Drevning Duke

Spretman

#9 med handskarna på hyllan
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Suzuki RMZ450
Tänkte dreva om duken en aning, då jag upplever den lite trött att få upp på 3:an i orginaldrevningen (omöjlig om man ej får hjälp av en vägbula eller back krön.)
Standard dreven är 16 Fram 38 bak.

Jag har inhandlat ett 40 bak och ett 15 fram. Har inte hunnit prova på hojen, men det kanske någon annan har ?
:confused:
Förslag ????

17/40 eller 16/38 går bra, om du ska åka motorväg, då blir den hyggligt behaglig över 90km i timmen

17/42 då vill du inte gärna åka över 100 en längre tid men den blir busigare..........

15/40, då är det snudd på att du får spänna kedjan rätt långt men den blir busig ivf..........

Prova, endast du vet vad du trivs med.......... :bow

17/38 var original i alla fall fram t.o.m. -02. Jag körde med 16/38. Att dreva ner ännu mer gör bara att den tokvarvar när det ska gå undan lite. Med 53hk och 63Nm på slangen upplevde jag inte det som något större problem att få framhjulet att lätta.

TomK skrev:
17/38 var original i alla fall fram t.o.m. -02. Jag körde med 16/38. Att dreva ner ännu mer gör bara att den tokvarvar när det ska gå undan lite. Med 53hk och 63Nm på slangen upplevde jag inte det som något större problem att få framhjulet att lätta.

Man ändrade utväxlingen till 03. :cool:
Visst är hojen lätt att få på både 1:an och 2:an, :D det jag är ute efter är att kunna få upp hojen på slangen i lite högre hastigheter. Det känns lite trsit att alltid behöva dra upp hojen på slangen mellan 10 - 40 km/h.
Vettigast kanske är att börja med ett 2 kuggar större bakdrev och se vad som händer.
Det kanske inte är så roligt att behöva varva 10 000 rpm när hastighetsmätaren visar 95 km/h och ha 5:ans växel i ingrepp.
Eller nått..... :confused:

hmm.... jag har en 03:a orginal (luftburk + munstycke). Jag får upp min på 3:an väldigt lätt. Dock ej bara med gas. Får nästan upp den på 4:an med slitmetoden :D

Jag ligger runt 80-85 och kopplar till lite lätt så flyger den upp.. borde rimligtvis vara samma för dig. :brynad

Mr J skrev:
hmm.... jag har en 03:a orginal (luftburk + munstycke). Jag får upp min på 3:an väldigt lätt. Dock ej bara med gas. Får nästan upp den på 4:an med slitmetoden :D

Jag ligger runt 80-85 och kopplar till lite lätt så flyger den upp.. borde rimligtvis vara samma för dig. :brynad

De va som tusan....... Då kanske det bara är skit bakom spakarna :D

När du slangar och går upp på 3an eller fyran, vilken hastighet har du då ?

Spretman skrev:
De va som tusan....... Då kanske det bara är skit bakom spakarna :D

När du slangar och går upp på 3an eller fyran, vilken hastighet har du då ?

Uuuppps Dax att gå hem från arbetet tror jag...... såg att du hade svarat klart ock tydligt i vilken fart det handlade om. Tack

och Godnatt................ :tummenupp

Spretman skrev:
Tänkte dreva om duken en aning, då jag upplever den lite trött att få upp på 3:an i orginaldrevningen (omöjlig om man ej får hjälp av en vägbula eller back krön.)

Jag har inhandlat ett 40 bak och ett 15 fram. Har inte hunnit prova på hojen, men det kanske någon annan har ?
Förslag ????

Jag har en 02´a med slipon och bytta munstycken och jag plockar upp min på 3´an utan vägbulor så att det är bara att träna mera :tummenupp

Spretman skrev:

Förslag ????

Tjena, börja med att testa framdrevet, blir enorm skillnad. Bytte från 17 till 16 på min 640 och det vart som natt och dag :jisses

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back