Drevning GSX-R 1100

beamer

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
CBR900RR -96
Har en nyinköpt -91:a som är nerdrevad 2 kugg fram och orginal bak. Då undrar man varför föregående ägare har gjort det...var ute på en lite premiärtur igår och troddde hela tiden att jag hade en växel kvar :squid

Visst fan måste väl en sån här maskin orka varva ur på högsta växeln med orginaldrevning?

Det borde den definitivt. En kugg ner fram dock kan du ju behålla för att ha kvar lite helium i däcket ;)

2 kugg fram är mycket; ca 15 %, troligen ungefär vad steget mellan högsta växlarna är.
/u

Som det är nu så får inte det rätta "suget" i hojen iaf. Tror nog jag satsar på ett 15 kuggs drev fram ändå. Nu känns det som att köra cross...Hojen känns "slö" på nåt vis med den här drevningen eftersom den varvar ur så snabbt. Iofs var den sista hoj jag körde innan denna en "busa" :rock

Den orkar inte varva ur på högsta med originaldrevning, normalt är att den orkar till 270 på mätaren (256 verklig fart). Min vässade 89 orkar till ca 100 varv innan varvstoppet och 290 på mätaren. Den blir inte slö med originaldrevning, så föregående ägare har väl övat på bakhjulsåkning med hojen. Skälet till att den inte varvar ur är bristen på aerodynamik, samma motor i en nyare hoj skulle gå mycket fortare i toppfart.

Ska kolla vad jag har för toppfart med den här drevningen så får man se...kanske kan vara bäst med ett 14 kuggs ändå. Föregående ägare sa att den gör 270 km/h på mätaren med nuvarande drevning..dock så varvar det till varvstopp då. Ett kugg upp borde innebära något högre toppfart, lite mer "sug" men fortfarande orken att varva ur på 5:an kanske då?

va har de för betydelse om den gör 240 eller 280..
inte ofta man ligger i den hastigheten, bara jobbigt enligt min mening.. däremot så blir de ju en roligare hoj med nerdrevat ifram om man tycker om att få upp den på slangen ibland vill säga... :pajas

En GSXR1100 behöver man inte dreva ned, dom blir helt knäppa att köra. Hojen åker uppåt och inte framåt när man gasar och det känns som om man åker omkring på en för låg växel helatiden. Är Gixxern standard kan du ha orginal utväxling men trimmar du bör du dreva upp den istället. Jag åkte med 16-46 på min 1255a istället för 14-47 och den orkade att gå på bakhjulet tillräkligt lätt för att jag skulle vara nöjd. Nu med turbo har jag tänkt åka med 17-43 .

OLJEKYLD GSXR skrev:
Den orkar inte varva ur på högsta med originaldrevning, normalt är att den orkar till 270 på mätaren (256 verklig fart). Min vässade 89 orkar till ca 100 varv innan varvstoppet och 290 på mätaren. Den blir inte slö med originaldrevning, så föregående ägare har väl övat på bakhjulsåkning med hojen. Skälet till att den inte varvar ur är bristen på aerodynamik, samma motor i en nyare hoj skulle gå mycket fortare i toppfart.
Min -90 orkade mätaren ut (300 mätare och 270 verklig) med orginaldrevning även efter 10.000 mil, men den va iof lite sniktrimmad. :rolleyes:

På min är det 2 kuggar mindre bak än original. Tänkte gå upp
till original för att få mer "drag" i apparaten. Tycker den känns
lite trött på låga varv. Skiter i toppfarten, det är suget man
vill åt :crash

Det gör den inte alls jag hade en gång en -92 1100R med helpipa RS38:or och accel-tändning den var nedkuggad ett kugg fram och drog till 305 (mätarfart så klart) men orkade inte gå mot varvstoppet på femman. Det finns ju 13,14,15 och 16 kugg fram att välja på så du kan ju snabbt välja mellan acc och behagligt motorvägs-rpm. Själv kör jag 52 kugg bak då får jag 3,25-1 (orginal 3,2-1) med 16 kugg fram så kan jag lätt gå ned till 4-1 med ett 13 fram om så önskas.

Last edited:
beamer skrev:
Ska kolla vad jag har för toppfart med den här drevningen så får man se...kanske kan vara bäst med ett 14 kuggs ändå. Föregående ägare sa att den gör 270 km/h på mätaren med nuvarande drevning..dock så varvar det till varvstopp då. Ett kugg upp borde innebära något högre toppfart, lite mer "sug" men fortfarande orken att varva ur på 5:an kanske då?

Men mätarfarten stämmer väl inte om man drevar om? Hastigheten mäts väl i lådan?

soppatorsken skrev:
Men mätarfarten stämmer väl inte om man drevar om? Hastigheten mäts väl i lådan?

Nix inte på gamla Gixxers, på dom mäts det på framfjulet.

Hightuned skrev:
Det gör den inte alls jag hade en gång en -92 1100R med helpipa RS38:or och accel-tändning den vär nedkuggad ett kugg fram och drog till 305 (mätarfart så klart) men orkade inte gå mot varvstoppet på femman. Det finns ju 13,14,15 och 16 kugg fram att välja på så du kan ju snabbt välja mellan acc och behagligt motorvägs-rpm. Själv kör jag 52 kugg bak då får jag 3,25-1 (orginal 3,2-1) med 16 kugg fram så kan jag lätt gå ned till 4-1 med ett 13 fram om så önskas.
Min -90 har alltid avrostas mätaren ut varje vår sedan den va ny, 3 km raksträcka och järnet på 5:an tills tändningen bryter, det ska bli kul att få prova igen nu på tisdag, då ska den nyrenoverade skorven testas igen :squid

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph