Drevning?

alex_81

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2011
Hoj
GSXR 750
Tjena!

Jag vet att det finns mycket trådar om drevning men jag hittar inget som passar mig och min hoj.

Har en suzuki gsxr 750 -89. ska nu dreva om den eftersom den varvar mycket.

har funderat på 15/46, är det en bra kombination?

Jag vill åt mindre varv/skrik :) men ett bra vrid om det går

sök runt på drevning här på SH någonstans, har sett en tabell för hur mycket varvskillnader i vissa hastigheter blir så kan du ju räkna ut vad just du vill ha.

Vad är det för drevning original?

Har för mig när jag drevade min Triumph så var det grovt räknat knappt 5% skillnad på varvtalet när jag ändrade 2 kuggar bak... och om jag kommer ihåg rätt ytterligare knappt 5% mha ev en kugge fram... Beror ju lite på vilken storlek man börjar med osv men kanske kan ge en fingervisning iaf.

+ en bra att ha länk: http://www.jtsprockets.com/fileadmin/files/jtgearratio.pdf

15/45 är standard. nu har jag 15/42 el. 14/42 kommer inte ihåg.
vad göra?

Min hoj finns inte på Gearingcommander.com

Ett litet fram och ett stort bak ger en starkare hoj som varvar mer vid en viss hastighet.
Ett stort fram och ett litet bak ger en svagare hoj som varvar mindre vid en viss hastighet.

Ett litet fram och ett stort bak ger en starkare hoj som varvar mer vid en viss hastighet.
Ett stort fram och ett litet bak ger en svagare hoj som varvar mindre vid en viss hastighet.

tackar!
Vet du kanske vilken kombination som är bra/bäst.

Sträva alltid efter stora drev, dvs. öka hellre 1 fram än att minska flera bak. Eftersom du nu redan har mindre bak så är det rimligt att titta om det finns plats för att öka fram.

Drevning handlar om absoluta tal. Börja med att räkna tänderna på dina nuvarande drev så att det finns ett utgångsläge. Har du 14T fram nu ger byte till 15T ca 7% lägre varv, har du 15T ger 16T drygt 6,5% lägre varv vid given hastighet. Hur upplever du att du vill sänka varvet, och hur mycket?... Har någon ett färdigt recept som passar dig så är det bara att tacka:)

Drevning handlar om absoluta tal. Börja med att räkna tänderna på dina nuvarande drev så att det finns ett utgångsläge. Har du 14T fram nu ger byte till 15T ca 7% lägre varv, har du 15T ger 16T drygt 6,5% lägre varv vid given hastighet. Hur upplever du att du vill sänka varvet, och hur mycket?... Har någon ett färdigt recept som passar dig så är det bara att tacka:)

nej, jag har inga recept till mig. hur fixar man det?
jag vill sänka varven så man kan åka typ 120-150 utan att det vrålar. jag vill ju inte att den blir helt slö.

Vad menar du med vråla??
Enligt addemoto skall din hoj ha 15/45 som orginal.

Min gammla FZR har 16/46 som orginal och om jag kommar ihåg rätt så varvar den ganska precis 4000 vid 100 kmh vilket ungefär är 25 kmh / 1000 varv.

Hur mycket vill du sänka varvtalet och vilket varv har du vid 100 kmh?

15/45 är standard. nu har jag 15/42 el. 14/42 kommer inte ihåg.
vad göra?

Min hoj finns inte på Gearingcommander.com

Där är altså ingen skillnad mellan 15/45 som är 3:1 i utväxling eller 14/42 som också är 3:1!!!
Om vi nu säjar att din hoj varvar ca 4000 r/min i 100 km/h med original drevning (15/45=3:1) så skulle en kugg+ i fram, altså 16 kugg, sänka motorvarvet med cirka 250 r/min, det är alt.
Och som du skrev så ville du inte ha den så mycket slöare på låga varv,,men ju mer du växlar NER varvet ju slöare blir den,,så,,:)

Där är altså ingen skillnad mellan 15/45 som är 3:1 i utväxling eller 14/42 som också är 3:1!!!
Om vi nu säjar att din hoj varvar ca 4000 r/min i 100 km/h med original drevning (15/45=3:1) så skulle en kugg+ i fram, altså 16 kugg, sänka motorvarvet med cirka 250 r/min, det är alt.
Och som du skrev så ville du inte ha den så mycket slöare på låga varv,,men ju mer du växlar NER varvet ju slöare blir den,,så,,:)

tack tack, är det bäst att ha 15/45 och sedan testa 1+ fram? sliter det mer på drivpaketen vid olika stora drev?

tack tack, är det bäst att ha 15/45 och sedan testa 1+ fram? sliter det mer på drivpaketen vid olika stora drev?

Det är lättare att byta framdrevet då du kan behålla kedjan. Litet framdrev slits snabbt i övrigt är det skit samma inom rimliga gränser.

Det är ganska enkelt att räkna ut hur stor skillnad det kommer bli i varvtal/hastighet. Om vi säger att du har 15 kuggar fram och byter till 16 så kommer din hoj gå 16/15 = 1,07 = 107 % av vad den tidigare gick vid samma varvtal, dvs. 7 % snabbare. Så om du körde på 5000 varv i 100 km/h så kommer den med den nya drevningen gå 107 km/h vid 5000 varv.

Samma sak gäller för bakdrevet men då får du vända på täljare/nämnare så om du hade 45 taggar och byter till 44 så kommer det gå 45/44 = 1,02 = 102 % dvs 2 % snabbare än tidigare. Du delar alltså det gamla drevets storlek på det nya drevets storlek, istället för det omvända som gäller när du byter framdrev.

Du vill aldrig dreva ner en hoj, visserligen låter 46 högt men är det fabriksinställningarna så låt det va. Du kommer tappa så mycket körglädje att du gör bättre i att sälja hojjen och köpa en 125 scooter isället omdu vill juda in bränsleekonemin

Last edited:
Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...