Drevning och helsystem

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
zx9r
Tänkte jag skulle dreva om hojen lite så den blir mer bakhjuls vänlig, vad tror ni andra om 2 kugg fram, borde inte det göra en del? sen har jag en fråga till.
Min kusin har en helsystem liggandes fast det är 94 - 97 och jag har en 98, kan det vara några problem förutom passformen? alltså om vi får dit det snyggt, kan den gå dåligt bara för att årsmodellen inte stämmer?

Dicken32 skrev:
2212199 jasså, varför är det bättre?
Dreva upp bak är bättre för det sliter mindre på kedjan , blir så liten axel att vända på om du drevar ner fram !! Men det är billigare att dreva ner fram än bak. Jag skulle nog ta fler kugg bak än 3-4 , man brukar räkna 3-4 kugg/kugg fram!!

XJR_Jönsson skrev:
2212206..... Jag skulle nog ta fler kugg bak än 3-4 , man brukar räkna 3-4 kugg/kugg fram!!

helt beroende på Hoj jag har tex 15/45 på race hojen nu och weeilar på 3 om jag vill orginal är 16/42 visseligen..men om man tar tex r6:an så ska den ha så stort bakdrev som möjligt på Gelleråsen tex

Gottis skrev:
2212209 helt beroende på Hoj jag har tex 15/45 på race hojen nu och weeilar på 3 om jag vill orginal är 16/42 visseligen..men om man tar tex r6:an så ska den ha så stort bakdrev som möjligt på Gelleråsen tex
Det är ju bara att göra en ut räkning på det!! Hur mycket är en kugg mindre fram Procentuelt på bakdrevet!!Om man inte vill ha för mycket hjärn gympa så brukar man säga 3-4 kugg bak på en kugg fram!!!

XJR_Jönsson skrev:
2212206 Dreva upp bak är bättre för det sliter mindre på kedjan , blir så liten axel att vända på om du drevar ner fram !! Men det är billigare att dreva ner fram än bak. Jag skulle nog ta fler kugg bak än 3-4 , man brukar räkna 3-4 kugg/kugg fram!!

+ Att man är tvungen att flytta fram bakhjulet lite, vilket också gör hojen mer wheeliebenägen. Min Ktm 660 var lättare att wheela med 16 fram jämfört med 15, antagligen pga. detta...

ceasar skrev:
2215828 + Att man är tvungen att flytta fram bakhjulet lite, vilket också gör hojen mer wheeliebenägen. Min Ktm 660 var lättare att wheela med 16 fram jämfört med 15, antagligen pga. detta...

Jasså, var inte kul att höra för mig då mitt däck är nästan så långt bak det kan komma efter mindre framdrev! (går dock lättare på slangen ändå)
Måste köpa större bakdrev direkt för att reda bot på detta!
Blir de dubbel effekt då måntro :banana

drevade ner 2 kugg fram nu, till ett 14 drev, fick flytta bak bakhjulet lite men den hjular så mkt lättare ändå, + att den går stadigare :tomten

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back