Drevning Bandit1200

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Min Bandit 1200 -04 varvar inte ut på femman (har hört att det är helt normalt med standard config). Den toppar ca 230 strax över 8t varv. Frågan är: Kan jag dreva så att den varvar ut ordentligt (till 11t)? Någon som har erfarenhet av detta? Funderar på att gå upp 3 kuggar bak, kan det vara rätt tänkt, eller? Vad händer med toppfarten? Jag inbillar mig att den ökar trots "neddrevningen" pga att den varvar ut bättre.

Bandit1200 skrev:
Min Bandit 1200 -04 varvar inte ut på femman (har hört att det är helt normalt med standard config). Den toppar ca 230 strax över 8t varv. Frågan är: Kan jag dreva så att den varvar ut ordentligt (till 11t)? Någon som har erfarenhet av detta? Funderar på att gå upp 3 kuggar bak, kan det vara rätt tänkt, eller? Vad händer med toppfarten? Jag inbillar mig att den ökar trots "neddrevningen" pga att den varvar ut bättre.

Hur långt når den (varv + hastighet) på fyran? Femman kanske är ren överväxel (fast det låter lite udda på en så stor motor men det är ju fråga om val av utväxling). Är 11000 maxeffekt eller maxvarv? Ligger maxeffekten på 8000 så lär det inte gå snabbare om du drevar om....

För toppfart ska man väl alltid dreva så att motorn på någon av växlarna (lämpligtvis men inte nödvändigtvis den högsta) precis når varvtal för maxeffekt, så dreva på. Men det låter som en väldigt konstig vald maxeffe

Maxeffekt ligger på ...

... 8,5t varv. Inga problem med utvarvning på de andra växlarna. 11t är maxvarv.

Bandit1200 skrev:
... 8,5t varv. Inga problem med utvarvning på de andra växlarna. 11t är maxvarv.

I sådana fall så ska den inte mycket högre på femman om det är toppfart som du är ute efter. Hög hastighet => maximal effekt för att övervinna luftmotsånd => dreva så att du precis når 8500. Nu misstänker jag iof att den ligger nära toppeffekt en bit över 8500 (vridet sjunker jämt i takt med att varvet ökar) så det är kanske ingen katastrof om du når 9-9500. Men 11000 skulle innbära så låg
utväxling att du tappar toppfart. (att jag frågade om andra växlar var, att om du når högre toppfart på fyrans växel när den varvar ut än femmans växel när du når 8.5k)

Om man nu skulle låta toppfarten bestämma utväxlingen

Det kommer inte att gå speciellt mycket fortare eftersom maxvridet (skjutsen framåt) maxar mellan 8000-8500 varv. Ett 14-drev i fram eller 47 i bak kanske hjälper 5 km/h. Men lixom, spelar det någon roll egentligen på en otrimmad B12'a?

Tackar för upplysningarna...

.. det låter som om om jag ska behålla originaldrevningen tills vidare. Jag väntar med ev drevning tills kam/kammar och avgas är bytt.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...