Dreva om Versys 650, hur räkna kedjelängd?

Att använda 3,96875 mm istället för 4 mm , dvs ett 0,8% mindre avstånd i formeln leder lätt till att man tror att noggrannheten är så hög...

Min kommentar handlar inte om noggrannhet, den är fullt tillräcklig, utan om läsförståelse.
När man ser 4 mm i formeln; 'leder det tankarna i fel riktning (4 mm, är det kuggbredden?).
Om man istället slösar några tecken på att skriva 5/8*25,4 mm; då förstår de flesta att det är kedjans delning det handlar om.

Nu är det iallafall gjort, omdrevat från 15/46 till 16/45, och det känns bra. "Mognare" känsla i hojen när den inte varvar så mycket, men man får tänka på den 10%-iga felvisningen bara... :)
Skulle gjort det här för länge sedan... :)

Nu är det iallafall gjort, omdrevat från 15/46 till 16/45, och det känns bra. "Mognare" känsla i hojen när den inte varvar så mycket, men man får tänka på den 10%-iga felvisningen bara... :)
Skulle gjort det här för länge sedan... :)

Kul, var köpte du dreven ?
Bra att veta för det var ju lite mer besvär att hitta "andra" drev än standard tyckte jag.

Vad det gäller felvisningen, har du kollat mot GPS hur mycket felet verkligen är ?
För det vanliga är ju att (helt enligt gällande standard för hastighetsmätare)
att hojens hastighetsmätare i original visar högre hastighet än "verklig" GPS hastighet.
I bil har jag sett att 110kmh GPS-fart är 120kmh mätar fart

Det finns en liten växelindikatordisplay du kan köpa för typ 1300:- och koppla in på CDI boxen. Du slipper du försöka lägga i 7:an.

Hastighetsmätare på bilar brukar visa 7% för fort är vad jag kommit fram till. Säkert samma på mc.

Jag gjorde inte bytet själv, utan Örby MC i Västberga både köpte in och gjorde utbytet. Kan kolla med dem var de köper dreven ifrån.

Jag jämför egentligen inte med verklig fart, ska det bli en riktig jämförelse så ska det vara jämfört med vad det är att köra dagligt med nya drev. Åkte nu med i köerna på motorvägen i typ 110 mätarfart, vilket normalt sett har inneburit 120 i tidigare mätarfart, men nu med drygt 400 varv mindre i motorn.
Kanske har jag hamnat i närheten av GPS-hastighet nu, men som sagt, det är jämförelsen mot tidigare som är det viktiga.

Kul, var köpte du dreven ?
Bra att veta för det var ju lite mer besvär att hitta "andra" drev än standard tyckte jag.

Vad det gäller felvisningen, har du kollat mot GPS hur mycket felet verkligen är ?
För det vanliga är ju att (helt enligt gällande standard för hastighetsmätare)
att hojens hastighetsmätare i original visar högre hastighet än "verklig" GPS hastighet.
I bil har jag sett att 110kmh GPS-fart är 120kmh mätar fart

I princip alla fabrikat har drev som avviker från originalet. Dom flesta annonserar bara det och vill man ha andra drev så frågar man.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT