Dreva om, hur mycket fel kommer mätarn visa och hur lång kedja behövs? GSX-R 750 96

kittemm

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
GSX-R 750 96
Hej, är helt ny på det här med drevning. Har förstått att original drevning på min hoj är 16/43. Tänkte köpa ett nytt drivpaket och det är väl lika bra att dreva om till 15/45 samtidigt. Har några frågor innan jag lägger en beställning, för det första, hur många länkar ska kedjan ha till 15/45 drevning? Och hur mycket fel kommer hastighetsmätaren visa? Blir det några fler skillnader förutom bättre acc/lägre toppfart? Kör bara på väg och inte bana, än iaf. :brynad
/M

en kugg ner fram brukar vara lagom på de flesta maskiner. Blir lätt surrigt annars. Då räcker originallängden på kedjan bra också.

Jag har ett kugg mindre fram och har för mig att mätaren visar ca 7% fel på det.

kuggade ner en fram på kungen ... å nu kör jag tydligen ännumera för fort :rolleyes: (ska nog tejpa mätaren)

på min 929 har jag 15/45 vet dock inte hur mycket det diffar i hastighet. blir alltid lite skitnödig när jag ser att det är poliskontroll :)

Jag har kuggat ner en tagg fram. I förhållande till cykeldator visar hojjens mätare 20% fel. Gissningsvis visade den ca 10% fel redan innan drevning.

15/45: Med original längd på kedjan (108 länk) behöver du flytta hjulet 5mm framåt, med 109 länk flyttas hjulet 3mm bakåt.

Mätaren kommer att visa ~11% högre hastighet (om jag räknat rätt).

Kör -1 fram och +1 bak då ändras inte hjulbasen med original kedjans längd. Tips köp Afam stål drev och DID zvmx då har du ett mycket bra kit :tummenupp

Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort