Drevning Anderstorp

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Vad drevar ni till för toppfart på Anderstorp?
Jag har slängt på 16/41 på kawan nu vilket ska ge knappt 280km/h. Sist jag körde där så la jag aldrig i 6an med orginaldrevning 17/39.

Den här sidan är väldigt bra för att räkna på det i varje fall. Kan säkert hjälpa någon. Tänk på att vilken däckprofil du använder påverkar en hel del. Det går också att fylla i med andra ord.

http://www.gearingcommander.com/
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Orginal 17 /39 har fått kritik av många som en feldrevning som gjort hojen lite svårkörd. En mindre förändring funkar även fint på landsvägen.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tyvärr är många sporthojar något högt drevade för att få hög toppfart och bli lättare att bullercertifiera. Det går i vissa fall ut över körbarheten under svanska förhållanden där toppfarten ofta är ointressant eftersom banorna har för korta raksträckor förutom möjligtvis anderstorp samma sak gäller svenska vägar.

T.ex har många twinnar problem med sin orginaldrevning eftersom dom blir svårkörda i staden med kopplingsslir som följd.

Det är en viss skillnad på stora internationella F1 banor och svenska småbanor.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
För att svara på din första fråga i inlägget, så tror jag inte att du får några problem med den drevning du har nu.
Fick du inte i sexan med originaldrevning, blir det väl bra med den drevning du ändrat till.

Hastigheten i slutet på rakan har väldigt mycket att göra med din utgångshastighet i kurvan före rakan.
Jag är inte så übersnabb, och har för mig att jag kom upp i nånstans mellan 260-280 (på mätaren) innan jag börja bromsa. Kanske inte ens det, minns inte riktigt, då det var några år sen jag körde i Anderstorp.
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
För att svara på din första fråga i inlägget, så tror jag inte att du får några problem med den drevning du har nu.
Fick du inte i sexan med originaldrevning, blir det väl bra med den drevning du ändrat till.

Hastigheten i slutet på rakan har väldigt mycket att göra med din utgångshastighet i kurvan före rakan.
Jag är inte så übersnabb, och har för mig att jag kom upp i nånstans mellan 260-280 (på mätaren) innan jag börja bromsa. Kanske inte ens det, minns inte riktigt, då det var några år sen jag körde i Anderstorp.

Jag har för mig att jag hade däromkring med. Strax över 270 skymtade jag. Men det är väl bara testa och se. I värsta fall får man väl dreva om igen.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Jag har för mig att jag hade däromkring med. Strax över 270 skymtade jag. Men det är väl bara testa och se. I värsta fall får man väl dreva om igen.

Jag har beställt nya drev till min Fireblade.
Original är 16/42, de jag har beställt är 15/44.
Men jag väntar nog med att dreva om till efter Anderstorp-racet.
Med originaldrevning ska den toppa strax över 280 riktiga km/h,
vilket nog passar på Anderstorp.

Men på de andra banorna (Gelleråsen, Linköping o Falkenberg) blir det nog bra med de nya dreven.
En fördel med att dreva om som du gjort och jag ska göra är att växellådan blir mer tätstegad.
Och det är ju inte fel på lite mindre banor.
Ska bli kul att testa ny drevning, se om man kan tjäna några tiondelar...
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Jag har beställt nya drev till min Fireblade.
Original är 16/42, de jag har beställt är 15/44.
Men jag väntar nog med att dreva om till efter Anderstorp-racet.
Med originaldrevning ska den toppa strax över 280 riktiga km/h,
vilket nog passar på Anderstorp.

Men på de andra banorna (Gelleråsen, Linköping o Falkenberg) blir det nog bra med de nya dreven.
En fördel med att dreva om som du gjort och jag ska göra är att växellådan blir mer tätstegad.
Och det är ju inte fel på lite mindre banor.
Ska bli kul att testa ny drevning, se om man kan tjäna några tiondelar...

Ja min har 295km/h original men sänkt till 280 nu då. Sätter nog på ytterligare en kugg större bakdrev på mindre banor än Anderstorp. Ska bli intressant hur den uppför sig nu i alla fall :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top