Dreva ner CBR600RR för bana - hur mycket?

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag har får låga varv ur en del kurvor på bana vilket ger dålig fart. Känner att det bästa är om jag har + 8.000 varv för att få bra skjut ut på rakan. Vill inte behöva lägga i ettan. En del drevar ner men frågan är hur mycket. Det är mest när det är trafik, ex in kurvan till rakan på Kinnekulle, chikanen på Mantorp och liknande. Skall man gå ner en eller två kuggar fram? Jag vill helst inte övervarva på halva rakan...

En annan sak, tänker inte byta till en 1.000cc.
 
Last edited:
Jag åker 13-46(47) på min -05. Då är den i det närmaste hysterisk på 1:a så jag åker 2:a eller 3:a i de tajtaste böjarna.
Funkar för Gelleråsen, Sviesta och Kinnekulle.

Mantorp kommer jag ej ihåg men tror att jag åkte 14-46 där
 
Minns att jag hade fyra olika framdrev till min gamla CR390 när jag körde MX. Det täckte in de banorna jag tävlade på. Bra att slippa fippla med bakdrev också.

Frågan är om någon kan säga om det ger tillräckligt med en alt två kuggar ner för det jag vill uppnå.
 
Minns att jag hade fyra olika framdrev till min gamla CR390 när jag körde MX. Det täckte in de banorna jag tävlade på. Bra att slippa fippla med bakdrev också.

Frågan är om någon kan säga om det ger tillräckligt med en alt två kuggar ner för det jag vill uppnå.


14-44 passar bra på en 2007- på sviestad, Karlskoga, Falkenberg funkar nog bra på kinnekulle med
 
Minns att jag hade fyra olika framdrev till min gamla CR390 när jag körde MX. Det täckte in de banorna jag tävlade på. Bra att slippa fippla med bakdrev också.

Frågan är om någon kan säga om det ger tillräckligt med en alt två kuggar ner för det jag vill uppnå.

Det är svårt att säga, beror för mycket på din kurvhastighet. Det kan bli att 2an eller 3an inte räcker till i utgången/mellan vissa kurvor och extra växlingar på fel ställen vill man ju undvika om möjligt. Bara att prova.

Jag tycker dock att prio ett är att planera körningen i trafik bättre så du kan utnyttja din högre kurvhastighet för att köra om tidigt på rakan isf att ligga och vänta och köra drag race.
 
Det är svårt att säga, beror för mycket på din kurvhastighet. Det kan bli att 2an eller 3an inte räcker till i utgången/mellan vissa kurvor och extra växlingar på fel ställen vill man ju undvika om möjligt. Bara att prova.

Jag tycker dock att prio ett är att planera körningen i trafik bättre så du kan utnyttja din högre kurvhastighet för att köra om tidigt på rakan isf att ligga och vänta och köra drag race.

Jag försöker med det och vill då också ha mer klipp ut/högre varv. Därav tankarna kring att dreva ner. Kör på gatdäck, Metzeler m7 RR, vilket väl begränsar mig lite i kurvgrepp.
 
Det kan vara fiffigt att gå upp ett fåtal kugg bak på ett kugg fram så du slipper ändra antal länkar på kedjan.
 
Mitt högst personliga råd är att 15-45 är ganska optimal drevning på cbr600rr för många svenska banor, Mantorp kan behöva 43 bak för att inte varva ur för mkt och möjligen 42 på Anderstorp men allt beror givetvis på ditt tempo och kurvhastighet.

//Nitrous
 
Har nu 14, 15 plus ett 47 vilket bör ge en del kombinationer att börja med. Skall testa på Mantorp nästa helg!


Mitt högst personliga råd är att 15-45 är ganska optimal drevning på cbr600rr för många svenska banor, Mantorp kan behöva 43 bak för att inte varva ur för mkt och möjligen 42 på Anderstorp men allt beror givetvis på ditt tempo och kurvhastighet.

//Nitrous
 
på min antika och motorsvaga classic hoj har jag delat bakdrev- så byta drev går utan att plocka av hjulet. det har hållt finemang nu i styvt 15 år trots dom enorma krafter som frigörs i denna antika cykel.
att tänka lite på är hur "kraften" förmedlas vid olika utväxlingssätt- drevar du fram till mindre antal kugg och behåller bakdrevningen så ökar du "momentet" mer än om du har precis samma utväxlingsförhållande fast ändrat bakdrevet enbart- utväxlingar är en djungel och kan förändra uppförandet på cykeln även om det totala utv förhållandet är lika.
annat att tänka på är frigång vid svingaxeln (kan bli tight vid fjädringsrörelse om drev är för små fram/ bak)

//jj
 
Vad kör du för profil på bakdäcket?

Pirellis 60-profil motsvarar ungefär 2 kugg upp bak jämfört med 55, värt att tänka på. :)
 
Jupp, så är det. ca: 10mm radie mellan 55 och 60 på Pirelli. :)

borde bli tvärtom- att det mindre hjulet (55 profil) motsvarar större bakdrev jämfört med 60 profil.
vid en given rotationshastighet rör sej 55 profil mindre sträcka än 60 profil= nerväxling (mao större bakdrev)
bakhjulet är ju den sista "utväxlingen" i förhållande till moder jord.

//jj
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top