Dreva om Gsxr600

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Beställt nytt drivpaket nyss..istället för original 16/45 så beställde jag ett 15 fram och original bak.

Nyfiken på höra från någon som gjort samma drevning..räcker det med detta eller skulle jag tagit 1-2 kuggar bak oxå?
Allt är väl en smaksak iofs, men blir det (lite) roligare åka 600?

Det beror ju på vad du menar med roligt? Du kommer ju att få växla ännu mer.
Och vad ska det räcka till? Få upp hojen i 300 i mätarfart eller kunna gasa upp den på sexan?

Det beror ju på vad du menar med roligt? Du kommer ju att få växla ännu mer.
Och vad ska det räcka till? Få upp hojen i 300 i mätarfart eller kunna gasa upp den på sexan?

Få den lite roligare än vad den är...nothing more nothing less. Och det var det som var frågan...blir den det eller inte.

Få den lite roligare än vad den är...nothing more nothing less. Och det var det som var frågan...blir den det eller inte.

Med mindre drev fram blir den betydligt kvickare i accelerationen men du tappar i toppfart. Kan inte säga alls hur mycket faktiskt för jag minns inte vad jag satte för drev på min hoj förra gången men principen är sådan i alla fall. Och ett kugg fram räcker en bit faktiskt.

Med mindre drev fram blir den betydligt kvickare i accelerationen men du tappar i toppfart. Kan inte säga alls hur mycket faktiskt för jag minns inte vad jag satte för drev på min hoj förra gången men principen är sådan i alla fall. Och ett kugg fram räcker en bit faktiskt.

Jo det är precis det jag är ute efter...men frågan var egentligen inte vad som händer om man drevar om. Utan räcker det om man petar av en kugg fram för att få tillräcklig skillnad för att det ska märkas på accet, eller vore det bra med kanske en kugg extra bak.

Jo det är precis det jag är ute efter...men frågan var egentligen inte vad som händer om man drevar om. Utan räcker det om man petar av en kugg fram för att få tillräcklig skillnad för att det ska märkas på accet, eller vore det bra med kanske en kugg extra bak.

Om det räcker eller inte är ju helt upp till dig. En kugg fram ger rätt mycket så som sagt, om det räcker är ju helt individuellt. Testa!

Jag skulle absolut inte rekomendera att ändra mer än så till att börja med. 1 kugg ger otroligt stor skillnad.
Som sagt individuellt vad man tycker. Man tycker man om att köra hoj kan det bli ganska drygt med en hoj som man "tappar 5:an och 6:an" på.
Åk ut och kör några mil och funder på om det är OK att åka på bara 4:an som högsta växel.
Är det OK, så kan du ta mer än bara ett kugg fram.

Mats

Tackar för svaren...Jag ska pröva kasta dit 15 fram och se vad som händer..blir det jobbigt så kastar jag dit original.
Hur mkt kan mätaren tänkas visa fel?

Jag skulle absolut inte rekomendera att ändra mer än så till att börja med. 1 kugg ger otroligt stor skillnad.
Som sagt individuellt vad man tycker. Man tycker man om att köra hoj kan det bli ganska drygt med en hoj som man "tappar 5:an och 6:an" på.
Åk ut och kör några mil och funder på om det är OK att åka på bara 4:an som högsta växel.
Är det OK, så kan du ta mer än bara ett kugg fram.

Mats
Varför skulle han använda fyran som högsta växel?:va

Tackar för svaren...Jag ska pröva kasta dit 15 fram och se vad som händer..blir det jobbigt så kastar jag dit original.
Hur mkt kan mätaren tänkas visa fel?

Mätaren visar ingen skillnad om du har givaren på framhjulet. Jag gjorde exakt samma drevning som du, från 16 till 15, och det blev en jävla skillnad. Enda nackdelen som jag såg var att tidigare låg den på 7.000 rpm vid 160 km/h, efter låg den 7.700 rpm. Jobbigt i längden...

Last edited:
Mätaren visar ingen skillnad om du har givaren på framhjulet. Jag gjorde exakt samma drevning som du, från 16 till 15, och det blev en jävla skillnad. Enda nackdelen som jag såg var att tidigare låg den på 7.000 rpm vid 160 km/h, efter låg den 7.700 rpm. Jobbigt i längden...

Men den nackdelen kan jag nog vänja mig vid..Måste ändå köra på galna varv nu för att det ska hända nånting..1K till nästa säsong garanterat

Varför skulle han använda fyran som högsta växel?:va
Därför att sexan kanske motsvarar fyran om man drevar om.

Mätarn kommer att visa fel, eftersom givarn sitter vid utgående axel vid växellådan, utanför drevet.

Råkade dra sönder givaren när jag bytte drevet..så nu visar den en stor fet N0lla :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D