drevning r1

nissse

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
retta
Har en r1:a-99,som jag inte får att varva ut fullt på sexans växel.har orginaldrevning på nu:16/43.att gå ner en kugg fram blir för mycket tror jag(har provat på en suzuki innan och toppfarten minskade med ca:40km/h) hur blir det att gå upp en eller två kuggar bak,räcker orginalkedjan till med två kuggar upp? finns det någon uträkning på detta? man vill ju att den ska varva ut men inte förlora så mycket i toppfart samt att man vill ju inte köpa en massa drev som blir liggandes.en fråga till: är det ståldrev som gäller? tacksam för svar,nissse :confused:

Ta bort en kugg fram, bakdrev är dyra.

Tror att du klarar dig med orginalkedja även om du går upp bak, räkna på utväxlingen så ser du vad du tappar i toppfart etc.

Själv har jag kört med ett ner fram och två upp bak och ska nu dreva mer.

Abloy skrev:
Ta bort en kugg fram, bakdrev är dyra.

Tror att du klarar dig med orginalkedja även om du går upp bak, räkna på utväxlingen så ser du vad du tappar i toppfart etc.

Själv har jag kört med ett ner fram och två upp bak och ska nu dreva mer.
jag är inte så smart,hur räknar jag ut utväxlingen? tappar du inte mycket i toppfart när du drevar så mycket? om man jämför: en kugg ner fram eller två upp bak,vilket blir lägst utväxling? tack för hjälpen.

Olika utväxlingar ger
43/16=2,69
43/15=2,87
45/16=2,81

Skillnad i utväxling blir 2,69/2,87= 1,066= 7 procent

Har du en toppfart på 260 och minskar den med 7 procent så blir det
260x0,930 = 242km/h

Sen ökar varvet med 7 procent också.

Låt säga att den varvar 4000varv/min vid 100km/h med orginaldrevning och sen ökar vi det med sju procent så blir det 4280 varv/min vid 100km/h. Detta påverkar bränsleförbrukning, hastighetsmätaren/trippmätaren.

Abloy skrev:
Olika utväxlingar ger
43/16=2,69
43/15=2,87
45/16=2,81

Skillnad i utväxling blir 2,69/2,87= 1,066= 7 procent

Har du en toppfart på 260 och minskar den med 7 procent så blir det
260x0,930 = 242km/h

Sen ökar varvet med 7 procent också.

Låt säga att den varvar 4000varv/min vid 100km/h med orginaldrevning och sen ökar vi det med sju procent så blir det 4280 varv/min vid 100km/h. Detta påverkar bränsleförbrukning, hastighetsmätaren/trippmätaren.
man tackar!!! :tummenupp

Enklast är att säga att 1 kugg ner fram motsvarar ungefär 3 kugg upp bak, ca 7 %.
Inte nån större ide räkna så mycket noggrannare eftersom det är lite en smaksak vad man trivs med.
/u

nissse skrev:
Har en r1:a-99,som jag inte får att varva ut fullt på sexans växel.har orginaldrevning på nu:16/43.att gå ner en kugg fram blir för mycket tror jag(har provat på en suzuki innan och toppfarten minskade med ca:40km/h) hur blir det att gå upp en eller två kuggar bak,räcker orginalkedjan till med två kuggar upp? finns det någon uträkning på detta? man vill ju att den ska varva ut men inte förlora så mycket i toppfart samt att man vill ju inte köpa en massa drev som blir liggandes.en fråga till: är det ståldrev som gäller? tacksam för svar,nissse :confused:

Min blade orkade inte varva ut innan, så jag drog ner en tagg fram. Summan blev att den orkar varva ut nu och fan vet om den inte går nån km fortare nu.

Och du nisse. Dom gånger du körde om mig i sommras så verkade det inte göra så mycket att den inte orkade varva ut....gick "rätt" bra ändå :)

Måste ju säga att det ser riktigt fett ut när ni kommer, du och hojen

Last edited:
VaRvStopPEt skrev:
Min blade orkade inte varva ut innan, så jag drog ner en tagg fram. Summan blev att den orkar varva ut nu och fan vet om den inte går nån km fortare nu.
Högsta toppfart får man när den når toppfarten på max.effektvarv.
(Kan iofs vara svårt att veta varvtalet, även varvräknare kan visa fel.)
/u

Om det är högsta toppfart du vill åt bör din -99 orka varva ca 10 000 - 10 500 vid vindstilla och plan väg.

Varvar den mer har du gått förbi maxeffekt och kan drevas upp.
Varvar den mindre skall den drevas ned.

Hade en Bandit 1200 förra sommaren. Den drevade jag ner 1 kugg fram. Toppfarten ökade pga att den kunde varva ut bättre (mätt med cykeldator).

FZ1 skrev:
Om det är högsta toppfart du vill åt bör din -99 orka varva ca 10 000 - 10 500 vid vindstilla och plan väg.

Varvar den mer har du gått förbi maxeffekt och kan drevas upp.
Varvar den mindre skall den drevas ned.

funkar det verkligen i praktiken så då?

Mr Helmut skrev:
Ja, förutsatt att den orkar upp till 10K på högsta växeln. Och att det är där maxeffekten ligger, men det tror jag att FZ1 har rätt i. Han är en kalenderbitare av rang.

Mr Helmut: Ja, vill du ha mer kött på benen kan du gå in på blårök-forumet och fråga, för de grabbarna/tjejjerna vet vad kort register och avpassad utväxling ger...

Victor: Kalenderbitare finns det andra som är, jag brukar försöka verifiera teorin i praktiken. Men om praktik och teori inte överensstämmer får man bortse från praktiken (gammalt djungelordspråk i min konsultvärld).

Mr Helmut skrev:
Beror ju på ditt ex; vill du VETA får du prova. Sen är det en smaksak, du kanske
vill ha den så den varvar ur även vid lite motvind/lut. T.ex.
/u

Jag drevade upp en kugg fram istället :) Kör nu med 17/43 för att minska varvtalet en del iom att det ofta blir långa körningar i hög fart. Toppfarten är inte så intressant tycker jag och känns hojen lite slö, så kan man alltid växla ner ett steg (van vid rs250 och att ligga på precis rätt växel hela tiden, så känns det inte så konstigt).

Om hojen inte orkar varva ur (nå toppeffekt) på högsta växeln, så finns det en annan lösning: trimma! :tummenupp

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt