare visar 110, dra av 9.5% av mätartoppfart så har du ny toppfart.

Last edited:
Det kan ha med det faktumet att jag har ändrat placeringen av orginalintrumenteringen att göra.
Den är numera inte lutad mot föraren. Utan den är nästan horinzontalt placerad.
Därav ser du inte mätaren uppifrån, som man vanligen gör. Utan man ser den snett bakifrån.
Dvs. när jag tror att nålen är på tex. 80km/h så är den egentligen på 76 km/h. Eftersom jag inte ser nålen rakt uppifrån.
Så jag tror att det kan ligga en eventuell felprocent där också.

Jag lånar tråden lite...

Hur mycket felvisning är det i en originalmätare på ett ungefär. Är det någon som har mätt upp på 98 ninjorna t ex via GPS.

Jag har för mig att hastighetsupptagningen sker i framdrevet som har ett antal hål i sig. Min idé är att man kan dreva om hojjen så pass mycket så att man i det nya drevet borrar ett mindre hål i drevet för hastighetssensorn. Typ gå ner från 6 till 5 hål = 16% skillnad, och det ska täcka omdrevningen och den ursprungliga felvisningen. Då får man en omdrevad hojj som visar helt rätt.

Jag är inte hundra på om det funkar såhär med hål i framdrevet, det är bara en känsla jag har.

(Mitt nyinköpts 14t drev har inga hål, så om min teori stämmer så borde det gå)

/a

Om hastighetsupptagningen ligger på framhjulets kuggar så går ju hela min idé i stöpet.

Är det någon som kommer ihåg sidan till den där manicken man kunde köpa. En frekvensomvandlare med inställningsbart förhållande. Så man man enkelt justera in sensorfrekvensen till en korrekt hastighet.

/a

Silwer skrev:
att du inte märker det beror främst på att din mätare visar för mycket efter en omdrevning.

klart som fan annars att det skule märkas, men som sagt så kör man ju inte 250 så ofta.

ok, felåt, man bör ju märka det. Skrev väl lite luddigt men mena att eftersom ja inte ligger i dom farterna o "glider" så är de ju inge ja märker, o dä o så.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!