Dreva om

MR KLOT

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
sundbyberg
Hoj
numer kåplös daytona
Tja!

ska dreva om en daytona, någon som har koll på hur pass kompliserat det är?
tips på drev? :va
 
MR KLOT skrev:
Tja!

ska dreva om en daytona, någon som har koll på hur pass kompliserat det är?
tips på drev? :va


* Ta bort däcket
* Byt drev (bak & fram)
* Passa på att byta kedja (om den visar tecken på slitage)

Det som kan vara meckigt är att få dit kedjan (om den har ett nitlås). Men har du bara lämpliga verktyg är det inga problem. :tummenupp

Vad menar du med tips på drev? Är det material, tillverkare eller antal kuggar du undrar över?
 
foobar skrev:
* Ta bort däcket
* Byt drev (bak & fram)
* Passa på att byta kedja (om den visar tecken på slitage)

Det som kan vara meckigt är att få dit kedjan (om den har ett nitlås). Men har du bara lämpliga verktyg är det inga problem. :tummenupp

Vad menar du med tips på drev? Är det material, tillverkare eller antal kuggar du undrar över?


Ta bort däcket :confused:
 
foobar skrev:
* Ta bort däcket
* Byt drev (bak & fram)
* Passa på att byta kedja (om den visar tecken på slitage)

Det som kan vara meckigt är att få dit kedjan (om den har ett nitlås). Men har du bara lämpliga verktyg är det inga problem. :tummenupp

Vad menar du med tips på drev? Är det material, tillverkare eller antal kuggar du undrar över?

ja precis, typ allt det, vilket drev/antal kuggar gör vad..
är något bättre än något annat etc.
 
MR KLOT skrev:
ja precis, typ allt det, vilket drev/antal kuggar gör vad..
är något bättre än något annat etc.
Jag kan ju bara jämföra med min FZR1000, den har jag drevat om med en kugg mindre fram, det gjorde märkbar skillnad på draget och minimalt på varvet i 100km/t, frågan är ju vad du vill åstakomma.
Sätter du dit ett bakdrev på 50kugg så har du en hoj som knappast duger till annat än stunt.
Drevar du om med en mindre kugg fram och tre upp bak så får du givetvis mer drag och mer varv i motorvägsfart.
Så som sagt är det ju lättare att hjälpa till om du säger vad du vill åstakomma med drevningen.
Vad det gäller kvalite på drev så tycker inte jag det skiljer så hemskt mkt om man håller sig till drev som firmorna rekomenderar, PBR tror jag mina senaste drev kom från och kedjan från D.I.D.
Klart vettiga prylar enligt mig iaf.
//Tobbe
 
Ta inte i så du kräks när du ska byta drevning. :näsblod
Ett kugg fram gör stor skillnad. Eller 3 kugg bak. Det är ungefär samma sak. Efter som att bakdrevet är ungefär 3 ggr större än fram, ex, 15-45.

Från 15 till 14 är 7%

Prova med ett mindre framdrev först. Det ger minst skillnad på bakhjulsjusteringen också.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top