SP3-martin
mohaaaaaaaaa
Någon som har drevat om sin MT-01 funderar på att dreva ner en kugg fram, från 17 till 16, gör det nån skilnad?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Någon som har drevat om sin MT-01 funderar på att dreva ner en kugg fram, från 17 till 16, gör det nån skilnad?
Har Själv samma funderingar!
har du kollat något om pris på drev? och var det finns?
Nej jag har inte gjort det än, tänkte börja här, får la kolla med yamaha kanske, jag har för mig att det va nån här som hade drevat om sin mt-01, men jag kommer inte ihåg vem det va, har för mig att han hade satt dit ett drev från en r-1a, får la hoppas att han ger sig till känna. Wroooom.
Varför? Slitage på kedjan eller?2903135Rent mekaniskt är det alltid bättre att gå upp bak istället för ner fram
Varför? Slitage på kedjan eller?
Känns väl som att det är ganska marginellt, eller?
Slitage uppstår på kedjan av yttrycket mot drevet och avlänkningen av kedjan när den går in på, respektive lämnar ett drev.
Ju större drev du har bak, desto lägre dragkraft behövs i kedjan för att få samma driv på bakhjulet.
Länkarna vinklas av 21.2° på ett 17 kuggar hjul och ökar till 22.5° på ett 16.
Antag att du har 44 kuggar bak. Det ger 8.2° i vinkling. Går man upp till 47 så minskar vinklingen till 7.7° ....
Och ja, det har betydelse för kedjans livslängd!
Jag har drevat ner fram, kör med R1 16 kugg (170kr).. Upplever att drevningen funkar bättre framförallt i stadstrafik..
Med tanke på kostnaden så är det väl bara att prova!
Ett kugg fram motsvarar ca tre bak och då är frågan om org kedja räcker till, det är inte direkt gratis med en ny!
Fan det låter ju som en hel vetenskap detta ju,![]()
skulle bara vilja ha den lite "pigare" tänkte att man kunde lösa detta på ett enkelt å billigt sätt.
Mitt budskapet är.. Visst, om du pallar köpa ny kedja samtidigt + 500kr mer för det större bakdrevet!2905144Budskapet är; gå hellre upp bak än ner fram ... det är inte konstigare än så![]()
Köpte drevet på Yamahacenter och bytte själv, ganska odramatiskt.. Det svåraste är att få loss det gamla drevet, men med lite envishet så..
Mitt budskapet är.. Visst, om du pallar köpa ny kedja samtidigt + 500kr mer för det större bakdrevet!

Jag fixade lite annat samtidigt (luftfilter+Akra) så det är svårt att säga exakt hur mycket drevet gjorde.. Men jag tycker att drevningen/hojen känns mer harmonisk nu..5an känns inte längre som en "överväxel"..2905329vad blir skillnaden för hojen? e det en märkbar skillnad gentemot 17 till 16(iochmed att vi kör samma hoj)
Jag fixade lite annat samtidigt (luftfilter+Akra) så det är svårt att säga exakt hur mycket drevet gjorde.. Men jag tycker att drevningen/hojen känns mer harmonisk nu..5an känns inte längre som en "överväxel"..
Däremot varvar den ur snabbare och om man trimmar hojen, så kanske det är läge att dreva tillbaka..
Det är ju en liten kostnad så varför inte prova?
Mitt budskapet är.. Visst, om du pallar köpa ny kedja samtidigt + 500kr mer för det större bakdrevet!
Javisst.. Eller om jag blir "påflugen" av en galen gräsand..2908422Om du rycker kedjan och blåser motorkåpan, låser bakhjulet och drar omkull, eller liknande, ja då är 500 spänn en piss i Mississippi
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |
|
|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
|
|
Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”
Harley‑Davidson drar igång ... |
|
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!
Fabio Di Giannantonio är fö... |
|
|
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!
Den 17 maj är det åter dags... |
|
|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |