Drevning

Flerko

Hojåkare
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
Längtar efter en VTR FIRESTORM
Tja!

Är det någon som har erfarenhet av att byta fram/bakdrev för att få lite mera klipp i hojen? Funderar på att byta framdrev för att lättare kunna få upp den på bakhjul. Alla tips och förslag är välkomna!

bäst för kedjan e att dreva om bak

Men som alltid, bakhjulsåkning e bara teknik..:tummenupp

Generellt är det bättre att byta bakdrev till ett större än att byta framdrev till ett mindre. Orsaken är att Kedjen får en väldigt skarp böjning runt ett litet framdrev. Vilken lösning som man väljer styrs också vilka drevstorlekar (antal kugg) som finns att köpa till hojen. Ändrar man mer än 1-2 kugg är risken stor kedjelängden måste ändras. Dom flesta nya mc har elektronisk hastighetsmätare som får sina impulser från växellådans utgående axel, detta medför att hastighetmätaren kommer visa för hög hastighet i ditt fall.
Kolla gärna på JT sprockets hemsida vilka drev som finns till din mc.
Bandit 600 verkar ha 15/47 som standard.
En kugg mindre fram motsvarar en ökning med 3 kugg bak.
Enligt hemsidan finns 14 drev fram som alternativ och 48 drev bak som alternativ. Denna omdreving till 14/48 ändrar utväxlingen c:a 10 procent. Detta medför att hastighetsmätaren visar 110 när du kör 100 km/h.

Du måste även kolla att kedjan löper fritt överallt när du minskar diametern på framdrevet.

Felvisningen kan eventuellt justeras bort med en speedohealer

Last edited:
Kanon! Tack för svaret CB_tobbe! Snällt att du tog dig tid!

Jag har bytt från ett 16 kugg fram till ett 15 och märkte skillnad. Men den varvar lite mer så klart.

tips mottages

Skall dreva ner hojen en sv 650. Men undrar var som är att föredra. Gå ner 1 fram och upp 1 bak? Eller skall man behålla original fram och gå upp 2-3 bak istället för att skona kedjan? Vilket är att föredra och är det ngn skillnad? Sitter hastighetsgivaren på sv:n i växellådan eller framdäcket?:confused:

Ingen med info?

Ingen som har svar på föregående fråga? Vilka firmor finns det som har ett stort urval av drev ? Tips mottages... Addemoto har inte de som jag vill ha. Lelles har men känns osäkert att köpa med postorder därifrån då det verkar som att sakerna kan komma nästa vinter om det vill sig illa. Iaf om man läser vissa trådar här.

Skall dreva ner hojen en sv 650. Men undrar var som är att föredra. Gå ner 1 fram och upp 1 bak? Eller skall man behålla original fram och gå upp 2-3 bak istället för att skona kedjan? Vilket är att föredra och är det ngn skillnad? Sitter hastighetsgivaren på sv:n i växellådan eller framdäcket?:confused:

Den sitter på framhjulet.

Jag skulle byta bakdrevet, helt klart, just för att skona kedjan

Om du ska beställa lite saker så kan jag rekommendera

http://www.cycle-parts.com/

Riktigt bra service, sen är det betydligt billigare. Skulle beställa två toppmuttrar till en ´02, i Sverige kostar dessa 800 spänn medans ovannämnda sida säljer de för 300 ..

Last edited:
Den sitter på framhjulet.

Är det sant? Jag trodde att man slutade med sånt på mitten av nittitalet eller nått. Mitt råd är iallafall att behålla orginaldrevning i nästan alla lägen för gatåka. Har ni svårt att få upp den på bakhjulet så träna mera eller växla ner. Prestandaskillnaden över ett visst hastighetsspann är nästan helt obetydlig om ni ändrar ett par kugg hit eller dit.

Generellt är det bättre att byta bakdrev till ett större än att byta framdrev till ett mindre. Orsaken är att Kedjen får en väldigt skarp böjning runt ett litet framdrev. Vilken lösning som man väljer styrs också vilka drevstorlekar (antal kugg) som finns att köpa till hojen. Ändrar man mer än 1-2 kugg är risken stor kedjelängden måste ändras. Dom flesta nya mc har elektronisk hastighetsmätare som får sina impulser från växellådans utgående axel, detta medför att hastighetmätaren kommer visa för hög hastighet i ditt fall.
Kolla gärna på JT sprockets hemsida vilka drev som finns till din mc.
Bandit 600 verkar ha 15/47 som standard.
En kugg mindre fram motsvarar en ökning med 3 kugg bak.
Enligt hemsidan finns 14 drev fram som alternativ och 48 drev bak som alternativ. Denna omdreving till 14/48 ändrar utväxlingen c:a 10 procent. Detta medför att hastighetsmätaren visar 110 när du kör 100 km/h.

Du måste även kolla att kedjan löper fritt överallt när du minskar diametern på framdrevet.

Felvisningen kan eventuellt justeras bort med en speedohealer

14t drev känns i minsta laget, är bättre att gå upp 3 kugg bak i stället.

Jag har precis bytt från 17 till 16 drev på min Superduke och det är skillnad.
Nu är det så att SD från -07 har 16 som standard.

/Magnus

Är det sant? Jag trodde att man slutade med sånt på mitten av nittitalet eller nått. Mitt råd är iallafall att behålla orginaldrevning i nästan alla lägen för gatåka. Har ni svårt att få upp den på bakhjulet så träna mera eller växla ner. Prestandaskillnaden över ett visst hastighetsspann är nästan helt obetydlig om ni ändrar ett par kugg hit eller dit.

När jag tog lös gafflarna så satt den en grej på navet med en sladd upp till instrumentpanelen, så tog förgivet att det är till hastighetsmätaren. Har jag fel så har jag väl gjort en blunder :tummenupp

Kanon! Tack för svaret CB_tobbe! Snällt att du tog dig tid!

En annan fördel med att byta bakdrevet är att det nya är större och bakhjulet måste flyttas framåt = kortare hjulbas = enklare att slanga.

Mindre framdrev = tvärt om, bakhjulet måste flyttas bakåt, svårare att slanga.

/Fredde

När jag tog lös gafflarna så satt den en grej på navet med en sladd upp till instrumentpanelen, så tog förgivet att det är till hastighetsmätaren. Har jag fel så har jag väl gjort en blunder :tummenupp

Man tackar för alla svaren:tummenupp Du har inte gjort en blunder utan det stämmer att givaren sitter vid framhjulet.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!