Drevaxellagerbyte kawasaki zx6r 636 2005

Bollen_89

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2017
Hoj
2005 kawasaki zx6r 636, 1998 suzuki gsxr600
Hej råkade ut för ett lagom tråkigt bekymmer under semestern. Jag och kompisarna skulle köra lite långsträckor i somras så jag provade dreva ner hojen rejält bak vilket va helt suveränt till långfärderna osv, däremot kunde jag ju inte låta bli att bokstavligt talat plåga upp hojen på bakhjulet och busa osv trots minidrevet bak, detta resulterade till sist i lagerras på utgående axel från växellådan som framdrevet sitter på, oljeläckage från axeln som pissade ut på bakdäcket så det blev en fantastisk vurpa i första rondell, hojen och jag klarade oss bägge bra men nu återstår problemet med lagret vilket jag gärna skulle vilja ha lite tips/råd och hjälp med hur jag går till väga att byta på bästa sätt själv eftersom närmaste/bästa mc verkstad vill ha omkring 25 tusen exklusive delar för att göra det åt mig. Hoppas det finns någon vänlig själ där ute som råkat ut för samma sak som sitter på några bra tips, tack på förhand!

Jag och kompisarna skulle köra lite långsträckor i somras så jag provade dreva ner hojen rejält bak vilket va helt suveränt till långfärderna osv, däremot kunde jag ju inte låta bli att bokstavligt talat plåga upp hojen på bakhjulet och busa osv trots minidrevet bak, detta resulterade till sist i lagerras på utgående axel från växellådan som framdrevet sitter på, oljeläckage från axeln som pissade ut på bakdäcket så det blev en fantastisk vurpa i första rondell...

Eftersom detta är teknikforumet så förtjänar det att påpekas att ditt ras knappast berodde på varken den ändrade utväxlingen, eller att du lattjade med hojen.

Det är ner troligt att det beror på kedjespänningen, och är du inte medveten om det så riskerar du att köra sönder lägret på utgående axel gång efter gång.

Ett vänligt råd, även om det säkert kan läsas som varande spydigt. Det är det inte.

Beakta arbetstid/kostnad + reservdelar kontra att byta till en beg motor :fakta:hej

Teknikforumet som sagt, här byter ingen motor för ett trasigt lager på utgående axeln

Lösa problem på enklaste/snabbaste/billigaste sätt tillhör också teknikdelen. Det gäller att ha alternativ att väga mot varandra.
Nu kommer jag fortsättningsvis bara att läsa vidare i denna tråd då jag inte har mer att bidra med men är intresserad av lösningen. :)

Teknikforumet som sagt, här byter ingen motor för ett trasigt lager på utgående axeln
Skulle det gå att lösa billigare, snabbare och med Ok resultat på annat sätt så vore jag den första att prova det sättet. Motorbyte eller inte. Vi ska väl lösa problemet "det går inte att köra med hojen för den är trasig"? Det finns fler svar i den lösningsmängden tror jag än riv isär och byt....

Skulle det gå att lösa billigare, snabbare och med Ok resultat på annat sätt så vore jag den första att prova det sättet. Motorbyte eller inte. Vi ska väl lösa problemet "det går inte att köra med hojen för den är trasig"? Det finns fler svar i den lösningsmängden tror jag än riv isär och byt....

Nu var jag halvironiserande ( utan smilys ) men visst är det udda att byta en motor av denna anledning?

Bollen_89, Kanske det räcker med att byta packbox, har du känt efter om lagret glappar? Hur yttrar sig lagerraset då?

Det beror väl på vem man är och var man är och vilken "infrastruktur och logistik" man har tillgänglig.

Jag kan väl tänka mig att Jörgen Karlsson om nu hade haft en sådan hoj snabbt och lätt skulle ha rivit isär, fixat och satt ihop den innan många av oss ens funderat klart på; hur gör jag?

Själv så, visst sjutton kan jag ta isär, fixa och sätta ihop ngt dylikt det är inte direkt svårt med rätt verktyg. Mitt problem är i stället att jag för närvarande inte har ngnstans att göra det.

För den som varken kan eller har plats eller med lite otur inte heller en tillräckligt bra verktygslåda så är nog ett "snabbt motorbyte" rätt lockande. Fast även den "nya" kan ju vara mindre hel....

Om nu packboxen gått åt pipan så har axeln rört sig inte helt litet skulle jag nog tro.
Men att pilla bort den, känna på axeln och rotera den och med rätt mycket tur bara stoppa dit en ny packbox vore väl trevligt. Om inte så har man redan påbörjat rivningen.

Last edited:
För den som varken kan eller har plats eller med lite otur inte heller en tillräckligt bra verktygslåda så är nog ett "snabbt motorbyte" rätt lockande. Fast även den "nya" kan ju vara mindre hel.....

Men, har man inte tid, plats & kunskap att skruva loss en motorhalva, så är väl inte ett motorbyte heller ett alternativ. Väl.

Men, har man inte tid, plats & kunskap att skruva loss en motorhalva, så är väl inte ett motorbyte heller ett alternativ. Väl.

Nu vet jag inte vem TS är men jag kan nog tänka mig att det kan låta lockande med "att bara byta motor".
Att det kan vara nog så jävligt lite beroende på, tror jag nog kan vara lätt att endera inte inse/förstå eller att kreativt ignorera.

Lagerras får man inte av att köra på bakhjulet.
Då hade oljan pissat från alla stunthojar.
Lagerras och oljeläckage får man av för hårt spänd kedja som notrightrider redan skrivit.
Lärde jag mig själv av en stuntare när jag påpekade oljedroppar under hans Kåtte !
Svaret blev: Jag spände kedjan för hårt och då skadades packningen på utgående axel.

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...