Drevning kedja och olja: Aprilia

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Orginal är det 16 fram 40 bak och 525 kedja.

Jag lämnade in hojen till Stiff Bike i Haninge där dom satte på 520 kedja med 15 kugg fram och 43 bak. Allt enl. rekomendation från nått Tyskt race team.
(dom trollade även med ecu:n:tummenupp)

Fick även förklarat att det är viktigt att köra på rätt olja. Dvs. enligt fabriks rekommendation i Aprilia, annars kan kopplingen krångla och det blir "kan" innebära att man tappar växlarna.
(hmm, var ju det som hände på Anderstorp:huvet)

Är det ens lämpligt att köra med 520 på en BoTT hoj?
Kommer 15-43 ge för låg topphastighet?

Hojen är ialla fall fixad efter vurpan på Anderstorp och kommer testas på Mantorp måndag och KM:et på LMS tisdag nästa vecka..

Önskar bara det var träning på Knutstorp fredag innan BoTT....
//
B

Om vi säger att hojen gjorde 280 fullt utvarvad på sexan med gamla drevningen kommer den att göra 244 med den nya. Det är ju en betydande skillnad. Växlarna kommer inte att "räcka lika långt", vilket gör att du kommer att få växla oftare. För mig låter det inte som ett succérecept. Jag vet iofs inget om hur den var innan. Swedie borde ha koll.

Om vi säger att hojen gjorde 280 fullt utvarvad på sexan med gamla drevningen kommer den att göra 244 med den nya. Det är ju en betydande skillnad. Växlarna kommer inte att "räcka lika långt", vilket gör att du kommer att få växla oftare. För mig låter det inte som ett succérecept. Jag vet iofs inget om hur den var innan. Swedie borde ha koll.

Jag har ungefär samma tankar... tycker det låter lite väl ner-drevat.
Ska beställa ett 40kugg men till KM:et blir det att köra med 43 bak.

43 Kanske passar Sviesta....
//
Benny

Du borde förlita dig en aning mer på VRIDET i hojen istället för att behöva växla så väldigt ofta som du kommer behöva nu.

Jag tror jag hade 1 ner fram endast på min botthoj. Dög utmärkt.

520 är bra. Det är lättare kedja, och lättare drev = mer HK till bakhjulet = mer acceleration och aningen mindre gyrokraft att motverka.
En kvalitets-520 kedja med drev kommer funka prima.

Jag körde 15 41 på anderstorp.. räckte precis, bytt drevning till knudan (hemligt) men den drevningen du har nu borde funka på knudan och linköping. Mantorp vettefan..

Vad rekommendera dom för olja då?

Jag körde 15 41 på anderstorp.. räckte precis, bytt drevning till knudan (hemligt) men den drevningen du har nu borde funka på knudan och linköping. Mantorp vettefan..

Vad rekommendera dom för olja då?

Jag gör ett försök med 15-43 på Sviesta:tummenupp

Ang. olja, hade Mobil S 10-40 Semi syntet, men den ska tydligen inte vara bra:va
Hittar inte papprena fråm dom nu, men ska kolla när jag kommer hem från karlskoga. Ska dit & kolla på PRO..
//
Benny

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP