Dreva?

Sampo Star skrev:
Uffes fina räkneexempel visar ju dessutom att bågen går i princip lika fort eftersom den varvar ut bättre.
Det undrar jag. Högst toppfart får man när den är växlad så att toppfarten uppnås vid max.effekt-varvtalet. Fanns inga såna saker med i mitt räkneexempel.
/u

ulf_lundin skrev:
Det undrar jag. Högst toppfart får man när den är växlad så att toppfarten uppnås vid max.effekt-varvtalet. Fanns inga såna saker med i mitt räkneexempel.
/u

När jag hade 16-42 drevning(original) så visade mätaren 260kmh när bågen inte orkade accelerera längre, 15-42 gav 280 på mätaren. 15-44 ger 295 på mätaren vid drygt 12000rpm. Om man nu räknar på detta får jag det att bli ganska samma mätarhastighet men mätaren kanske visar mer fel ju högre den går. Detta spelar iofs ingen roll för jag hade räknat med att tappa topphastghet och blev ju inte direkt ledsen.

Jag tycker iaf att originaldrevningen på en gammal blade är tråkig och man får ett mycket roligare temperament när den är lite drevad. Som jag har den nu så är iofs ettan väldigt kort men tvåan och uppåt är riktigt bra. Jag hänger ju med en ny blade fram till 180-200.

Det finns ju vissa bladar med strypt box som har varvstoppet vid 10500rpm, min går till 12500 så de kanske tappar mer i toppfart.

Man kan ju låta polisen mäta med sin laser men då hoppar jag nog över.

/Sam

Jag har 52 bak på min gixxer, då kan jag snabbat byta från 16 fram (blir nästan som orginal) ända ned till 13 för lek!.

jag vill ha lägre varv på hojen på 5 växeln, jag tycker den varvar på tok för mycket när jag ligger i 110 - 120 km/h vilket drev ska man byta fram eller bak?
Är det någon skillnad att byta fram eller bakdrev och då menar jag inte att man måste plocka av backhjulet för att byta bakdrevet....??

Hurtig skrev:
Är det någon skillnad att byta fram eller bakdrev
I teorin ska man undvika alltför små framdrev. Men i praktiken tror jag inte det spelar nån roll, det är ju oftast rätt små ändringar man kan göra. För stort drev får inte rum och för litet så tar kedjan i svingen.
Om man som du vill ha högre växling så prova 1 kugg större fram. Det tar ner varvet ca 7 %. Lätt o billigt att prova och med lite tur räcker kedjelängden oxå.
/u

Chrille skrev:
Kan ni bara köra på sexan pojkar?!? Många av de hårigare drevningsförslagen i den här tråden är så extrema så ni lika gärna kan gå ner en växel istället ju och likt förbaskat ha kvar 6'an som transportväxel.

Och erkänn att ni ska dreva för att det ska bli lättare att köra på bakhjulet. ...har ni hört. ...har någon sagt.

Era hojar blir inte "starkare" egentligen, ni bara ändrar hastighet på växlarna...
Håller med till viss del här... De som bara vill ha en hoj som e lättare att resa på bakhjulet i fart kan lika gärna gå ner till 1:an o växla därifrån...
Att dreva ner en hoj så kraftigt som nämnts här gör man bara för att kunna åka saktare än vad 1:ans växel tillåter...

Jag har inte gjort det ännu men känner att jag nu börjar kunna åka rätt sakta på bakhjulet o då e det ju en idé....

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back