Drevat om, börjar hastighetsmätaren att fela då?

Anderscbr929

Medlem
Gick med
29 Sep 2019
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z1000
Hej!

Drevade nyss om från org. till 1 kugg mindre fram och 3 kugg mer bak. (org. drev var 42 bak, 16 fram).

Nu till frågan, vet någon vart CBR 929 2000 mäter hastigheten? Är det på framhjulet?

Jag började tänka, har min mätare börjat fela nu efter omdrevning? Och isof, går det att räkna ut hur mycket?

Tack!
 
(45/42) x (16/15) = 1,143 Hastighetsmätaren kommer visa 14,3% mer med nya drev.

Givaren sitter på framdrevet. Hastighetsmätare visar normalt ca 4-5% för mycket. När du körde i 100km/h tidigare visade hastighetsmätaren 105km/h. Nu visar den 105 x 1,143 = 120km/h när du kör i 100km/h i verklig fart.
 
Speedohealer är en fantastisk liten manick.
Koppla in, åk ut och mät farten med GPS och kolla av hastighetsmätaren samtidigt. Justera Speedohealern på en höft, testa igen och igen tills GPS och din hastighetsmätare visar rätt. Sedan behöver man aldrig fundera över detta igen.
 
Alltid då jag drevat om så har jag aldrig brytt mig om att mätaren visar för mkt eller att miltalet blir lite för högt men jag har alrig drevat mer än +2 bak vilket inte är så mkt.
Nu är ju din hoj ganska gammal så miltalet är ju inte lika viktigt som skicket men din drevning är riktigt agressiv så en spedohealer kanske är ett bra alternativ. Hur blev körbarheten efter drevningen?
 
Speedohealer är en fantastisk liten manick.
Koppla in, åk ut och mät farten med GPS och kolla av hastighetsmätaren samtidigt. Justera Speedohealern på en höft, testa igen och igen tills GPS och din hastighetsmätare visar rätt. Sedan behöver man aldrig fundera över detta igen.

Efter installerat Speedohealern, en första provtur för att se att allt fungerade. I leveransläge påverkas ju inte hastighetsvisningen alls.
Och allt såg normalt ut. Installationen var rätt.
En snabb blick i instruktionen, jag höfta in en lagom inställning och rullade ut i Majorna.
Speedohealern visade något högt. Jag var snabbt uppe i 280km/h enligt hastighetsmätaren inne på smågatorna i Majorna i Gbg utan att det kändes speciellt snabbt, kändes som ungefär 30km/h.
Bara och smyga hem. För att inte bottna hastighetsmätaren i 300km/h.
Läsa på bättre i instruktionen och höfta bättre.
För att sedan som Steffo K skriver:
Justera Speedohealern på en höft, testa igen och igen tills GPS och din hastighetsmätare visar rätt.
Ett litet krux är att hastighetsmätaren på GSX1300R inte har en proportionell felvisning på några %. Vid låga hastigheter visar den kanske 5km/h för mycket med originalutväxling. Vid 301km/h enligt ett test i Bike(?) visade hastighetsmätaren 299km/h.
Det här märks genom att injusterad vid t.ex 100km/h så visar den lite för hög hastighet vid 50km/h och lite för låg vid 150km/h.
Inget praktiskt problem.
 
Last edited:
Men om man har original framdrev och bara drevar bak. Hur påverkas hastighetsmätaren då? Om fram är original och bak är 3 kugg mer.

För att svara Aryey, den blev mer brutal med bättre acceliration. Och som följd så gick han upp ca 1000rpm vid 1000, så tisigare låg jag på ca 3 vid hundra men nu strax över 4.

Vart faktiskt stor skillnad.
 
Även bak påverkar. Jag fick räkna om när jag satte dit speedohealern på min GSXR750. Jag använde mig av Healtechs hemsida för uträkningen https://www.healtech-electronics.com/products/sh/ rulla neråt så ser du online calculator och sedan "estimated". Där kan man ange orginal och sedan det man bytt ut mot osv osv
 
Men om man har original framdrev och bara drevar bak. Hur påverkas hastighetsmätaren då? Om fram är original och bak är 3 kugg mer.

För att svara Aryey, den blev mer brutal med bättre acceliration. Och som följd så gick han upp ca 1000rpm vid 1000, så tisigare låg jag på ca 3 vid hundra men nu strax över 4.

Vart faktiskt stor skillnad.
En ändrad utväxling är en ändrad utväxling skulle man väl kunna säga. Så vilket av dreven du ändrar spelar ingen roll. Du har då ändrat utväxlingen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top