Drevning?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Tänkte dreva om hojen i kväll då jag tycker den är för högt växlad nu, det sitter 14 fram och 46 (tror jag bak, det är i alla fall 2 upp).

Det jag undrar över är om det är att sträva efter att få fram bakhjulet så långt som möjligt för att få så kort axelavstånd som möjligt?
Eller gör det inte så stor skillnad om jag har bakhjulet längs fram eller längs bak.

Jag har extra framdrev och bakdrev så det är inte något problem att byta vare sig fram ellerbak.

Last edited:
Sätt hjulet där du får rätt sträckning på kedjan. Söker du bättre acceleration med omdrevningen, så prova en 47:a bak eller en 13 fram. 13 fram ger störst skillnad. Placeringen iövrigt tror jag är ganska ointressant?

highsider1 skrev:
Sätt hjulet där du får rätt sträckning på kedjan. Söker du bättre acceleration med omdrevningen, så prova en 47:a bak eller en 13 fram. 13 fram ger störst skillnad. Placeringen iövrigt tror jag är ganska ointressant?

Skrev fel i frågan, menar att den är för lågt växlad nu, vill ligga på 2:an i kurvorna och det går inte nu då det blir för höga varv och 3:an är på tok för hög.

Så det blir ingen större skillnad om bakhjulet sitter några cm framåt eller bakåt i svingen?

highsider1 skrev:
Prova en 15 fram då? Vet inte om någon har erfarenhet av flytt av hjul? Har du tänkt att förlänga kedjan isåfall?

Har inte tänkt att ändra längden på kedjan.
Sätter jag på ett större fram så får jag fram bakhjulet samt att ett större drev borde hålla lite längre.

Alternativ 2 är att sätta dit ett mindre bakdrev och då flyttas ju autom atiskt bakhjulet bak i vingen, utväxlingsmässigt blir det väl ingen större skillnad, tänkte mer om det vart något märkbar skillnad på om hojen blir märkbart snabbstyrdare om man får fram bakhjulet långt fram i svingen?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026