Dreva om hojen?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Vet att de som kör RR drevar om sina hojar för att de ska passa olika banor och funderar på om det är något som man kan ha nytta av på en vanlig gathoj.

Själv kör jag sällan över 200 km/h och skulle hellre ha lite bättre acceleration och då inbillar jag mig att man kan uppnå det genom att dreva om men jag kanske har fel?

Vad kostar ett bakdrev (mellan tummen och pekfingret) och vad bör man byta till om man har en GSX-R750 -02 för att gå en hoj som är lite starkare och som förhoppningsvis bli ännu lättare att få upp på bakhjulet?

1. Sök gärna eftersom frågan är besvarad.

2. Hastighetsmätaren och kilometerräknaren kommer att visa för hög hastighet.

öka bakdrevet några kuggar... sen jävlar reser den sig.. inte så dyrt par hundra kanske

sandstream71 skrev:
Vet att de som kör RR drevar om sina hojar för att de ska passa olika banor och funderar på om det är något som man kan ha nytta av på en vanlig gathoj.

Själv kör jag sällan över 200 km/h och skulle hellre ha lite bättre acceleration och då inbillar jag mig att man kan uppnå det genom att dreva om men jag kanske har fel?

Vad kostar ett bakdrev (mellan tummen och pekfingret) och vad bör man byta till om man har en GSX-R750 -02 för att gå en hoj som är lite starkare och som förhoppningsvis bli ännu lättare att få upp på bakhjulet?

Kolla på Addemoto vad de har för priser på drev. Jag köpte komplett drivpaket därifrån för ~1200:- vilket är mycket prisvärt, så jag kan inte tänka mig att deras styckpriser på drev är speciellt blodiga.

Vad det gäller omdrevning så har jag för mig att man drevar ned antingen 1 kugg fram, eller upp 2-3 kugg bak. Sök i forumet så hittar du nog ett bättre svar.

Per_Puda skrev:
öka bakdrevet några kuggar... sen jävlar reser den sig.. inte så dyrt par hundra kanske

Billigare att byta framdrevet. Kostar 79 kr till R1an och är lättare att byta. Är 16 kuggar original på den så ett 15 kuggars är lagom. Sänker toppfarten från ca 300 mätarfart till runt 285 och gör att det blir lite lättare att dra upp hojen på slangen på trean i farter kring 160.

Tänk på att drivpaketet helst ska vara rätt fräscht när du byter bara ett drev. Hela paketet är inslitet ihop och det kan bli lite taskig passform om man sätter in ett nytt drev ihop med gammal kedja och bakdrev.

Åk å köp ett drev å prova nu!! :7peta

Kreuger skrev:
Billigare att byta framdrevet. Kostar 79 kr till R1an och är lättare att byta.

Lätt även för en som aldrig gjort något sånt tidigare?

Kreuger skrev:
Är 16 kuggar original på den så ett 15 kuggars är lagom. Sänker toppfarten från ca 300 mätarfart till runt 285 och gör att det blir lite lättare att dra upp hojen på slangen på trean i farter kring 160.

På min hoj?

Kreuger skrev:
Tänk på att drivpaketet helst ska vara rätt fräscht när du byter bara ett drev. Hela paketet är inslitet ihop och det kan bli lite taskig passform om man sätter in ett nytt drev ihop med gammal kedja och bakdrev.

Hojen har gått drygt 600 mil, hur ofta "brukar" man byta drivpaket?

Kreuger skrev:
Åk å köp ett drev å prova nu!! :7peta

Så fort du svarat :D

sandstream71 skrev:
Lätt även för en som aldrig gjort något sånt tidigare?
På min hoj?
Hojen har gått drygt 600 mil, hur ofta "brukar" man byta drivpaket?
Så fort du svarat :D

Har du inte tummen mitt i handen och några vanliga verktyg så tror jag nog du fixar det även om du inte är allt för van att skruva. Brukar bara vara att ta bort kåpan för drevet med typ 3 skruvar och sen lossa drevet. Du måste antagligen antingen ta isär kedjan i kedjelåset om du har sånt eller lossa bakhjulet så kedjan blir slack först.

Jag har aldrig haft eller skruvat med en -02 gixxer 750 men jag tror knappast det är svårare än nån annan. Vet heller inte exakt vad som är originalstorlek men det vet de ju där du köper drevet. Bara att fråga och sen köpa en mindre.

Ett drivpaket håller naturligtvis väldigt olika, dels pga kvalitetskillnader men också mycket beroende på körstil. Mycket bakhjul och rödljusrace sliter betydligt mer än bara många lugna touringmil. Originalpaketen brukar dock ha bra kvalitet och hålla relativt länge. Antagligen ca 2000 mil i ditt fall. Även vid den tuffaste körningen håller paketen minst 1200 mil, ofta över 1500 om man bara är duktig på att smörja kedjan och alltid ha den rätt spänd. Ett av sätten du märker att det börjar bli slitet är att du får hålla på och spänna kedjan typ var 50ionde mil.

Så, åk å handla nu och berätta hur det blev sen! :tummenupp :)

Stort tack Kreuger :tummenupp

Lovar att återkomma med en "drevbytartråd" när jag bytt drev!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...