drevning R1à

stoffe

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
R1a va annars
ja funderar på att dreva om min R1à.
den orkar inte riktigt att varva ut på den högsta kuggen.

så nu när ja måste byta drivbaket.så funderar ja om det e någon som har provat på att dreva om en R1à.
och va dom har för drevning på dom.och hur den beter sig.

ja har funderat på ett 2kuggar mindre fram.men blitt avrått till det.

hur har ni gort????? :confused:

2 kugg mindre fram = väldigt snäv kurva för kedjan = mer slitage på din kedja.

2 fram är som upp 5 bak ungefär... och det är rätt mycket ska jag säga. Har själv upp 7 och ner 1 på min 02 R1a och den är lite väl högvarvig för vanlig körning på kurvig väg å sånt. Optimalt för dig vore nog upp 4 bak, då får du bra mer skutt i maskineriet å den lär lätt varva ur på 6an (kommer nog toppa runt 250 ärliga istället, även fast mätaren står på 300). Anledningen till min drevning är för att den användes som stunthoj i Califonkien... Som min är nu, gasar jag upp den på 4an.

Din med 4 upp kommer du kunna gasa upp den på 3an om din hoj är rätt i övrigt (t.ex förgasarna inte är igensolkade av skit (kan vara anledning till ditt problem, samt riktigt riktigt skabbig olja kan orsaka sämre gång)).

hummm.ja om du säger att den kommer att göra ca 300 på mätaren så e det ju bättre än de ja tar den till nu,nog för att det är väldigt nära.

har du nå slipp on på din hojj?
vet du om
Qvill e nå vettigt slipp on.
det e det som satt på hojjen när ja köpte den.

Qvill? Aldrig hört talas om märket. Jag kan få tag på ett Aluminium Slipon från Giannelli till din hoj för runt 3500kr (inkl frakt TROR jag). www.giannelli.com. Spana in den sajten för info om deras slipon.

Själv har jag bara ett avkapat Akrapovic som igentligen är till för en 98ans R1. Det består av mellanröret från ett original slipon och som sagt Akrapovic. hehe ! Ser lite kul ut, men de funkar fiiin fint.

berätta varför det skulle låta mer? Jag har inte kortat ner extremt extremt... finns vissa som kortar ner så det är en stump på 15cm kvar, men jag har iaf mina 30cm.
http://www.sporthoj.com/stuff/racer1/newsusp.jpg
Där är en bild.

(Om ni undrar, hojen ska bli en racehoj för Rookie 1000 nästa år, jupps, ska köra RR istället för stunts)

Ok då..den var ju inte så jävla kort(trode den skulle vara kortare..då finns det ju inte så mycket som dämpar..:) va fan vad du har stoppat på hojen med lyxprylar då..dämpare slangar och skit..ny lackad också?

stoffe skrev:
hummm.ja om du säger att den kommer att göra ca 300 på mätaren så e det ju bättre än de ja tar den till nu,nog för att det är väldigt nära.

har du nå slipp on på din hojj?
vet du om
Qvill e nå vettigt slipp on.
det e det som satt på hojjen när ja köpte den.

Att den visar mer på mätaren är inte så konstigt eftersom hastighetsmätaren mäter på utgående axeln (framdrevet alltså) Men det går inge fortare för det.

Lär av mästaren på R1 drevning http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=31261&highlight=peterpain

twinner, hehe jovars! Ska hojen ha nån chans i Rookie 1000 så. Resten är ju upp till mig... :rolleyes: (Fått på Öhlinsdämpare, nya racegafflar o racestötdämpare från Wilbergs/Wemi, Harris kåpsett å stag, PCIIIr, snart en T200 laptimer, å ... snart ISR bromsar.Giannelli helsystem) Uh, va OT, men gött..

Rigge, hojen måste förbli hanterlig. Han söker nog ingen stunthoj.

Iaf angående kedjan! Gå större bak så får du längre livlängd på kedjan.

Ojdå..det låter inte så kul..:D¿ lyx.iofs Öhlins är man ju redan bortskämd med..:D hoppas motorn håller:)

släng in mer bilder.. :tomten

Swedie skrev:
Rigge, hojen måste förbli hanterlig. Han söker nog ingen stunthoj.

Åhhh att jag inte tänkte på det :rolleyes: :hihi :fyllisar :lol

Ja skoja ju förstår du väl...

Förresten, moppen din ser snabb ut :tummenupp Lova att du skrapar stjärten på den över mållinjen första rejset du vinner.

Last edited:
haha Rigge, har klurat på om jag ska det eller ej.. Det vore ju en ny sorts finish ;) Eller varför inte rentav parkera den på mållinjen hahaha! :lol

twinner666 skrev:
Ojdå..det låter inte så kul..:D¿ lyx.iofs Öhlins är man ju redan bortskämd med..:D hoppas motorn håller:)

släng in mer bilder.. :tomten

Twinner! Motorn SKA få jobb... men har inte riktigt bestämt vad för jobb än. Näsan eller större silikonsnorre... :rofl Mer pållar ska den ha iaf! Siktar på runt 160 bakhjulshästar. Borde inte vara några enorma problem (om jag räknar vad även mitt ramairsystem lägger till i fart).

Bilder? Här får du några stycken:

Bifogat

• bakifran.jpg
    bakifran.jpg
    130 KB · Visningar: 77
  • wilbergs.jpg
    wilbergs.jpg
    132.6 KB · Visningar: 93
  • snett.jpg
    snett.jpg
    117.7 KB · Visningar: 82
stoffe skrev:
ja funderar på att dreva om min R1à.
den orkar inte riktigt att varva ut på den högsta kuggen.

så nu när ja måste byta drivbaket.så funderar ja om det e någon som har provat på att dreva om en R1à.
och va dom har för drevning på dom.och hur den beter sig.

ja har funderat på ett 2kuggar mindre fram.men blitt avrått till det.

hur har ni gort????? :confused:

Nöj dig med två kuggar större bak speciellt om du ska köra mestadels landsvägskörning. Det blir annars bara en jäkla massa onödigt växlande hela tiden.

Swedie skrev:
haha Rigge, har klurat på om jag ska det eller ej.. Det vore ju en ny sorts finish ;) Eller varför inte rentav parkera den på mållinjen hahaha! :lol

Twinner! Motorn SKA få jobb... men har inte riktigt bestämt vad för jobb än. Näsan eller större silikonsnorre... :rofl Mer pållar ska den ha iaf! Siktar på runt 160 bakhjulshästar. Borde inte vara några enorma problem (om jag räknar vad även mitt ramairsystem lägger till i fart).

Bilder? Här får du några stycken:

Jo luffarturbon gör nog sitt och 160 borde inte vara omöjligt.Nya kavvan har 175hk/11 750 men vid lite högre fart och övertrycket i insuget så ska den spotta fram 184.(läst i bike)
Ser fett ut med bakdämparen :tuttar

Beträffande silkonet så är det i högsta grad en prioriteringsfråga!! Klart du ska ha större näsa :4skrika

snygg förgsättning också:)

Vi borde ha en sticky om dreva ner.
Se denna tråd om nerdrevning: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=31084

Med en drucken papegojas envishet om luffarturbo: Tryckökningen pga farten kan inte ge mer än 2 % i 200. O då bara om förg/sprutet kan utnyttja de optimalt.

Men skillnaden mellan bra o dåligt insug o bestyckning kan förstås vara större. Men det är isf INTE pga luffarturboeffekten.
/u

Swedie skrev:
Qvill? Aldrig hört talas om märket. Jag kan få tag på ett Aluminium Slipon från Giannelli till din hoj för runt 3500kr (inkl frakt TROR jag). www.giannelli.com. Spana in den sajten för info om deras slipon.

Själv har jag bara ett avkapat Akrapovic som igentligen är till för en 98ans R1. Det består av mellanröret från ett original slipon och som sagt Akrapovic. hehe ! Ser lite kul ut, men de funkar fiiin fint.

Tror han menar QUILL, kvalite burkar ska det visst vara http://www.jbracing.co.uk/quill.cfm

Eriksson Motorsports Products "EMP" säljer dom länk till dom http://w1.921.telia.com/~u92116174/

Där finns det mer godis att hämta till MC

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...