Drevning CBR 954RR

Markus_H

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2016
Ort
Åsa
Hoj
Honda CBR 954RR
Nyköpt hoj (CBR954RR), tyckte den var lite "slö" och funderade på att dreva ner 1 kugg fram. Gick ut i garaget för att titta vilken drevning som satt på, vilket var 16 fram och 42 bak.
Efter lite google så förstod jag att standard är 16/43 vilket gör min hoj slöare än orginal.
Drivpaketet är nästan helt nytt och nu till frågan :
Vad händer om jag kuggar ner till 15 fram och behåller 42 bak? Hur förhåller det sig beroende på kuggar fram eller bak? Stämmer det att 1 kugg fram är ungefär som 2-3kugg bak?

Tacksam för tips och tack på förhand!
 
Om du går ner från 16 till 15 fram ökar dragkraften (vridmomentet) på bakhjulet med 7% på alla växlar. På lägre växlar tappar du motsvarande i topphastighet men på högsta växeln är det svårt att veta utan att mäta med t.ex. GPS.
 
Enligt min tabell så verkar det som att man får också kapa 2 länkar på kedjan(från 108 till 106). Så, ha ett nitlås i reserv utifall......
 
Hej
Original drevning är 16/42. 16/43 är original på en variant för Mexiko (enligt instruktionsboken). Jag har också en 954 och valde att byta till 15/43. Detta blir en nedväxling på 8.43% vilket då ger 9.2% högre varvtal på samma växel vid samma hastighet eller om man så vill 9.2% högre vridmoment på bakhjulet på samma växel och vid samma motorvarvtal. Jag tyckte att den blev roligare att köra. Jag slängde på en "Speedohealer" för att normalisera tillbaka hastighetsmätarsignalen. Grattis till en rolig hoj! Jag älskar min!
/Thomas
 
Last edited:
Tack för alla svar, börjar med att gå ner till 15 kuggar fram. Jag tycker hojen verkar super, hade en cbr 1000rr för några år sedan fast 954an känns smidigare. Lite orolig i framändan så har beställt en styrdämpare.

Mvh
 
Last edited:
Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Back
Top