Drevmutter ZX9 -98

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Skulle byta mina drev till lite andra storlekar och bakre drevet var inge större problem att byta men så kom jag till den satans muttern på framdrevet. Den går inte att rubba. Jag har stått nu i över en timma och slitit dragit osv.

Jag har testat allt. Jag har dränkt skiten i 5-56 samt försökt värma den och använt brutalt våld. Vid mitt senaste försök visade sig att den börjar deformeras. Så nu är jag rädd att jag ska pajja hela skiten.

Muttern är ju lite speciell. Den är lixom 3-delad och jag har använt en blocknyckel på yttre delen. Nyckeln har jag lagt emot fotstödet och försökt att rycka hojen bakåt så muttern ska släppa. Men det har bara resulterat i att den börjat deformeras.

Sen måste jag fråga bara för sakens skull. Visst ska den skruvas av motsols? Hjälp mig med tips nu. Jag börjar bli desperat!

(Det är en Kawa ZX9R -98)

[Ändrat rubrik, /Mod.]

Bifogat

• DSC00202.JPG
    DSC00202.JPG
    47.5 KB · Visningar: 108
  • DSC00203.JPG
    DSC00203.JPG
    45.3 KB · Visningar: 79
  • DSC00204.JPG
    DSC00204.JPG
    37.9 KB · Visningar: 94
Last edited by a moderator:
GrimReaper skrev:
2423904 Skulle byta mina drev till lite andra storlekar och bakre drevet var inge större problem att byta men så kom jag till den satans muttern på framdrevet. Den går inte att rubba. Jag har stått nu i över en timma och slitit dragit osv.

Jag har testat allt. Jag har dränkt skiten i 5-56 samt försökt värma den och använt brutalt våld. Vid mitt senaste försök visade sig att den börjar deformeras. Så nu är jag rädd att jag ska pajja hela skiten.

Muttern är ju lite speciell. Den är lixom 3-delad och jag har använt en blocknyckel på yttre delen. Nyckeln har jag lagt emot fotstödet och försökt att rycka hojen bakåt så muttern ska släppa. Men det har bara resulterat i att den börjat deformeras.

Sen måste jag fråga bara för sakens skull. Visst ska den skruvas av motsols? Hjälp mig med tips nu. Jag börjar bli desperat!

Japp den sitter bra...............
Vistt ska den lossas motsols,jag brukar värma den med svetsen å sen på med mutterpickan.

Last edited:
GrimReaper skrev:
2423904 Skulle byta mina drev till lite andra storlekar och bakre drevet var inge större problem att byta men så kom jag till den satans muttern på framdrevet. Den går inte att rubba. Jag har stått nu i över en timma och slitit dragit osv.

Kolla gängningen. så att den inte är felgängad.
Jag ser inte på bilderna vilket håll den är gängad åt.

Låter som att det sitter en hel del jänglim bakom.. har tyvärr inga tips, våld har funkat för mig ;)

Yes det brukar väl skruvas medurs för att det inte ska skruva upp sig när man kör?

Lycka till! :)

Rejäl mutterpuffra eller meterlång hävarm har alltid fixat det.

Nope, den är inte körklar tyvärr. Jag bytte bakdrevet först när jag inte hade rätt nyckel till framdrevet. Tanken var att jag skulle på med kedjan igen då för att köra lite innan jag bytte framdrevet. Men då visade sig att kedjan var ca 1 länk för kort. :huvet

Så eftersom framdrevet ska bytas och det är mindre så hoppas jag på att kedjan sen räcker till. Men nu får jag ju inte bort främre drevet... :(

När jag nu väl får bort främre drevet och det visar sig (eftersom tur inte finns i mitt vokabulär) att kedjan fortfarande är för kort. Kan man köpa till ett par länkar eller måste jag byta hela kedjan? Den är nämligen ganska ny...

GrimReaper skrev:
2423966 Nope, den är inte körklar tyvärr. Jag bytte bakdrevet först när jag inte hade rätt nyckel till framdrevet. Tanken var att jag skulle på med kedjan igen då för att köra lite innan jag bytte framdrevet. Men då visade sig att kedjan var ca 1 länk för kort. :huvet

Så eftersom framdrevet ska bytas och det är mindre så hoppas jag på att kedjan sen räcker till. Men nu får jag ju inte bort främre drevet... :(

När jag nu väl får bort främre drevet och det visar sig (eftersom tur inte finns i mitt vokabulär) att kedjan fortfarande är för kort. Kan man köpa till ett par länkar eller måste jag byta hela kedjan? Den är nämligen ganska ny...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=133368

Där kan du läsa vilka problem jag hade igår!

Idag packade jag in cykeln i bussen och åkte ner till en verkstad. Jag skruvar med biltemaverktyg som inte greppar skallens alla kanter. Så fixa en sån hyla och en mutterpika så får du garanterat bort den!

För min del så slog han dit hylsan och tog i för kung å forsterland så släppte den och min skalle var inte vacker:)

GrimReaper skrev:

[Ändrat rubrik, /Mod.]

hade samma problem på min harv zx9 00,

använd en krafthylsa, 6-kants, inte 12kantad skit, lägg i ettans växel så inte lådan snurrar, knacka till låsbrickan så den blir riktigt "slät" den låser väldigt effektivt annars, självklart har det rostat där, fortsätt o spruta på 5-56 eller annan rostlösning, ta en mejsel eller nåt annat du inte rädd om o knacka lite försiktigt på drevet runt om, NU tar du ditt spärrhandtag halvtums o drar på en förlängare, typ ett järnrör o använder som hävarm, ha med nån som håller/sitter på cykeln upprätt för bästa hävstångseffekt, muttern är normalgängad men du kommer att få byta den o den är inte gratis, cirka 200skr går den löst på, lycka till

peter R1 skrev:
2424119 hade samma problem på min harv zx9 00,

använd en krafthylsa, 6-kants, inte 12kantad skit, lägg i ettans växel så inte lådan snurrar, knacka till låsbrickan så den blir riktigt "slät" den låser väldigt effektivt annars, självklart har det rostat där, fortsätt o spruta på 5-56 eller annan rostlösning, ta en mejsel eller nåt annat du inte rädd om o knacka lite försiktigt på drevet runt om, NU tar du ditt spärrhandtag halvtums o drar på en förlängare, typ ett järnrör o använder som hävarm, ha med nån som håller/sitter på cykeln upprätt för bästa hävstångseffekt, muttern är normalgängad men du kommer att få byta den o den är inte gratis, cirka 200skr går den löst på, lycka till

Men det ska alltså gå att få på en hylsa på muttern. Jag lyckas inte. Det är ju lixom rundade hörn på muttern så hylsan passar inte precis. Därför har jag använt mig av en fast nyckel på den "fyrkantiga ytterdelen.

Den är redan ganska trasig så jag funderade på att hugga (klyva) sönder den för att byta ut den. Är det en dålig idé? Är materialet för mjukt kanske så jag skapar mer problem? Har MC-butikerna dom här muttrarna på lager tro? Så man slipper vänta på en ny...

Var det någon som visste om man kan köpa till länkar till kedjan eller måste man byta hela? Behöver ju bara en eller två.

Tack för hjälpen alla! :tummenupp

GrimReaper skrev:
2424704 Men det ska alltså gå att få på en hylsa på muttern. Jag lyckas inte. Det är ju lixom rundade hörn på muttern så hylsan passar inte precis. Därför har jag använt mig av en fast nyckel på den "fyrkantiga ytterdelen.

Den är redan ganska trasig så jag funderade på att hugga (klyva) sönder den för att byta ut den. Är det en dålig idé? Är materialet för mjukt kanske så jag skapar mer problem? Har MC-butikerna dom här muttrarna på lager tro? Så man slipper vänta på en ny...

Var det någon som visste om man kan köpa till länkar till kedjan eller måste man byta hela? Behöver ju bara en eller två.

Tack för hjälpen alla! :tummenupp
ja det går men du ska använda mittendelen av muttern, som är 6-kantig, se till o få på hylsan ordentligt, använd INTE den fyrkantiga delen, det är nog den som gör att du nu inte får på hylsan, du har "vridit" den fyrkantiga delen, försök o vrid tillbaka den något o pressa på krafthylsan (6-kant)
Bike här i Trollhättan hade INTE någon sådan på lager utan fick beställas hem!
kedjan vet jag inget om, tyvärr men hade nog köpt en ny!

om du inte gjort det så ta bort kedjan helt, den är klart ivägen vid arbetet!

Last edited:
peter R1 skrev:
2426650 ja det går men du ska använda mittendelen av muttern, som är 6-kantig, se till o få på hylsan ordentligt, använd INTE den fyrkantiga delen, det är nog den som gör att du nu inte får på hylsan, du har "vridit" den fyrkantiga delen, försök o vrid tillbaka den något o pressa på krafthylsan (6-kant)
Bike här i Trollhättan hade INTE någon sådan på lager utan fick beställas hem!
kedjan vet jag inget om, tyvärr men hade nog köpt en ny!

om du inte gjort det så ta bort kedjan helt, den är klart ivägen vid arbetet!

Dagen blev lång. Först till Claes Ohlson för att köpa en mutterpicka. Sen vidare till MC-varuhuset för att kolla upp muttern. Men dom hade varken mutter eller låsbricka hemma. Dom hade dock kedjan och den var inte gratis. Eftersom Mr Ohlson inte hade 27mm krafthylsa så blev det lokala handeln i Spånga. Sen hem för att börja skruva.

När jag packar upp mutterpickan så visar det sig att kontakten har blivit mosad. Tillbaka till Herr Ohlson för att byta. Suck....

Men när jag väl kom hem gick det av bara farten! :)

Drog tillbaka gamla muttern. Den var inte så farligt skadad... Kanske byter den vid ett senare tillfälle!

Men nu är den färdig. Ska bara äta sen ska dom nya dreven testas! :yoparty

vad har du för dreving? blev det trivsamt?

ska kanske kugga ner min en tand fram i morgon.. låna 15 framdrevet från min 7:a. kör du med speedohealer eller låter du milen ticka?

D.Krona skrev:
2429103 vad har du för dreving? blev det trivsamt?

ska kanske kugga ner min en tand fram i morgon.. låna 15 framdrevet från min 7:a. kör du med speedohealer eller låter du milen ticka?

Den blev mycket trivsam! Reser sig hur lätt som helst nu. Blev inte lika mycket touring över det. Skönare i lägre farter (krypkörning) då den har lite varv att jobba med. Dock så går det ju knappast att åka längre bitar med den.

Ska skaffa speedohealer till den. Har bara testat å köra lite än så länge.

GrimReaper skrev:
2427248 Dagen blev lång. Först till Claes Ohlson för att köpa en mutterpicka. Sen vidare till MC-varuhuset för att kolla upp muttern. Men dom hade varken mutter eller låsbricka hemma. Dom hade dock kedjan och den var inte gratis. Eftersom Mr Ohlson inte hade 27mm krafthylsa så blev det lokala handeln i Spånga. Sen hem för att börja skruva.

När jag packar upp mutterpickan så visar det sig att kontakten har blivit mosad. Tillbaka till Herr Ohlson för att byta. Suck....

Men när jag väl kom hem gick det av bara farten! :)

Drog tillbaka gamla muttern. Den var inte så farligt skadad... Kanske byter den vid ett senare tillfälle!

Men nu är den färdig. Ska bara äta sen ska dom nya dreven testas! :yoparty
Elektronisk mutterpicka?

GrimReaper skrev:
2431936 Den blev mycket trivsam! Reser sig hur lätt som helst nu. Blev inte lika mycket touring över det. Skönare i lägre farter (krypkörning) då den har lite varv att jobba med. Dock så går det ju knappast att åka längre bitar med den.

Ska skaffa speedohealer till den. Har bara testat å köra lite än så länge.

ok.. har själv ett 15-kuggars ute i garaget.. men precis som du så får jag ej bort muttern.. grannen har mutterpicka.. så får väl smyga in och låna den.. men fan vet om han har 27:ans krafthylsa.

är det tvåan du snackar om när du säger att den reser sig hur lätt som helst?

D.Krona skrev:
2474753 ok.. har själv ett 15-kuggars ute i garaget.. men precis som du så får jag ej bort muttern.. grannen har mutterpicka.. så får väl smyga in och låna den.. men fan vet om han har 27:ans krafthylsa.

är det tvåan du snackar om när du säger att den reser sig hur lätt som helst?

Det kostar inte många kronor och köpa en hylsa. Men det är ett måste med mutterpicka!

Ettan går inte att ge fullgas på utan att den reser sig. Med tvåan så lättar framhjulet om man hänger fram över tanken. Men om man sitter normalt så reser den sig lätt som en plätt. :)

GrimReaper skrev:
2475968 Det kostar inte många kronor och köpa en hylsa. Men det är ett måste med mutterpicka!

Ettan går inte att ge fullgas på utan att den reser sig. Med tvåan så lättar framhjulet om man hänger fram över tanken. Men om man sitter normalt så reser den sig lätt som en plätt. :)

Låter kanon ju.
lånade mutterpicka igår av grannen.. så drevet är nu bytt.. tog 2 sek att få väck det :tummenupp
ska ut å testa nu.. Må weeligudarna vara med mig:yoparty

Fan vad nice det blev.. upp på tvåan med bara gasen. :tummenupp
en speedohealer till nästa säsong så är saken biff.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg