Dreva om hojen.

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Har en zzr600 -92:a som är ombyggd till streetfighter.

Jag funderar på att dreva ner den fram med ett kugg.
Anledningen till detta är för att jag vill att den ska kännas lite "vildare" än vad den är nu på lägre hastigheter.

Frågan är hur mycket tappar man i toppfart pga detta?

Annars är mitt recept:
Portad topp
4-2 system
PiperX filter
 
Har två uppföljningsfrågor kring drevnig.

1. Går det att räkna om den nya 0-100 hastigheten efter drevning? ex säg att du går från 16 fram till 15 fram och 0-100 tog 3,5 sekunder innan.

2. Om man drevar hojen för att bli vildare, kan man tolka detta som att man får bättre bottendrag?
 
Känns som det kvittar, du ligger aldrig i dom hastigheterna på en naken hoj i vilket fall som helst. Och gör du det så har du valt fel hoj. :)
 
Jag skulle drevat upp bak så skonar det kedjan.

1kug fram är 3 bak

ORG ska din ha 15/45 toppfart 242km/h vid 12000varv.

Går du upp 3 bak till 48, hastighet 227km/h
Går du upp 6 bak till 51, hastighet 213km/h
Går du upp 9 bak till 54, hastighet 202km/h
Går du upp 12 bak till 57, hastighet 191km/h

Du får latcha lite o se vad du tycker http://www.gearingcommander.com/

Fan vad snabba alla är idag från man läser inlägg till så många svar :D är alla lika snabba som en sporthoj :D
 
Last edited:
Jag tackar för alla svaren och ska kolla lite på det hela.
Max toppfart jag har varit uppe med denna hojen som den är nu är 210km/h
och då trodde jag att jag skulle flyga av (kör inte i de hastigheterna annars).
 
Jag tackar för alla svaren och ska kolla lite på det hela.
Max toppfart jag har varit uppe med denna hojen som den är nu är 210km/h
och då trodde jag att jag skulle flyga av (kör inte i de hastigheterna annars).

Vill du kunna köra max 200, så skulle jag nog slängt på ett 54-57 drev, lär ju resa sig utan bekymmer det första 3 växlarna utan bekymmer, lär varva ut varje växel också rätt snabbt, men ska du ligga 110 motorväg så lär den varva betydligt mer en vad du är van med.

Skulle det vart jag som haft din hoj skulle jag gått upp max 3-6 tänder bak för att få en betydligt roligare hoj.
 
Last edited:
Jag tackar för alla svaren och ska kolla lite på det hela.
Max toppfart jag har varit uppe med denna hojen som den är nu är 210km/h
och då trodde jag att jag skulle flyga av (kör inte i de hastigheterna annars).

Kan ju hända att det rent av går snabbare eller inte tappar toppfart alls om du drevar ner för det kan ju vara så att den ändå inte orkar varva ut på högsta växeln nu.
 
1 kugg var lite.. Sattsa på minst 4-5 kugg upp bak. Sj kör jag 57 bak :)
 
Kan ju hända att det rent av går snabbare eller inte tappar toppfart alls om du drevar ner för det kan ju vara så att den ändå inte orkar varva ut på högsta växeln nu.

Ja du är nog något på spåret här.
När jag hade zzr600 och tog bort kåporna inför service så sjönk toppfarten med över 20 km/h jämfört med när kåporna var på.
Drevar du ner lite kan det bli så att du ökar toppfarten för att den orkar bättre..
 
petade ner ett kugg fram , vart en helt annan hoj , ska komplettera med +3 i bak den dan de e dax att byta drivpaket , kör väldigt sällan över 220-230 endå

med en kugge mindre fram toppar den fortfarande 260 (eller var det 280,minns inte säkert):banana (spärrad där) , fast det gick ruskigt mycket fortare dit :tummenupp
 
Det blir nog original fram och ett 48 drev bak (+3).
Vill som sagt kunna ligga 110-120 km/h på motorvägen utan att den ska varva för mycket :gnissla
 
Det blir nog original fram och ett 48 drev bak (+3).
Vill som sagt kunna ligga 110-120 km/h på motorvägen utan att den ska varva för mycket :gnissla

Om den varvar nu ca 6000varv i 120km/h så får du efter förändringen 6400varv. men finns många variationer för vad den varvar beror främst mycket på hur slitet backdäcket är.
 
Last edited:
Undrar lite om jag måste köpa längre kedja?
Och om jag kan köpa kedja till en nyare zzr600?

Original på min hoj är:
Framdrev 15
Bakdrev 45
Kedja 110 länk

zzr600 1993-04:
Framdrev 16
Bakdrev 48
Kedja 112 länk

Och jag ska köra:
Framdrev 15
Bakdrev 48
Kedja ?
 
Undrar lite om jag måste köpa längre kedja?
Och om jag kan köpa kedja till en nyare zzr600?

Original på min hoj är:
Framdrev 15
Bakdrev 45
Kedja 110 länk

zzr600 1993-04:
Framdrev 16
Bakdrev 48
Kedja 112 länk

Och jag ska köra:
Framdrev 15
Bakdrev 48
Kedja ?

Lättast är om du lossar på bakhjulsmuttern & får bakhjulet längst in så ser du om kedjan räcker till när du drar i kedjan, 3 länkar extra om du kan dra i kedjan så mycket när du lägger upp dom på kuggarna.
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top