Drevmutter som sitter som satan (zx10)

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
tänkte byta drev i kväll, men lyckades inte få bort mutten till framdrevet.

Provade först med spärrskaft med förlängare på och en regel mellan bakhjul och sving, tog i bra mycket men det släppte inte och jag vågade inte dra hårdare.

Provade därefter med en mutterdragare på 900w och det hjälpte inte heller.

Vad är kvar att göra?
Klyva muttern?
Hur hårt törs man dra innan man riskerar att sabba något i växellådan?
Värma känns inte så bra då det sitter packbox innanför.

hade samma problem med min gsxr det var bara att ta fram det stora spärskaft o ett låååångt rör o dra jävlen. så länge du låser bakhjulet som du gör blir det ingen belastning genom lådan

Du ska inte ha någon växel ilagd. Ha kedjan på plats och lås bakhjulet med broms och eller bräda. Mutterknackare brukar fungera bra om det inte är något knas med den.

Tänkte föreslå mutterdragare när jag såg din rubrik, men det har du ju redan provat. Är du säker på att du körde den på rätt håll?

Har ingen aning om det kan funka men du kan kanske sätta en lödkolv mot muttern och värma lite runt för att få ev locktite-shit att mjukna lite.

Ekrarna är ju inte jättegrova på zx10.an heller så det blir ju bra belastning där med när man drar, jag tog i bra hårt med en färlängare på runt metern lång.

Jag har bytt många drev tidigare och vet att det kan sitta bra hårt, men inte som i detta fallet.

Tänk så här. Vad väljer du. Dra gängpaj på utgående axel eller klyva muttern?

Jag skulle kunna tänka mig att värma muttern lite med gasolbrännare. Det borde du kunna göra lite försiktigt utan att sabba nån packbox. Funkar inte det. Klyv.

Ekrarna är ju inte jättegrova på zx10.an heller så det blir ju bra belastning där med när man drar, jag tog i bra hårt med en färlängare på runt metern lång.

Jag har bytt många drev tidigare och vet att det kan sitta bra hårt, men inte som i detta fallet.

Först vill jag bara påpeka att du är klen, så har vi det avklarat.

Sitter det riktigt hårt så flexar kedjan och ryckutjämnare om du segdrar med mycket moment, prova att låsa drevet direkt istället med en rörtång eller liknande, då förlorar du inget moment på flexet.

Last edited:
Först vill jag bara påpeka att du är klen, så har vi det avklarat.

Sitter det riktigt hårt så flexar kedjan och ryckutjämnare om du segdrar med mycket moment, prova att låsa drevet direkt istället med en rörtång eller liknande, då förlorar du inget moment på flexet.

Tjenare Johan!

Att jag är klen har jag ju kompenserat med råge med ett förlängningsrör så det är inte det som är problemet, jag vågade inte dra hårdare än jag gjorde då jag var rädd att sabba något så därmed är det ju bevisat att jag är feg med.

Klöv muttern så den är borta nu i alla fall.

När ska du skaffa ny hoj så att du kan köra med oss?

Tjenare Johan!

Att jag är klen har jag ju kompenserat med råge med ett förlängningsrör så det är inte det som är problemet,

Jag tror han meande att du är klen i psyket. Men det kan ju vara lätt å missta sig med tanke på dina räk-armar :)

Nu åker jag till fjällvärlden så vet du om det tutar upptaget.

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back