Drevkarlens undran...

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Oligopol, Kartellbildning och otillåten prisöverenskommelse...
Ord som flimrar förbi i tankarna när man letar sig igenom sajter med mc-delar.
Satt och letade drivpaket till min 96:a Fireblade och var man än vänder sig kostar desa paket konstigt nog ungefär detsamma.
Utom på McPoolen som ligger 350-400:- över de andra, trots samma kedja.

Jag har kollat David Silver i England, Louis i Tyskland osv.

Ingen är billig! Billigast var iofs louis där man kan få en RK x-ring + drev för 1300 samt något lite mer för Regina.

Någon här som kan tipsa om var man köper ett BRA och billigt drivpaket?

Det finns nog få människor som så villigt öppnar plånboken som entusiaster.

Klart hojjen ska ha nya däck, olja, filter, drivpaket, undertail, trimavgassystem, dynojet, miniblinkare, krashpuckar, svart kåpglas....

Lär ju vara som att stjäla godis av småbarn... :tungan

Phr33k skrev:
Det finns nog få människor som så villigt öppnar plånboken som entusiaster.

Klart hojjen ska ha nya däck, olja, filter, drivpaket, undertail, trimavgassystem, dynojet, miniblinkare, krashpuckar, svart kåpglas....

Lär ju vara som att stjäla godis av småbarn... :tungan

Tyvärr är det nog så ja! Det är sanslöst dyrt för smågrejer, en liten skruv kan ju kosta 10-20 spänn, det får man ett helt paket motsvarande skruvar för på biltema... Kedjor kan jag acceptera att dom är dyra, mycket pyssel och många smådelar, men där går nog gränsen...

Dr.Bike, förlåt om jag lånar tråden lite men inlägget är relevant i diskussionen.

När vi ändå är inne på problemet med priser...

Enl. hörsägen skall en Honda orginalkedja + orginaldrev hålla väsentligt (nästan dubbelt) så länge som en kedja + drev av känt fabrikat (oavsett vilket).
Någon som vet om detta är sant?
Bytte själv mitt orginalpaket efter 3400 mil. Vad får man ut av andra fabrikat?
Priset på Honda orginal är nästan det dubbla så det kan ju vara lönt att fundera på, att meka tar tid och tid är enl. kända kalyler också pengar.

Maverick_ou812 skrev:
Dr.Bike, förlåt om jag lånar tråden lite men inlägget är relevant i diskussionen.

När vi ändå är inne på problemet med priser...

Enl. hörsägen skall en Honda orginalkedja + orginaldrev hålla väsentligt (nästan dubbelt) så länge som en kedja + drev av känt fabrikat (oavsett vilket).
Någon som vet om detta är sant?
Bytte själv mitt orginalpaket efter 3400 mil. Vad får man ut av andra fabrikat?
Priset på Honda orginal är nästan det dubbla så det kan ju vara lönt att fundera på, att meka tar tid och tid är enl. kända kalyler också pengar.

Nej ett Honda orginal drivpaket håller inte ett dugg längre än ett annat kvalitets drivpaket. Det är klart att det gåller dubbelt så länge som ett addemoto budgetpaket men köper du bra drev och en reginakedja så håller det minst lika bra som Honda orginal.

För att uttrycka mej enkelt,
Billiga drev slits fortare pga sämre material och inte lika noggran tillverkningsprocess. Det är dreven som som tar livet av kedjan.
Så, i princip, hellre en billigare kedja och dyra drev än tvärtom.

Att bara jaga det billigaste paket kan bli dyrare i slutändan.

Eller så hänger man på något billigare och en 520 kedja utan O/X-ringar och får 2-4 hästar till på slangen. Att det tar slut efter 1200 mil får man som bonus.

Biltemas drivpaket håller minst lika bra som alla andra.

Har du kollat på www.bandcexpress.co.uk
Jag har bra erfarenheter av dem rent servicemässigt, snabbt och exakt, och de har mycket kedjor, vet dock inte hur de ligger i pris till FireBlade eftersom jag bara köpt 520 DID och Renthal drev till min hoj.

Jag kollar detta.

Ang. Ironi: Jodå det är bra, men man ska (som jag sagt) inte köpa saker för att de är BILLIGA. De skall vara bra*.
Och billiga!
:lol

*tillräckligt bra

:tummenupp

Bra att alla här har hjärnan med sig....

Men va f.. riktigt BRA och BILLIGT finns inte, får man tag i det så kallas det tur...

Gällande drev så är det ju egentligen bara kronor/mil som räknas förutsatt att de inte är så dåliga/billiga att man måste byte var 200 mil eller nåt sånt.

Till crosshojar finns det ett skellet drev som inte är BILIIGT att köpa men det är så BRA (hållbarhet över 100 träningspass) att det blir billigt

:tummenupp hehe... Troligen sant gamle gosse!

Färnbo skrev:
Bra att alla här har hjärnan med sig....

Men va f.. riktigt BRA och BILLIGT finns inte, får man tag i det så kallas det tur...

Gällande drev så är det ju egentligen bara kronor/mil som räknas förutsatt att de inte är så dåliga/billiga att man måste byte var 200 mil eller nåt sånt.

Till crosshojar finns det ett skellet drev som inte är BILIIGT att köpa men det är så BRA (hållbarhet över 100 träningspass) att det blir billigt

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år