Drevaxel Hur krokig.

MZ-1250

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
MZ
Hej alla.
Jag har ett problem med där jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite.

Last edited:
Vad är det för axel du menar egentligen?
Utgående axel ur växellådan?
Vart på axeln är det krokigt?

Är det utgående axel du menar så får den i princip inte vara krokig alls.

Mats

Vad är det för axel du menar egentligen?
Utgående axel ur växellådan?
Vart på axeln är det krokigt?

Är det utgående axel du menar så får den i princip inte vara krokig alls.

Mats
Tach för ditt svar.
Just precis, utgående axel, den som främre kedjedrevet sitter på.
Krokigt, är det väl ifrån kåpan och ut. Kedjedrevet svänger upp ner..
/CarlKliet

Så ska det definitivt inte vara.
Hur stor kostnad kan det vara för dom o byta ut den?
Väldigt väldigt liten.

Det känns inte som att dom borde bråka över det lilla.
Har du pratat med rätt folk då?

Så ska det definitivt inte vara.
Hur stor kostnad kan det vara för dom o byta ut den?
Väldigt väldigt liten.

Det känns inte som att dom borde bråka över det lilla.
Har du pratat med rätt folk då?

Jag har försökt pratat med alla. Och bara fått nej till svar. Och att det inget fel är på axeln, även om den svänger mer än 1 mm. (JA mer än 1 mm).

Därför har jag vänt mig till er, för att få ta del av era kunskaper.

En sån axel kommer att rycka sönder kedjan, lagret bakom drevet, och om man låter det gå väldigt långt, även dreven i lådan. Självklart ska den vara rak, och dom ska sätta i nya, hela grejer, utan tjafs!

En sån axel kommer att rycka sönder kedjan, lagret bakom drevet, och om man låter det gå väldigt långt, även dreven i lådan. Självklart ska den vara rak, och dom ska sätta i nya, hela grejer, utan tjafs!

Håller fullständigt med.
Kedjan, men framför allt, allting inne i växellådan kommer att slitas ut inom kort. Bara en tidsfråga.

Men är du säker på att det "bara" är axeln som vinglar, eller är det drevet som är ovalt?
Lika illa i alla fall, men lättare att åtgärda.

Mats

Håller fullständigt med.
Kedjan, men framför allt, allting inne i växellådan kommer att slitas ut inom kort. Bara en tidsfråga.

Men är du säker på att det "bara" är axeln som vinglar, eller är det drevet som är ovalt?
Lika illa i alla fall, men lättare att åtgärda.

Mats

Det är "bara" axeln....

Kan du konstatera att den ær skev utan att anvænda indikatorklocka ær den SKEV

Har dom satt i en beg axel or what?

Fråga firman vilken importør dom har, och ring importøren. Be att få prata med nån på tekniska avdelningen, så reder dom førhoppningsvis ut det åt dig!

Last edited:
Tyvärr spelar det ju in också, om det är en kinestillverkad moped för några tusenlappar, eller en bra & dyr för 25.000,-

Det SKA ju inte spela roll, men det gör det ändå givetvis.

Jag gissar att det är en kines, kan inte tänka mig att sånt här skiter sig annars.

Tyvärr spelar det ju in också, om det är en kinestillverkad moped för några tusenlappar, eller en bra & dyr för 25.000,-

Det SKA ju inte spela roll, men det gör det ändå givetvis.

Jag gissar att det är en kines, kan inte tänka mig att sånt här skiter sig annars.

spelar fan ingen roll om den kostar 500:- :), har man ett företag och säljer sån skit,och dessutom e dum nog att ge garanti på dem så får man stå för det.

Axeln ska självklart vara rak, oavsett va moppen kostade

Enligt lag har man 1 års garanti och man ska inte pynta en krona för delar, arbete eller felsökning. Importören betalar handlaren för detta.
Delarna SKA vara nya

Hade firman en rasad motor i källaren som dom tog axeln från eller vad?
INTE ok

Enligt lag har man 1 års garanti och man ska inte pynta en krona för delar, arbete eller felsökning. Importören betalar handlaren för detta.
Delarna SKA vara nya

Hade firman en rasad motor i källaren som dom tog axeln från eller vad?
INTE ok

många som säljer skräp de vet kommer gå sönder kringgår ju dock den lagen genom att sälja "moped för tävlingsbruk", då lagen inte gäller fordon avsedda för tävlingsbruk/bankörning

men i dethär fallet verkar det inte vara så eftersom han har garanti på den, så inget snack, ska självklart monteras en ny axel

Kan du konstatera att den ær skev utan att anvænda indikatorklocka ær den SKEV

Har dom satt i en beg axel or what?

Fråga firman vilken importør dom har, och ring importøren. Be att få prata med nån på tekniska avdelningen, så reder dom førhoppningsvis ut det åt dig!

Det är inget problem att se skevheten med blotta ögat. Beg axel, är vad de satt in, rostig, repig och skev.
Jag har varit i kontakt med den tekniskt ansvarige hos importören. Känns inte riktigt som, man får objektiva svar därifrån.

Kina moppe, JA.

Tillgången på bla motordelar till kinahojar är lite ojämn, och ibland finns inte ens aktuell del att få tag i efter 6 månader.

Att de satt i en beg är ganska vanligt inom "kinahandeln" eftersom många ÅF står med ett flertal rasade motorer att plocka delar från.

Fördelen med etablerade märken med högre prislapp är att det lagerhålls reservdelar på ett helt annat sätt.

En kina ÅF måste vara lite uppfinnarjocke, eller skita i allt som vissa gör och därmed får ett antal anmälningar på sig.

Dina problem är nog inte slut tyvärr, och att det är billiga kinagrejer är det som gör det. Kanske får de inte tag i rätt axel från kina.

Eftersom jag på nära håll sett/ser alla aspekter av kinaimport sedan -03 så är jag ganska krass.....

Tyvärr, döda inte budbäraren.

hur kan den vara krokig? den sticker väl bara ut någon/några ccentimeter.
Kan du visa på en liten filmsnutt? så att man kan "se" annars blir svaren här väldigt olika.
Axeln får ju absolut inte vara skev/sned (allas argument är ju helt rätt)
men upp till bevis lite, tycker jag.
Ta av kåpan, snurra runt motorn, starta skall du nog inte behöva göra.

Bildbevis är bäst...

i.o.f.s en NY axel borde du fått.

Bild på axel

Hej
Har försökt att göra en bild som visar hur krokig axeln är. Blev väl inte MVG, men jag har gjort mitt bästa. Det är en animerad gif, 4 st bilder sammansatta i photoshop. Verkar som man måste klicka för att se animeringen. Bultarna på drevet är 10mm.
/CarlKliet

Bifogat

• Namnlöst-6.gif
    Namnlöst-6.gif
    124.6 KB · Visningar: 207
Hej
Har försökt att göra en bild som visar hur krokig axeln är. Blev väl inte MVG, men jag har gjort mitt bästa. Det är en animerad gif, 4 st bilder sammansatta i photoshop. Verkar som man måste klicka för att se animeringen. Bultarna på drevet är 10mm.
/CarlKliet

OJ!

Det var verkligen inte bra...
Ingen tveksamhet om att den ska bytas ut.

Mats

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back